Jump to content

Ventilasjon ombord, solcellevifte? Støy?


Timmeeh

Recommended Posts

Hei ja, da er det snart over for prosjekt Tresfjord Nordic men en ting gjenstår. Når jeg sover ombord er det ganske mye kondens på vinduet ved køya, noe som tyder på lite luftsirkulasjon. Jeg har også nylig stengt av toalett dør til dekk og lagd en innvendig i båten.

 

det er en «takluke» med ventil (stengbar) i baugen, over køyene. Tanken min var å sette en solvellevifte i en av taklukene på det høyeste punktet i salongen. Støyer disse? Er det sjenerende når man sover ombord? Tenkte da at den kan få blåse ut, og at det vil suges frisk luft inn i baugen. Eller risikerer jeg at det suges inn i bakkant og at det blir like lite utskiftning fremme da? Det er ventiler i bakveggen. 
 

så til toalettrommet. Her var det jo lufteventil i døra. Burde vel ha en form for ventilasjon her også. For å unngå saltvannstoalettlukt i båten ellers, kanskje sette en rosettventil nede ved gulvet og en ventil med kappe høyt oppe i bakkant (hvor døra var før)? Vil det ikke da suges frisk luft inn i gulvet og gå ut oppe. Har frostvakt inne på do også, så noe sirkulasjon er det nok. 
 

når båten brukes går defroster og friskluft kommer over hele båten, og når den ligger i opplag så har jeg avfukter på. Da stenges alt av ventiler. Men ønsker å gjøre noe med det når man oppholder seg ombord. Avfukteren bråker og brukes ikke når jeg sover ombord.

Link to post
Share on other sites

Ønsker du sirkulasjon framme i forpiggen bør du ideelt sett ha solcellevifte som blåser inn frisk luft i luka over køyene. Går luft ut gjennom ventilen over køyene vil det kunne trekkes fram motor- og pumpelukt fra motorrom og fuktrester som ligger lengre bak i båten.
 

Ja, et alternativ er å ha ei vifte som suger ut i salongen, men lufta vil helst gå letteste vei, så du risikerer at det heller trekkes mest luft fra andre steder enn inn ventilen over køya. Med mindre du får stengt av alt annet slik at lufta kun får en vei å gå; inn gjennom ventilen over køya.

 

Dessverre er det hørbar lyd fra solcellevifter, selvsagt avhengig av kvaliteten du velger, men likevel vil lyden være hørbar. Et alternativ som gir mindre lyd er å legge opp lufteslange fra forpiggen og akterover, og så langt akter du får til sette inn ei PC-vifte som du kjører på litt lavere turtall enn normalt. Disse er så og si lydløse, og spesielt fra 4’’ og opp flytter de en del luft, selv ved lavere turtall enn full speed. Det kan virke som solcellevifteprodusentene burde ha lært litt aerodynamikk av produsentene av PC-vifter, da de siste som regel har langt bedre designede vinger som støyer mindre.


Har 3 stk dasser i min båt, har satt inn ventiler oppe og nede på de to som er i vanlig bruk. Brukte ventilgitter med skråstilte gjeller (nedover) på både innsiden og utsiden, slik at det fremdeles går an å ta seg en dusj uten at det lekker vann ut av dassrommet (la ei stripe silikon rundt kanten under det innvendige gitteret, slik at det ikke trekker vann inn i selve døra). Her kan du eventuelt bruke rosettventiler på utsiden i tilfelle behov for å stenge av. Ved varme på dassen vil det bli en form for sirkulasjon ja, men ideelt sett kan man også her ha en solcelleventil, eventuelt avsug ala beskrevet med «PC-vifte, slik at man sørger for et konstant lite undertrykk som gjør at alle former for lukt trekkes ut.


Jeg bor i båten, derfor kjører jeg avfukteren så og si døgnet rundt i visse årstider. Så har brukt hullsag og laget hull i alle innvendige dører (og dekket dem med ventilgitter av typen linket til over), noe som gjør at luftfuktigheten holdes lav, selv om dørene er lukket igjen.

Link to post
Share on other sites

Ja skjønner. Burde kanskje lage overtrykk ombord så man ikke suger inn luft fra uønskede steder ja. Jeg må se nærmere på den luka i baugen om jeg evt kan få inn noe her. 
 

men da tror jeg at jeg monterer lufting i gulv mellom toalett og salong, og så skal jeg få en utvendig rosettventil (med skjold) så jeg får stengt av ved behov. 
 

ang ideen om pc vifter. Her har jeg jo slanger til defrosteren. Det er er utløp helt fremst i lugaren. Her kan jeg kappe den under benken, og montere en pc vifte? Må sikkert trikses litt for å få dette tett og slik jeg tenker men da vil den jo suge luft fra defrosteren (som står i et oppbevaringsrom ute på dekk) og inn i gulv ved køyene. Da vil det jo bli litt bedre soveluft? 
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...