Jump to content

Kan noen hjelpe meg med et kart til SignalK?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg kjører SignalK og skulle gjerne hatt nærområdet med dybder og alt, som kartet på plotteren, tilgjengelig. Jeg har en Huawei P30 Pro mobil som skjerm for Signa.K framme og kan se dybden i øyeblikket, pluss resten av infoen fra plotteren og motoren som jeg vil ha der. Men jeg skulle altså gjerne hatt et sjøkart også, så jeg slipper å gå og se på plotteren mens jeg holder på med å sette teiner, men kan se at "litt fram og til babord er det rundt 70 meter, så der hiver jeg krepselenka". Jeg var innom Mapbox Studio, men fant ut at lærekurven var for høy til mitt enkle bruk, den virket også mer beregnet på bedrifter. Så er det noen som kan bruke det og kan lage eller har et kart beregnet på SignalK (et format som heter mbitles) som dekker over området rundt Mandal (la oss si fra Kristiansand havn til Loshavn, som er det lengste jeg kan tenke meg at jeg kunne dra på en havfisketur uten overnatting) og rundt ti sjømil ut fra land?

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt tynn på teknologien bak Signal.K, men den støtter vel ikke overføring av kart? Den overfører informasjon som «JSON-objekter», som er datapakker som kan inneholde flere verdier i én pakke, f.eks fart, posisjon og retning. Det blir litt som NMEA, men NMEA overfører enkeltverdier i hver pakke. Jeg tror ikke Signal.K klarer å overføre hele kart, for det skal mye til å overføre kart i JSON-format. JSON er rene tekstobjekter ment for mindre, predefinerte informasjonsobjekter, formatert noe ala HTML-kode (=markup-språk) om man har sett det.

 

Med mindre jeg har misforstått dette så må du dermed allerede ha kartet på mobilen, og så kan din posisjon på kartet vises basert på info som overføres via Signal.K.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Som du sier, så er du nok litt tynn på teknologien der. :giggle: Det man ser på mobilen (eller pc-en eller nettbrettet) er data som overføres fra serveren på Pi-en over wifi, og det er ikke begrenset av enkeltpakker. Det fins to kartplotter-plug-ins som heter Freeboard og TukTuk. De igjen får kartet fra SignalK-pluginen Signal K Charts, som leser disse kartene i Map Box-formatet som SQL-databaser. Det er for å kunne laste ned kart på forhånd når ikke man er koblet til nettet. Når man er koblet til nettet, kan de også bruke Open Sea Map, men det er ikke så veldig godt, spesielt ikke på dybder.

 

https://www.npmjs.com/package/tuktuk-chart-plotter

 

Edit: Dette er oppløsningen på eksempelkartene som følger med:

 

image.png.523498fc1499c7bed096f89cb0584d6f.png

Link to post
Share on other sites

Kom du noe videre her?

 

Det eksisterer noen chart plugins, men har ikke fått det noe særlig til for kart over Norge.

Ellers har jeg funnet følgende link:

https://pysselilivet.blogspot.com/2020/11/eniro-charts-using-signalk-freeboard.html

 

Men denne begynner å dra på årene, og jeg har ikke fått den til heller... :-)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

@chrisrik Nei, jeg står fremdeles på stedet hvil på den der. Det må bygges kart fra Mapbox, tror jeg. Og den lenken din virker som om den må være online for å bruke kartene. Men jeg håper fremdeles at det er noe der ute som kan dette og vil gjøre det.

Link to post
Share on other sites

 

Mastiff skrev 30 minutter siden:

Det er til én mobil og ett nettbrett, og med SignalK får jeg overlay av det jeg vil fra motoren og plotteren.

Med Samsung kan en kjøre splittskjerm med justerbar vindusstørrelse. Da kan en kjøre både Navionics og SignalK samtidig. Er lykkelig uvitende om dette støttes av kinamobiler. 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Jeg bruker det omtrent overalt hvor jeg er. Her er noen av skjermene i oppsettet i båten, det står to Pi-er der og en bunke med ESP32 som styrer releer (les i tråden om båtautomasjon hvis det skulle interessere:

 

image.png.9f632ea3eb8beabfdab54a00894e2940.png image.png.4ff6929c506ed20ded1bd9715d0243e7.png 

 image.png.bbec26f2d79cd3b57854f718814b96dc.png  image.png.79312ceef44363da92869f5ddd037aab.png

 

Nei, det er ikke noe egentlig poeng med det (det er som regel det første spørsmålet! :giggle:), bortsett fra at det er morsomt å få til ting. I løpet av våren blir båten nøkkelfri også, med tilte ned, starte motoren når jeg trykker på den trådløse dødmansknappen og så kjøre motorheisen ned i riktig stiling. Jeg har for øvrig også automatisert det meste i huset, på hytta og noe i elbilen.

Link to post
Share on other sites

@Faxen Hovedsakelig dørene. Mercedes bestemte i sin visdom at iallfall ikke EQC kunne åpnes automatisk med mobilen som nøkkel, og ved et uhell hadde ikke den bilen jeg bruktimporterte keyless entry, bare keyless go. Så jeg har lagt inn en Pi med en ESPresense med rundt fire meters rekkevidde, så når min eller fruens mobil kommer innenfor det området, bruker Pi-en API-en til Mercedes og Home Assistant for å låse opp dørene.

 

I tillegg har jeg musikkbiblioteket mitt der (jeg bruker av grunner det fører for langt å komme inn på her ikke strømming). Så det ligger på en 2 TB SSD med en egen mobil koblet til MBUX via Android Auto, der mobilskjermen speiles på skjermen i bilen, og jeg kan bruke appen jeg pleier å bruke til J.River Media Center til å velge og bytte musikk. Lyden kommer optisk digitalt fra et Behringer USB-lydkort via en DA-konverter (for å koble Pi-en fysisk fra lydsignalet og unngå en støykilde) til en AUX til USBC-konverter for Mercedes. Det har den fordelen at jeg kan justere lyden bedre, med både parametrisk og grafisk equalizer i JRMC.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Arne Henriksen skrev for 14 timer siden:

Har du prøvd OpenCPN? Den finnes vel for Android, og støtter SignalK…

Tror kanskje han har det, når jeg ser hva han har gjort med Merca si :giggle:

OpenCPN er dårlig på touchscreen-enheter, og ofte for tungt for mindre enheter å drifte.

 

Nå fikk jeg akkurat til å legge inn Eniro-kartene i Freeboard-SK i SignalK som kjører på en Raspberry PI. Riktignok som en online chart-provider. Så det har jo da ikke offline funksjonalitet, ut over det den har buffra.

Skjermbilde 2024-03-31 kl. 10.01.04.png

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

 

1 hour ago, chrisrik said:

Tror kanskje han har det, når jeg ser hva han har gjort med Merca si :giggle:

OpenCPN er dårlig på touchscreen-enheter, og ofte for tungt for mindre enheter å drifte.

😅 du er inne på noe der…

 

Har ikke prøvd OpenCPN på mobil, tilhører iOS-verdenen, men for å kjøre et innzoomet kart i bakgrunnen burde det nå ikke ta mye ressurser…

Er vel mer guffe i en nyere mobil enn en RPi2 som jeg hadde i gamlebåten?


 

 

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Greia er at jeg bruker SIgnalK på flere enheter, et par mobiler i tillegg til et nettbrett, så jeg vil helst ha noe som kjører på Pi-en med offline kart. OpenCPN oppfattet jeg egentlig mer som innrettet mot bruk alene, uten overlays fra SignalK, som er det jeg er ute etter. Hvis ikke kartet kan vise dybden under meg i sanntid, er det ikke noe jeg kan bruke, jeg vil ha begge deler når jeg setter teiner. Da kan jeg se på dybden at jeg er riktig dyp og på sjøkartet med dybdemerker at jeg styrer i riktig retning i forhold til det dybdeområdet jeg vil sette på. Det går jo selvsagt greit når jeg er i styrehuset og ser begge deler på plotteren, men jeg vi gjerne ha begge deler på nettbrett/mobil også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...