Jump to content

Kan noen hjelpe meg med et kart til SignalK?

Mastiff

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Jeg kjører SignalK på Docker og GaladrielMap på selve Pi-en, med Apache2. Det er bare å laste ned zipfila fra GitHub og følge instruksene der. Det eneste mulige problemet er at NAIS nylig byttet API, så det trengs en ny versjon hvis den ikke funker, jeg har ei fil som trengs hvis det stopper opp. C-Map funker greit. Jeg laster ned med en virtuell maskin med TOR på, for jeg ser at serveren NAIS tas fra blir litt sur når det lastes ned for mye. Jeg har ikke prøvd å installere TOR på Pi, det er en virtuell Debian.

https://github.com/VladimirKalachikhin/Galadriel-map/blob/master/emergencykit/GaladrielMap-2.9_GaladrielCache-2_gpsdPROXY-0_netAIS-1_NoVectorTiles_.zip

Det ligger beskrivelse inni den av hva man skal installere og hvordan. :tommel_opp: Husk at det er php 7.4 som skal installeres, jeg mener det står der. Og så noen pakker som hører til php. I tillegg kommer TOR for NAIS-kartet, og fila for den nye versjonen av det (egentlig bare en annen kilde), som jeg har lagt ved. Den legger du inn i katalogen /GaladrielMap/tileproxy/mapsources

For å spare noen tastetrykk, her er bash for det meste som skal installeres:

Sitat

sudo apt install software-properties-common ca-certificates lsb-release apt-transport-https
sudo sh -c 'echo "deb https://packages.sury.org/php/ $(lsb_release -sc) main" > /etc/apt/sources.list.d/php.list'
wget -qO - https://packages.sury.org/php/apt.gpg | sudo apt-key add -
sudo apt update
sudo apt-get full-upgrade
sudo apt-get install apache2
sudo apt install software-properties-common ca-certificates lsb-release apt-transport-https
sudo apt-get install wget
sudo sh -c 'echo "deb https://packages.sury.org/php/ $(lsb_release -sc) main" > /etc/apt/sources.list.d/php.list'
wget -qO - https://packages.sury.org/php/apt.gpg | sudo apt-key add -
sudo apt-get update
sudo apt install php7.4 
sudo apt install -y  php7.4-cli
sudo apt install -y  php7.4-curl
sudo apt install -y  php7.4-gd
sudo apt install -y  php7.4-mbstring
sudo apt install -y  php7.4-simplexml
sudo apt install -y  php7.4-sqlite3
sudo apt install -y  php7.4-zip

#Her må du først legge conf-fila i apache2-katalogen, som det står i bruksanvisningen#

sudo ln -s /etc/apache2/sites-available/apache2_galadrielmap.conf /etc/apache2/sites-enabled/apache2_galadrielmap.conf

Edit: En liten advarsel hvis du skal laste ned store kart (jeg laster ned hele Norge på NAIS og C-Map  - hvorfor? Samme grunn som folk bestiger Mount Everest - fordi de er der!), du vil trenge en del plass. Jeg har en virtuell disk til nedlastingen på 50 gig. Selve filene tar ikke all plassen, det går en del til spille når det er så mange småfiler. Men lagringsplass er billig, jeg betalte 1250 kroner for en 2 TB Samsung T7 Shield ekstern SSD som jeg bruker i båten. Det er plass til hele musikkbiblioteket mitt på drøyt 180 000 låter, egen partisjon til Docker og Docker-Compose images (man sparer mye plass på MicroSD-kortet ved å flytte det til en egen SSD, og jeg tar fulle backups av MicroSD-en med dd før hver gang jeg endrer noe betydelig) og en partisjon til GaladrielMap, som altså er montert på /GaladrielMap ved hjelp av fstab. Sånn ser innføringen i fstab-fila mi ut:

Sitat

PARTUUID=8e4d9b59-01 /GaladrielMap ntfs defaults,nofail,noatime 0 0

sjokartraster_mapsources.zip

• 3 måneder senere...

Nå har jeg endelig somlet meg til å få satt endel opp.

Det gamle minnekortet som stod i Pi'n tok kvelden så måtte starte på nytt uansett.

Har lagt inn GaladrielMap 2.20.1 fra EmergencyKit/..zip

Det ser ut som den fint klarer å laste ned fra kystverket/NAIS, men C-map ser ikke ut til å fungere.

Det blir opprettet en fil /GaladrielMap/tileproxy/loaderJobs/bannedSources med følgende innhold:

a:1:{s:13:"C-MAP_raster1";a:2:{i:0;i:1739618636;i:1;s:9:"Forbidden";}}

Har du konto hos C-Map som du kobler deg mot ?

Det neste spørsmålet er hvordan du har hentet data fra SignalK til Galadrielmap ?

Ser Galadrielmap finnes som plugin til SignalK, men du har det den andre veien. Eller er det iframen som inneholder  både kartet fra Galadriel og data fra SignalK  ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

C-Map sluttet dessverre å funke for en drøy uke siden. De gjorde noen endringer med Cloudfare som gjør at man bare kan klare å få opp kartet ved å åpne det i en nettleser, ikke ved å kjøre et php-skript, som GaladrielMap gjør. Jeg har hatt noen meldinger med han som lager det, og han vurderer å lage en nettleser-plug-in en gang i tiden, men det kan bli en stund til. Fordømt irriterende for meg, for jeg hadde en drøy uke igjen til jeg hadde hele norskekysten på C-Map! NAIS tar mer tid, det er større kart. Regner med å være ferdig til høsten en gang, hvis ikke noe knoter seg der også.

Og jeg har nå endret litt på oppsettet for nestlasting, det ble litt for mange filer for en enkelt partisjon, selv med NTFS. Så jeg har nå tre partisjoner, en liten for alt unntatt selve kartene som mountes til /GaladrielMap, og så én hver for C-Map og NAIS som så mountes inn i /GaladrielMap-katalogen etter at den første katalogen er inne. Det ser sånn ut i fstab-fila:

Sitat

#Mount GaladrielMap
PARTUUID=2dc4e034-02 /GaladrielMap ntfs-3g defaults,nofail,noatime 0 0

#Mount C-Map og nais1
PARTUUID=2dc4e034-05 /GaladrielMap/tileproxy/tiles/C-MAP_raster1 ntfs-3g defaults,x-systemd.after=/GaladrielMap,nofail,noatime 0 0
PARTUUID=2dc4e034-06 /GaladrielMap/tileproxy/tiles/nais1 ntfs-3g defaults,x-systemd.after=/GaladrielMap,nofail,noatime 0 0

Når det gjelder selve visningen har jeg landet på en løsning inni en løsning inni en løsning. Det høres komplisert ut, men funker veldig greit. Her er trinnene, jeg tror det skal være alt:

1. GaladrielMap må legges inn som kilde. Hvis ikke du har SignalK Charts plug-in, finner du den i appstore under SignalK, så legg til den først. Så setter du opp GaladrielMap ved å klikke på plusstegnet ved provider. 

image.png.4730fcf75c1c23150941ac693ec853b4.png

Det viktigste er URL. Den settes til den adressen og porten GaladrielMap kjører på, som regel kan den settes til 127.0.0.1 og så rekka etterpå. Hvis du kjører SIgnalK i Docker må den settes til den adressen verten har, der GaladrielMap kjører, så 192.168.3.1. Men i mitt tilfelle kjører jeg GaladrielMap på porten 8080 fordi jeg har SignalK på standard HTTP-port 80. Så da blir det http://192.168.3.1:8080/tileproxy/tiles.php?z={z}&x={x}&y={y}&r=nais1 for NAIS, og http://192.168.3.1:8080/tileproxy/tiles.php?z={z}&x={x}&y={y}&r=C-MAP_raster1 for C-Map. Du kan sette opp én for hver hvis du vil.

Dermed er kartet tilgjengelig for SignalK. Så må du vise det på en måte. Jeg liker ikke visningen til plug-inen GaladrielMap for SignalK fordi den har noen ekstrainfo som jeg ikke trenger (blant annet avstandssirkler, vindinfo), og fordi jeg ikke liker båtsymbolet den bruker. Det kan riktignok endres i HTML-fila til GaladrielMap, men i tillegg liker jeg at kartet snur seg sånn at båtens retning er opp, og dette kan ikke endres på noen annen måte i plug-inen. Derfor kjører jeg kartet i Freeboard-SK. Jeg husker ikke om den er en del av standardinstillingen, men hvis ikke, ligger den i appstore. Så dukker den opp som webapp:

image.png.43e2525d078515868485511b99fdb9de.png

Der går du inn i Charts, sånn:

image.png.b5401200b081601121967b2c55e1ae64.png

image.png.fcbcc6019fc12de8116b18fdcb4a98d1.png

Dermed er det gjort. Da har du egentlig det du trenger, hvis du er fornøyd. Jeg er ikke det... :fniser: Jeg vil i tillegg ha en rekke med den informasjonen jeg liker å se, som tid, fart, dybde, motorturtall osv. Derfor har jeg KIP Instruments MFD som plug-in. Der kan man legge inn det man vil av info som "widgets", også Freeboard. som her:

image.png.8ad0d3dd088f4c26ac1ab8f87e8d2a1b.png

På nettbrettet framme i båten ser det da sånn ut:

image.png.0ad25e31e5ee6172a84318c78cc08431.png

Ok takk for svar ☺️

Raspberryen som kjører båtpcen ligger i vinteropplag. Skal snart gå fra PI4 til PI5 og fra SD til nvme-disk, for å få litt mer punch. Så får ikke noe screenshot. Men det er helt enkelt KIP satt opp med freeboard med online Eniro-kart og litt nmea2000-info.

Så har jeg et par andre kort som viser signalk og et nodered-dashbord for å starte backup  starte/stoppe ais, litt last-grafikk og sånt.

Basic, men funker :)

Men leter nå etter hvordan få offline oppdaterte kart på en hensiktsmessig måte - uten å bli robba, som også kan vise litt motordata og nmea-data.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Da er GaladrielMap en veldig grei variant for å få tilgang til iallfall noen typer kart. Når det gjelder oppdatert, så forandrer jo ikke sjøen seg så mye, men hvis man er avhengig av å se nye luftspenn (som du neppe er med din båt) eller undervannskabler, blir det noe annet. Men vanligvis når man kjøper kart til en plotter, har man jo det så lenge man har båten, det er vel få som bytter ut Garmin-kartet, eller hva det nå er, særlig ofte. Iallfall tror jeg ikke det.

Grunnen til at jeg har både C-Map og NAIS på mitt oppsett er at jeg syns NAIS er bedre og mer oversiktlig å kjøre etter, mens C-Map har bedre bunnkonturer. Så det bruker jeg når jeg fisker, og så veksler jeg til NAIS igjen når jeg kjører.

Må ta meg ei økt å lese igjennom postene dine og teste Galadriel :tommel_opp:

Ellers forsåvidt enig, sjelden mye som skjer på bunnen. Med Kystverket har de siste "10 årene" gjort tidvis store endringer her i området - så jeg har faktisk gått til det skritt å kjøpe oppdaterte kart. På den gamle båten...

Merker er flytta, nye leier er sprengt ut osv.

Ellers hadde jeg nok overlevd godt med kart fra 1996, båten min er ikke større.

Når det er sagt, hadde det nok vært tilstrekkelig med mindre motor (og mindre båt), men det er uaktuelt :ler:

Så det er endel ombord som ikke er helt logisk.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

@chrisrik Er det noe logisk med denne hobbye, da? :ler: De har byttet ut masse lykter her med moderne LED-lykter med solcellepaneler, men de står på samme plassen. Og jeg er jo forholdsvis godt kjent, så egentlig er det bare ved teinesetting jeg trenger det, så fruen (også kalt autopiloten) kan følge bunnkurvene fra fremre styreplass når vi setter teiner. Hun styrer, og jeg passer på tau og teiner bak i båten, der krepseteinene går ut fra teinebrettet og havteinene går ut fra havteinestativet som jeg har laget.

Mastiff skrev for 22 timer siden:

Det viktigste er URL. Den settes til den adressen og porten GaladrielMap kjører på, som regel kan den settes til 127.0.0.1 og så rekka etterpå. Hvis du kjører SIgnalK i Docker må den settes til den adressen verten har, der GaladrielMap kjører, så 192.168.3.1. Men i mitt tilfelle kjører jeg GaladrielMap på porten 8080 fordi jeg har SignalK på standard HTTP-port 80. Så da blir det http://192.168.3.1:8080/tileproxy/tiles.php?z={z}&x={x}&y={y}&r=nais1 for NAIS, og http://192.168.3.1:8080/tileproxy/tiles.php?z={z}&x={x}&y={y}&r=C-MAP_raster1 for C-Map. Du kan sette opp én for hver hvis du vil.

Nå sitter jeg og tester her hjemme hvor jeg har koblet rPi på lokalnettet. Da fungerte ikke localhost-adressen (127.0.0.1), det ser ut som det er nettleserens som henter bildene fra rPi, så jeg måtte legge inn adressen som rpi har lokalt. Den vil typisk endre seg når rPi flyttes til båten, en setter opp en fungerende dns internt i båten, så da skal det nok gå bra.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Mastiff skrev On 17.3.2024 at 19.47:

@Okkaby Jeg bruker det omtrent overalt hvor jeg er. Her er noen av skjermene i oppsettet i båten, det står to Pi-er der og en bunke med ESP32 som styrer releer (les i tråden om båtautomasjon hvis det skulle interessere:

image.png.9f632ea3eb8beabfdab54a00894e2940.png image.png.4ff6929c506ed20ded1bd9715d0243e7.png 

image.png.bbec26f2d79cd3b57854f718814b96dc.png  image.png.79312ceef44363da92869f5ddd037aab.png

Nei, det er ikke noe egentlig poeng med det (det er som regel det første spørsmålet! :giggle:), bortsett fra at det er morsomt å få til ting. I løpet av våren blir båten nøkkelfri også, med tilte ned, starte motoren når jeg trykker på den trådløse dødmansknappen og så kjøre motorheisen ned i riktig stiling. Jeg har for øvrig også automatisert det meste i huset, på hytta og noe i elbilen.

Når bygger du autopiloten? :D

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...