Jump to content

Skjerm, farver og oppløsning


Motordoktoren

Recommended Posts

Jeg er lykkelig eier av en bortimot verdiløs PC av merket Hewlett Packard Kayak XA og skjermen NOKIA MicroEmission Valugraph 447W. Operativsystemet er Windows 98. Microsofts programmer er Office 2000. Herligheten har fungert bra i flere år.

 

Så fikk jeg endelig tilknyttet ADSL en uke før jul. Etter at Telenor hadde installert ruteren og forsvunnet, installerte jeg nettverkskortet. Det førte antagelig til at oppsettet for skjermen endret seg under alt plunder og heft med installeringen av nettverkskortet.

 

Tidligere hadde jeg "Tusener av farger (16-biters)" og skjermområde: 640 x 480 pixler, 800 x 600 pixler, 1024 x 758 pixler. Nå har jeg bare 16 farver og 640 x 480 pixler. Tegneprogrammene fungerer ikke lenger fordi de krever minimum 256 farver. Fontene på skjermen er så store at jeg ser bare omkring halvparten av bredde og høyde. Etter installasjon av driver for skjerm og kort på ny, har jeg fortsatt bare 16 farver og 640 x 480 pixler. Jeg tror det var oppgradert med en driver for skjermen eller kortet, og denne er kanskje gått tapt under operasjonen med installasjon av nettverkskortet.

 

Kan noen hjelpe meg med råd, driver eller hva de mener er nødvendig for at jeg skal få brukbar PC igjen? (Råd av typen kjøp ny PC har mindre interesse).

Redigert av Motordoktoren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om ditt gamle OS er tilpasset systemkravet til nettverkskortet??

 

Dagens PC har en levetid på knappe 3 år så nye programvare eller oppgraderinger ikke alltid passer godt inn. IT konsulent på jobben har frarådet oppgraderinger på gamle PC :headbang:

 

PC er så billig i dag at det vil lønne seg å skifte til ny PC hvert 3 år...Dell har nyttårstilbud på bra PC'er ned til 3290,- Se her

 

Junern

Link to post
Share on other sites

Greit at nye pcer er billige men hvis de gamle gjør jobbe, så hvorfor ikke , prøv med en reinnstalering av driverene , da vil du i de fleste tilfeller oppnå det du ønsker .

 

Drivere for HP skjermkort

 

Hvis det ikke var de rette, prøv her .

 

Har og bruker flere "gamle" pcer , alt ifra P1 166Mhz til P4 2,4 Ghz , alt fungere smertefritt ( 1 med W98se , 1 med Linux + noen med W2k )

Men det blir sikkert noe nytt leketøy snart ...

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for rådet Droll! Problemet med skjermen er delvis løst nå. Jeg har fått tilbake "tusener av farver" og fikk endret oppløsningen slik at jeg ser hele dokumentet på skjermen uten å scrolle.

 

Men nå viser det seg at Acrobat forsvant under installeringen av nettverkskortet. Programmet er installert på ny og funker. Så har jeg oppdaget at Word ikke kan tilby meg greske bokstaver lenger når jeg klikker "Sett inn" og "Symbol". Word kan heller ikke lese greske symboler i dokumenter jeg tar inn og som allerede har slike symboler. Bildebehandlingsprogrammet PSP nekter å lese inn filer av enhver art. Jeg er altså ikke helt i mål ennå, men det er som kjent håp i hengende snøre.

 

Årsaken til alt dette kan ligge i at jeg har Windows 98, mens nettverkskortet er beregnet på Wondows 98 SE og senere versjoner. Eksperten i butikken hvor jeg kjøpte kortet, sa han trodde at det ikke gjorde noe som helst om netterkskortet med driver var beregnet på 98 SE og ikke 98 og at det med nesten 100% sikkerhet helt sikkert garantert absolutt ikke ville skape noen som helst problemer overhode i det hele tatt....

 

Det frister å oppgradere til Windows 98 SE, men jeg vet ikke om min gamle maskin aksepterer det.

 

Det positive er at overføring av dokumenter til og fra Internett samt lesing/sending av e-post går som olja lyn i forhold til før.

Link to post
Share on other sites

Det frister å oppgradere til Windows 98 SE, men jeg vet ikke om min gamle maskin aksepterer det

Du får desverre ikke oppgradert fra 98 til 98SE. Det er en "fullversjon", så da må du slette og installere hele windows på nytt.

 

Når det gjelder word og PSP-problemene så er ofte raskeste måte å reparere slike feil på å reinstallere programmene.

 

Er for øvrig enig med "eksperten i butikken" at det normalt skal fungere med 98SE driver på 98.

"Men om en eldre HP maskin skal en aldri si noe sikkert" (gammelt jungelord)

Link to post
Share on other sites

Du får desverre ikke oppgradert fra 98 til 98SE. Det er en "fullversjon", så da må du slette og installere hele windows på nytt.

 

Når det gjelder word og PSP-problemene så er ofte raskeste måte å reparere slike feil på å reinstallere programmene.

Når jeg skal fjerne PSP, sier maskinen med IQ lik 0 eller 1 at programmet finnes ikke, så det er ikke noe å slette. Men når jeg prøver å reinstallere, sier den at PSP ligger der allerede, så det er ikke mulig å reinstallere. Ja, ja, er det rart man drikker?

 

Enden på det hele kan bli at jeg må installere Windows 98 på ny, men det er jo en falitterklæring :diving:

Link to post
Share on other sites

Det er par ting du kan prøve før du kryper til korset :wink:

Det finnes flere programer som kan rydde litt i registert på maskinen , det kan kansje hjelpe , du får sikkert tips om brukanes programmer av andre her .

 

En annen ting du kan prøve er å gi nytt navn på psp mappa , windows er ikke så inteligent at den finner ut det ( regner med at den ligger på c:\programfiler\jasc??\paintshopPro ( eller noe lignende ))

 

Hvis ikke det fungerer, kan du prøve å fjerne alle referangser til psp ifra registeret

( OBS her må du vite hva du gjør , KAN før til et behov om reinstall av windows !!! )

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Nå fungerer alle programmer som før installasjonen av internettkortet. Jeg ga nytt navn til katalogen med PSP, opprettet ny katalog og installerte PSP på ny. Full suksess! Så kjørte jeg Office 2000 med opsjonen reparer filer (eller noe sånt). Derved fikk jeg greske bokstaver tilbake i Word igjen.

 

Nå lever jeg i en ny dataverden. All kommunikasjon med Internett går mye raskere enn før.

 

Takk for hjelpen med gode råd!

Link to post
Share on other sites

Jeg var nok mye mer pasient enn doktor her, Lars H.! Et par dager følte jeg at hele datasystemet mitt lå i respirator. Derfor var det fint å kunne få råd for en gangs skyld og ikke bare gi. Største felles multiplum for dette forum omfatter en betydelig kunnskapsmengde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...