Jump to content

Isolering av båt


Frøken Fryd

Recommended Posts

Hei.

Har en alfa 24 alubåt som jeg helisolerte. brukte noe murere bruker for å dekke til når de støper plater om vinteren. Oppfører seg som et typisk "liggeunderlagstoff" fås kjøpt på ruller tror det er 2m bredde tykkelse fra 10 opp til 25mm materialet er brannhmmende. ble ok resultat hos meg. Materialet er ikke egnet for isolering mot lyd og heller ikke i motorrom.

Link to post
Share on other sites

finnes og noe hvitt stoff på rull som er ca. 6-8mm. tykt som limes på skroget og skaien utenpå. Blir mye finere overflate når båten er isolert alle skjøter under støping og andre ugjevnheter er borte vekk. men det krever at du har vært meget nøyaktig med "klipping og liming" etc. Ikke dumt å være 2 når man holder på, da isolasjonen lett kan komme borti limen på skutesiden før du har den på plass og da blir det lett grising..... Brukes "skikkelig" kontaktlim må egnet filtermaske brukes.

Link to post
Share on other sites

finnes og noe hvitt stoff på rull som er ca. 6-8mm. tykt som limes på skroget og skaien utenpå. Blir mye finere overflate når båten er isolert alle skjøter under støping og andre ugjevnheter er borte vekk. men det krever at du har vært meget nøyaktig med "klipping og liming" etc. Ikke dumt å være 2 når man holder på, da isolasjonen lett kan komme borti limen på skutesiden før du har den på plass og da blir det lett grising..... Brukes "skikkelig" kontaktlim må egnet filtermaske brukes.

Tidligere eier hadde begynt å gjøre dette med min båt. Synes det ble alt for tykt rundt vinduene da eg skulle ha skottbekledning med porolonbakside. Men det kanskje greit å bruke i skroget? Eg kuttet dette ut. Skal båten bli skikkelig isolert må man vel til med isolerglass ++. Eg kjøpte heller et stort varmeapparat...

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har en alfa 24 alubåt som jeg helisolerte. brukte noe murere bruker for å dekke til når de støper plater om vinteren. Oppfører seg som et typisk "liggeunderlagstoff" fås kjøpt på ruller tror det er 2m bredde tykkelse fra 10 opp til 25mm materialet er brannhmmende. ble ok resultat hos meg. Materialet er ikke egnet for isolering mot lyd og heller ikke i motorrom.

Jeg har hørt om dette materialet før og har spurt på et stort byggemarked og de ser bare på meg og viser meg Glava sveiset i plast og andre løsninger som er ubrukelige på fuktige steder.

 

Hvor kjøpte du matten og hva heter den hhv produsenten - en link, kanskje?

Link to post
Share on other sites

På disse kanter benevnes dette som "vintermatte" og det har jeg brukt i Viksunden da jeg trakk den opp og isolerte den i salongen

Om dette er leverandørbenevnelse vites ikke!

Benyttet Casco vannbasert contactlim.

Denne matten er ikke ment å ligge under vinduspakninger, jeg laget utsparingene for vinduene større en selve rammene og hadde kun skottbekledningen under, slik at jeg fikk en fin avrunding mot alum. rammene.

 

NB!

Ved søk på nettet ser jeg den benevnt som Sundolit PE Vintermatte

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

finnes og noe hvitt stoff på rull som er ca. 6-8mm.

Jeg ser at det er benyttet noe tilsvarende mot skrogsidene i Halcoen, uten at jeg dermed opplever båten som veldig godt isolert.

 

Er 6, 8, eller 10 mm av slike isolasjonsmatter nok til å definere en båt som isolert? Eller hva skal egentlig til?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

De isolasjonsmatrialer som til nå er nevnt gjør alle sammen jobben med å isolere termisk!

 

Valg av produkt blir derfor i stor grad et reint prisspørsmål!

 

Og det er vel her Sundolitt PE Vintermatte skiller seg fordelaktig fra de andre produktene!

 

Isolasjonen som sådan gir ikke særlig tørrere båt i alle henseende.

 

Det er først når en tilfører varme til salongen at man unngår kondens i tak og på skrogsidene som er den store fordelen.

Link to post
Share on other sites

Har såvidt lest om båter som er isolert og lurer på hva dette betyr i praksis.

 

Hvordan etterisolerer man isåfall en båt?

Hej Bayliner 3258 1996 !

 

min båt er isolerad med 20mm Rockwool + plastfolie + mahogny

den isolerad så sedan begynnelsen...dvs ikke etterisolert!

 

tror att plastfolien er ganska viktig så att man ikke får kondensering inne i isolasjonen!

(med en stängd/lukket isolasjon bör man kunna skippa plastfolien!)

 

isolering er topp även under sommaren ger en både tystare o svalare båt ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

isolering er topp även under sommaren ger en både tystare o svalare båt !

Vektig poeng. Min forrige båt var isolert i dekk og i skrogsidene ned til vannlinjen. Svalt og fint inne når det var steike varmt ute, lett å holde lunken når det var kaldt og ikke minst, knusk tørt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Her kan en se hvordan jeg får isolert båten min. Det er 50 mm plater av brannhemmende skumplast som "støpes inn" i skum. Det siste er for at det skal bli helt tett slik at fuktig luft ikke kan kondensere mot skroget. Det hele vil ble kledt innvendig med finer og lister over skjøtene.

 

Denne metoden ble utviklet i samråd med leverandøren av skumplatene og var relativt enkelt å utføre.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er en linjelekker båt du har valgt, de kan bygge båter også i Østen, mange kvalitetsbåter fra den kanten (Grand Banks,Island Gypsy,Kha Shing etc etc. for å nevne noen!

Østen, ja.

Men linjene er italiensk design. Utførelsen er skreddersydd for Norge.

 

Ellers takk for positv omtale!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...