Jump to content

Kan jeg få til å lage overnatting for 2 personer i en Askeladden 14-2565?


Misa

Recommended Posts

Jeg/vi har ikke hatt båt før, men ønsker nå båtplass i Nesoddens vestside - Drøbakområdet og da helst kunne få båtmulighet allerede sommeren 2024. Har tegnet medlemsskap i aktuelle båtforeninger og står på venteliste. Men jeg regner i beste fall med å kunne få en plass med 2 meter bredde og vi må derfor gå for en SMAL båt. Samtidig ønsker jeg veldig enkel overnattingsmulighet for to personer ombord ... Ikke enkelt å finne en slik båt, nei.

 

Nå ser jeg på en Askeladden 14-2565 (med bredde 177 cm) og lurer på om det kan gå å ordne til soveplasser der. Er det noen her som kjenner til båtmodellen og kan gi råd? Ser det er en liten "kant" i forkant av sitteplassene i front, kan det være mulig å f.eks. legge en hengslet plate her for plass til dobbeltseng? Og hvor lang blir soveplassen her da?

409_1929536258.jpg.12478eefd36e5ae61c60ea69e3a61ffa.jpg

 

Eller -- Har noen tips til en annen mulig båttype for oss til bryggeplass med kun 2 m bredde?

Vi er to voksne (+ en liten hund) og ønsker i første omgang å putre rundt til holmer og øyer utenfor Drøbak/Nesoddens vestside. Med båt som også kan gi mulighet for enkel overnatting.

 

TAKKNEMLIG FOR ALLE RÅD OG GODE TIPS!

Link to post
Share on other sites

Misa skrev 37 minutter siden:

Jeg (og vi) har ikke hatt båt før, men ønsker nå båtplass på Nesoddens vestside-/Drøbakområdet, helst for båtmulighet allerede sommeren 2024. I beste fall blir det da trolig en bryggeplass med kun 2 meter bredde og da må vi ha en SMAL båt. Samtidig ønsker jeg veldig også enkel overnattingsmulighet for to personer ombord ... Ikke enkelt å finne en slik båt, nei.

 

Nå ser jeg på en Askeladden 14-2565 (med bredde 177 cm) og lurer på om det kan gå å ordne til soveplasser der. Kjenner noen til båtmodellen og kan gi råd? Ser det er en liten "kant" i forkant av sitteplassene i front, kan det være mulig å legge en hengslet plate her for plass til dobbeltseng? Og hvor lang blir soveplassen her da?

409_1929536258.jpg.12478eefd36e5ae61c60ea69e3a61ffa.jpg

 

Eller -- Har noen tips til en annen mulig båttype for oss til bryggeplass med kun 2 m bredde?

Vi er to voksne (+ en liten hund) og ønsker i første omgang å putre rundt til holmer og øyer utenfor Drøbak/Nesoddens vestside. Med båt som også gir oss mulighet for enkel overnatting.

 

TAKKNEMLIG FOR ALLE RÅD OG GODE TIPS  SÅ VI KAN FÅ DET TIL 😊

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror eldre ht-båter trolig er det som kan passere kravene. Evt kanskje snekker (eller liten seilbåt=? De altså et deplacement skrog kan være smale i skroget. 

 

Har selv en Rana 530 ht som er i følge google 2m bred. Det kan kanskje gå i 2m båtplass, da det kan være at båtens bredeste punkt ikke nødvendigvis treffer brygga på det samme punktet.  Denne båten har rygger til benkene som kan plasseres i midten mellom de to benkene som gjør at en kan bygge om til en seng uten hardtoppen foran i båten. Velger å tro at det er slike typer løsninger som kan være aktuelt. Nyere båter av denne sorten blir nok fort for bred, eksvis yamarin 59ht, men da har en også liggeplass til flere personer.


Googling på finn viser at eksvis også denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=343349359 burde være mulig, altså eldre hardtop båter som ikke har vokst seg for store. Der ser du prinsippet som er ganske likt på de fleste slike båter med seng foran i båten.

Link to post
Share on other sites

Sånn helt generelt og uten å tenke noe på båtens dimensjoner eller arkitektur - når jeg ser problemstillingen "overnattingsplass for to personer", så tenker jeg straks at det er veldig subjektivt hva som er akseptabelt og hva som ikke er det - det aller første spørsmålet er jo om dobbeltseng er en aktuell løsning, eller om det forutsettes to enkeltsenger.  Neste spørsmål er minimumsbredde på sengene.  For en slank ungdom som bare skal sove i båten en og annen helg så holder kanskje 40cm.  60cm er for mange å regne som et minimum.  En normal seng er vel gjerne 90cm.  Neste trinn opp er 120cm, som er nok til to personer om man synes det er OK å sove intimt.  Standarden for dobbeltsenger er vel 160cm.  Hvis jeg husker riktig.

 

Så er det båtstørrelsen ... 177 cm utvendig mål på det bredeste og skrog som smalner inn.  Ser man helt bort fra hvordan båten ellers ser ut, så blir valget litt intim dobbeltseng med litt plass til utstyr og bagasje i baug og hekk, eller at man sover på hver sin ende av båten, mellom bagasje og utstyr.

 

Når jeg ser på bilder på nett av "Askeladden 14", så ... ja, 177cm på det bredeste og fire meter lengde, og en skrogform som smalner inn overalt ... det er sannelig ikke mye.  Min første tanke er at det sikkert er bedre å ta med seg telt å finne seg en fin teltplass på en øde øy i stedet for å prøve å rigge seg til med soveplasser ombord.   Jeg ser også en benk midt på båten, denne benken er kanskje en del av bærende konstruksjon og må stå.  Da blir jo valget å sove under benken eller å lage noe køyeordning på høyde med benken.  I en såpass liten båt må man tenke litt på tyngdepunkt også, det blir fort ustabilt dersom tyngdepunktet blir for høyt.  Dersom det er mulig å få en seilbåt som passer i båsen, så stikker den litt dypere i vannet, og man har gjerne en tung kjøl som gir litt bedre stabilitet, da får man litt mer utnyttbart volum i båten.

 

Vi har en dobbeltsengløsning ombord i vår båt som min frue designet, og som svogern snekret sammen.  Det blir neppe plass i en Askeladden 14, men jeg nevner det allikevel ... vi har en sofagruppe, med et løst bord med avtagbare føtter.  Når føttene på bordet er fjernet, så passer bordet eksakt inn mellom sofaene og har lik høyde.  Deretter stokker vi bare litt om på sofaputene og så plutselig ... har vi en ekstra dobbeltseng.  Bare man er flink nok til å tenke ut løsninger, samt flink nok på å snekre til det man har tenkt ut, så er det utrolig hva man kan få til på relativt lite plass.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant én båt på Finn.  Den er nok for litt spesielt interesserte ... men ser ut som en nydelig båt.  180cm bred og 22 fot. Jeg vet ikke hva slags lengdebegrensning det eventuelt er på båsen :-)  Det er ingen innvendige bilder, men jeg regner med at den har soveplass under dekk.  Dersom man ønsker å dra ut på overnattingstur uten å ta med telt, så tror jeg denne er veldig mye bedre enn Askeladden 14.  Dersom man derimot har lyst til å slå opp telt på en øde øy i ei helg, så er nok askeladden 14 med en god motor et bedre valg :-)

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=312302167

Link to post
Share on other sites

Det er mye som går ann, og jeg antar det går ann å lage dobbeltseng i en 14 fots båt. Men om det er smart er noe annet. Jeg tror det blir for mye styr, og ikke særlig praktisk. En slik liten, smal båt er veldig rank, og med det tror jeg det blir ganske urolig søvn. 
 

Det jeg heller anbefaler er ta med telt. Greie oppblåsbare madrssser. En grei kjølebag(ikke elektrisk), primus oa. Så blir det ei god natt og gode opplevelser. Jeg vokste forøvrig opp med en 14 fot Askeladden. Ga mange gode opplevelser, men tror den er dårlig egnet for overnatting. Lykketilstand og god båtsommer. 

Link to post
Share on other sites

Enig med @snekkerbod. En ting er om det er plass til å overnatte ombord, men om man i tillegg skal ha plass til bagasje og campingutstyr blir det fullt i en 14 foter. Da er det bedre å overnatte på land. 

 

Men det finnes jo små daycruisere som har en liten kabin som egner seg til overnatting også. En annen fordel med dette er at man har et sted å lagre ting som bør ligge tørt. 

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Noe slikt som denne burde jo kunne la seg skvise inn i en tometers plass. Den er oppgitt til to meter på det bredeste, men det er ved fenderlisten. Da er den fort 15-16 cm smalere ved utliggerne. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...