Jump to content

Duo propell eller ikke. (Suzuki)


altmuligbåt

Recommended Posts

Hei. 
Evaluerer litt større båt med 2 motorer. 
(2x300) Suzuki. 
går man for duo propell eller enkel ? 
og hvorfor ? 
Hvordan er driftsikerhelten over tid ? 
 

noen med erfaring ? 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke så stor båt, så klarer meg med en 300hk  kikka i utgangspungtet på de med 350hk og Duoprop. En på Askeladdenforumet skrv inn at det er problemer med en tettning i gearboksen på 350/DP.  Glad jeg valgte en utprøvd modell.  gearhus og gearboks på min DF300APX er symetrisk begge veger, dvs. at den err symetrisk og veldig solid konstruksjon. kontrarotering endres kun med en switch i motorstyring. Leste meg opp en god del på motor før jeg kjøpte båt, og fant Fiskere i USA som hadde kjørt 7500 timer med twin 300. ingen feil eller stopp som de har opplevd med andre merker, men O2 sensor må byttes for ca hver 500t. Selv synes jeg motoren er utrolig behagelig og har en fin karakteristikk! nesten ikke vibrasjoner og veldig støysvak på lave turtall. Båten hadde nok tålt 100hk mer men har ikke behov for å gå i 50knop! Uansett bra bunndrag og behagelig gearhender i forhold til Mercuryen jeg hadde før med wire!

Så langt veldig fornøyd med Suzuki DF300APX. 91 l/t på max, men får den fint ned på 35 l/t rundt 25-26 knop, som jeg synes er en hyggelig masjfart

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har hatt DF350 selv, med duoprop.

Fordel:

Båten manøvrerer som en bil i sakte fart.
Veldig mye bedre aksellerasjon.
Omtrent ingen planingsterskel.
Bedre drivstofføkonomi opp til høy marsjfart.
Skal mye mer til for at den glipper i høye hastigheter.

Ulempe:
større girhus / to propeller betyr mer motstand i vannet - mister litt hastighet, progressivt mot topphastighet.
Må monteres høyt for best utbytte - løfting opp av vannet kun med tilt fungerer dårligere sammeliknet med enkel.

 Ellers se her:

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/1016564-yam-f350-suz-df350-final-direct-comparison.html


 

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...