Sailorsea Startet 7.Mars.2024 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2024 Fender Marine har stadig versert i diverse båtforaer der de har vært i konflikt med sine kunder i forsikringsoppgjør. Selskapet har en noe oppsiktsvekkende struktur der ledende personer har roller som både eiere med økonomiske interresser i selskapets drift, samt opptrer som saksbehandlere i skadesaker. Denne gangen gikk de og sin utenlandske samarbeidspartner på en solid smell i lagmannsretten etter å ha holdt tilbake hele forsikringsoppgjøret til en kunde etter et totalhavari på en fritidsbåt i en storm 4 år tilbake i tid: https://www.batmagasinet.no/sunseeker-toppsak/full-seier-etter-fire-ars-kamp-mot-forsikringsselskap/869498?utm_source=Båtliv_Group_2&utm_campaign=08fbd17471-BATMAGASINET_NYHETSBREV_2024_03_07&utm_medium=email&utm_term=0_5156d7d03f-08fbd17471-504747330 Utdrag fra saken: Verdt å merke seg er det kanskje at forsikringsmegler Fender Marine faktisk tjener på disse sakene økonomisk i form av oppgjør for å føre saken på vegne av sin utenlandske assurandør uavhengig av utfall. Slike søppelselskaper er vel det minste man har bruk for når uhellet er ute. Link to post
S/Y Emma Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Litt forvirrende uten å ha tilgang til hele dommen... Hva hadde pengegaven fra faren med saken å gjøre? Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jens_P Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Dommen ligger her: https://lovdata.no/dokument/TRSIV/avgjorelse/tsol-2023-16498?q= Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sailorsea Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Jens_P skrev 52 minutter siden: Dommen ligger her: https://lovdata.no/dokument/TRSIV/avgjorelse/tsol-2023-16498?q= Denne dommen er fra tingretten. Dommen i linken ble anket av forsikringstaker som vant fram fullt ut i lagmannsretten i februar -24 der Fender og sin assurandør ble dømt til å betale ut hele forsikringsummen på 1,5 millioner kroner samt alle saksomkostningene for forsikringstakeren samt sine egne. Denne siste dommen er enda ikke lagt ut. Link to post
Sailorsea Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 S/Y Emma skrev for 2 timer siden: Litt forvirrende uten å ha tilgang til hele dommen... Hva hadde pengegaven fra faren med saken å gjøre? Ingenting. Men Fender mente midlene båten var kjøpt for mange år tidligere ikke kunne dokumenteres fullt ut, bl.a. denne pengegaven og det var en av grunnene de brukte til å avslå forsikringsoppgjøret. Hvitvaskingsloven. Link to post
NilsPils Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Billig forsikring . . ??? Som man sier: Det er ved skadeoppgjør at man finner ut om forsikringen var billig. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ask Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Sailorsea skrev for 2 timer siden: Denne siste dommen er enda ikke lagt ut. Ein e-post til domstolen så har ein vanlegvis dommen i løpet av ein dag. Link to post
Jens_P Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Sailorsea skrev for 5 timer siden: Denne dommen er fra tingretten. Denne siste dommen er enda ikke lagt ut. Gikk litt fort Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
S/Y Emma Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Det var mye rart i tingrettsdommen, så helt rett fram var ikke saken. Dog synes jeg det er rart at forsikringsselskapet legger seg borti hvordan båten i sin tid ble finansiert... Det har vel lite og ingenting med saken å gjøre. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Chiefengineer Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Har elendig erfaring med Fender Marine. Var kunde der i 11 år med superkaskoforsikring som fungerte fint helt til jeg fikk en skade. De brukte en pensjonist til takstmann som var meget forutinntatt og stilte svært ledende spørsmål. Han konkluderte med at skaden ikke kunne ha den årsaken den hadde, slik at de avviste alt forsikringsansvar til tross for at det var en skade i drivlinja som båten var forsikret mot. Måtte kople inn to eksterne ekspertfirmaer som tilbakeviste Fenders konklusjon med bakgrunn i faktiske undersøkelser, det var ingen tvil om at skadeårsaken hadde vært slik jeg hadde oppgitt. Selv etter at de måtte bite i det sure eplet og utbetale skadetaksten gikk det 7-8 uker før det kom noe oppgjør og jeg måtte selv betale reparasjonsregningen fra verkstedet. Det var normalt med denne typen kaskoforsikringer for båt at man måtte betale reparasjonen selv, for å så få refundert summen på denne typen skader skrev havarisjefen. Man måtte ikke sammenlikne oppgjørsmetoden med bil og båt. Var snar å bytte selskap til en mer seriøs forsikringsleverandør etter at skadesaken var avsluttet. Forsikringsavtalene de selger er ikke verdt papiret de er skrevet på. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn