Jump to content

Hund i Seilbåt. tips og råd.


:båt1

Recommended Posts

Hei igjen alle sammen. Nå har det gått en del år siden jeg var aktiv på forumet, og ikke minst en del år siden sist jeg hadde båt. Det merkes mentalt for å si det sånn :crazy::lol: og lysten på båt blir bare større og større. Nå er det også slik at familen har blitt noe større siden sist, og av ikke tobente eksemplarer har vi anskaffet oss i et svakt øyeblikk en en klumsete "liten" Labrador på 27 kilo:pray:.

så til saken, siden jeg har lyst på båt, og aller helst da en med seil lurer jeg på erfaringer folk har med å ha med slike firbente tullebukker i båt? en ting er jo når man er ute, men nedgangen er vel også et kapittel for seg selv? Da  de fleste seilbåter er utstyrt med bratt stige eller trapp for å komme seg uner dekk.

til orentering er ikke budskjettet helt satt opp enda, men noen milionbåt blir det nok ikke. I hvertfall ikke før madammen er overbevist over at båter faktisk er hyggelige, og svært avhengihetskapende :giggle:.

Jeg har tittet mest på Hallberg Rassy 26, som alltid har vært en drømmebåt i lav priskalsse, og fordi Svensk håndtverk i båt bare er fantastisk :lol::cool: 

Link to post
Share on other sites

Har hund i seilbåt, og det går aldeles utmerket, men vår hund kan bæres med en hånd da, ca kg, så det blir ikke helt sammenliknbart.  Under seil er han helst nedenunder, og er det skikkelig seilas helst i akterkøya så han slipper å skli rundt. Og man må jo til land med jevne mellomrom, så det blir ikke så lange etapper. Vi svaier mye og ror jolle i land. Har eletrisk pumpe og tømmer den mellomhver bruk hvis vi ikke motrer, da hender det vi sleper den. En firbent som må i land har gitt mange fine turer på svabergene der vi ellers bare hadde sittet ombord og glant... 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

22 minutes ago, Erik said:

En firbent som må i land har gitt mange fine turer på svabergene der vi ellers bare hadde sittet ombord og glant... 

 

Kan relatere til denne. Har selv en firbeint (en aktiv jack) som har gitt mange fine turer på både øyer og fastlandet rundt der vi har ankret opp. 

Link to post
Share on other sites

25 kilos cobberdog, (men enklere inngang en enskrogsbåter). Da den var liten gikk vi tur på dekk på lange overfarter så hun kunne gjøre fra seg der, nå holder hun seg heller til vi er framme. Vi ligger omtrent alltid på svai, og tar hun inn med jolle, oppblåsbar kajakk eller SUP. 

Bygging av nye badeplatformer på hekkene ble prioritert opp på gjørelista for å få hun enkelt av/på.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 8 timer siden:

Har seilbåt, men ikke hund. Ser folk m/ hund ror i land for å lufte hunden, så en jolle tror jeg er nødvendig. Eller så blir det kun båthavn.

Er jolla på dekk og vi kun skal lufte bikkja før neste etappe tar vi SUP (ikke i mars).

IMG_3436.jpeg.08934c45e43dd4b2ab436c2120b33eef.jpeg

Vår hund er bare 18 kg. Vi valgte en litt mindre rase dels pga båt og transport ellers. Vi bar henne ned leideren, men hun har nå lært seg å gå selv. Mye kan gjøres med litt hjelp, altså litt støtte på vei opp og ned. Godbiter, oppmuntring og hurrarop hjelper. HR26 har vel like bratt, men gjerne litt kortere leider enn større seilbåter og en ikke for sedat retriever skulle klare det. 

Vi begynte tidig for å venne henne til båt, og første sesongen gikk fint. Seiling på skrå er uproblematisk, men mye bølger gir stress, dessverre. Det gjelder å ikke overdrive, og Käringön-Skagen på kryss i kuling burde vi latt henne slippe. Det har uansett ikke gitt henne skrekken og hun blir gjerne med ut på brygga og ut i båten - båtliv er sosialt for hund og familie og de opplever fort at det er bedre enn å ligge hjemme og vente på at jobb og skole er ferdig. 
 

(Etter jeg ble oppmerksom på vestpåbud også for SUP, bruker jeg det.)

Link to post
Share on other sites

Når vi fikk valp dro jeg nesten umiddelbart til havna for å venne han til både båt og jolle. Han stortrives ombord. I starten måtte vi hjelpe han opp og ned til salongen, men nå fyker han opp og ned selv.

 

Favorittplassen er å ligge oppå nedgangsluka, der har han skygge og full kontroll (gjeter...)

 

 

Skjermbilde 2024-03-08 082628.png

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hundane er ofte tilpassningsdyktige. Dei svært glade i å vere saman med flokken, noko dei får ombord i båten. Likevel viktig å gjere tilvenninga gradvis. Gå på brygga, vere ombord i båten i hamna, starte motoren, ta opp seila,  deretter kortare turar i fineveret. Viktig å oppføre seg normalt slik at ein ikkje forsterkar frykt/ usikkerhei,t også når det blir litt bølger og litt meir utfordrande forhold. 

Sist hund vi hadde, hadde debuten ombord då han var 10 veker. Han kosa seg skikkeleg ombord, sjølv om han ikkje jubla dei gongane vi var ute i litt for mykje ver....

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...