Jump to content

Hvor langt ut i sesongen bruker dere avfuktere


MR Swe

Recommended Posts

Jeg lemper den i land neste mnd tenker jeg..

Tar første helgeturen denne helgen, men blir kanskje noen uker til neste helgetur pga påske..

Derfor lar jeg den stå en stund til..

Men den tar ikke ut mye fuktighet lengre..

Link to post
Share on other sites

Så lenge det er nødvendig. Fast montert. Slått av om vinteren. Står på nå, men produserer ingenting. RF ligger på mellom 40- og 50 %.

 

Det er i grunnen blank løgn. Ser at når temperaturen inn synker til +0 grader, stiger RF til 70 %. Når jeg setter på Eber og temperaturen stiger til 18 grader, synker RF til 35- til 45 %. Det er altså så tørt hele tiden at ingenting tar skade og det kan ikke dannes sopp/mugg.

Link to post
Share on other sites

Min står på hele vinteren. Holder båten til ca 40 prosent luftfuktighet. Stenger av det jeg kan av ventiler i boblehavna. Bruker den også mye i sommerhalvåret - type gjestehavn om sommeren. For litt varme og tørker opp kondens og slikt. Prøver å ikke ligge så mye med landstrøm om sommeren, men er strømmen på i havn står også avfukter koblet på. 

Link to post
Share on other sites

Har frostvakter og avfukter på hele året ombord. Om vinteren tror jeg ikke avfukteren går mange timene altså. Er det kaldt er det tørt, og frostvaktene varmer opp luften og hiver fuktigheten ut til kråka. Den verste tiden etter min erfaringer okt/nov da det er 3-5gr og regn. Da gjør den nok sitt. På våren er det god tørk i forhold.

 

og i juli. Men samtidig så skinner sola en og annen dag, så den varmer opp og tørker lufta. Jeg trodde dette skulle være et større problem enn det var. Men jeg liker at den står der og gjør sitt likevel!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...