Jump to content

Hva ønsker du deg mer av i båtmagasinene og hva ønsker du deg mindre av for 2024?


Roger og Olina

Recommended Posts

Jeg er flittig leser av 3. båtmagasiner. 2. Norske og en fra søta bror. Det jeg savner, er at det er flere eldre/brukte båter med i str 30-40 fot.

I tillegg at det også bli kastet ett øye på eksisterende kartplottere, ekkolodd, radar osv. Ikke bare de nye som kommer på markedet.

Klart, det kan ikke være enkelt å sette sammen ett slikt båtblad der alle har forskjellige ønsker. Men er ikke trenden å kjøpe brukt da?

 

Kanskje litt om det elektriske anlegget i båter, at en skal være ops på at det ikke alltid er lurt å proppe båten full av elektriske duppedipper på en eldre båt uten å sjekke om kablingen faktisk er dimensjonert for det. osv. 

 

Nå vet ikke jeg i % andelen som kjøper nytt mot brukt. Men vil nok tror at det er en høy andel som kjøper brukt. Så litt mer av brukte båter og utstyr hadde vært topp.

Siste båtbladet som dumpet i posten her, hadde heller ingenting om vårpussen. Det syntes jeg var litt rart, for det har sikkert kommet litt nytt der også, samt tips og triks..

 

Så hva ønsker du deg mer og mindre av?

 

Mvh, Roger 

Link to post
Share on other sites

På generell basis; mer praktisk og brukt, mindre nyheter. Gjerne stor grad av DIY-stoff, til inspirasjon for dem som har lyst å gjøre det meste selv. Det bryr meg særdeles lite om det dukker opp en ny cabincruiser på 60 fot på ei eller annen messe jeg aldri har hørt om, kommer aldri til å ha råd til skuta likevel😅 Derfor er det særdeles sjelden jeg kjøper noe som helst båtmagasin, enten det skulle være for motorbåt, seilbåt, plast eller tre. Kjøper en sjelden gang Woodenboat eller Practical Boat Owner, men kun unntaksvis.

 

På tidlig 90-tall var det et magasin som het «Praktisk Småbåtliv» som gikk noen få sesonger, med opphav i Bergen under redaktøren Stein T. Viken. Dette inneholdt mye praktisk D.I.Y.-stoff og tester av de enkle ting som hører med småbåtliv, noe jeg virkelig satte pris på. Her var det ikke tester av millionbåter, men mer båter hvermannsen hadde råd til. Service og overhaling av motorer, polering, bunnstoff, støping med glassfiber, trebåtstoff, fine opplevelser, og mye mer. Redaktøren hadde også noen interessante byggetråder (som i god Donald Duck-ånd gjerne var med «fortsettelse følger» der man måtte kjøpe neste måneds magasin for å få med seg slutten). Byggetrådene gjaldt hovedsaklig enkle kryssfinerkonstruksjoner man selv kunne gjøre i garasjen med begrenset verktøypark, blant annet ei jolle, en microcruiser, en kano og mer. Nærmeste Praktisk Småbåtliv man kommer i dag er PBO (som jeg som nevnt kjøper, med ujevne mellomrom), men selv dem når ikke opp til Stein T. Viken og magasinet hans. Synd magasinet opphørte i den form det hadde, hvis ikke hadde jeg nok abonnert enda, og gjerne bidratt som spaltist i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i mange år abonnert på 3 norske båtblader, men nå er det vel 1 år siden det siste ble sagt opp. Jeg kjøpte min første og eneste båt, en Saga 27 i 1987 og den har jeg tenkt å ha så lenge jeg kan håndtere den. Dermed er artikler og reklame for nye båter fullstendig uinteressant. Dessverre er det nesten bare slikt stoff å lese nå. Det var det rent praktiske om båthold jeg leste (bortsett fra det om seil).

 

Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med alle disse bladene jeg har lagret. Jeg har komplette årganger av Båtmagasinet fra slutten av 80-tallet frem til for et år siden. Jeg har også komplette årganger av Båtliv (som tidligere het Praktisk Båtliv) fra omtrent like langt tilbake. Båtens Verden har jeg også fra like etter at det begynte å komme ut.

 

Jeg får vel ta noen årganger om gangen og stappe de i papircontaineren utenfor huset litt før tømmedag hver måned fremover. Eller er det noen som er interessert i å overta samlingen?

 

 

Her litt av samlingen som ikke er stuet bort.

 

baatblader.jpg.59d85f1ee43c305e65a85259d5fd0b8d.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er stort sett fornøyd med det eneste magasinet jeg leser, Seilmagasinet. De har de siste årene blir veldig flinke på relevant stoff som bruktbåttester, praktiske ting samt litt reiseskildringer og innhold fra de største seilforeningene i Norge. I tillegg følger de opp med en god nettside med en del TV-sendinger etc. Også i dette magasinet finner man tester av drømmebåtene, men det tar ikke overhånd. 

Link to post
Share on other sites

@Lars H., det kan hende du sitter på en gullgruve, selv om Båtmagasinets siste årganger ligger på nett.

 

@Hakkannen, enig med deg. Mer praktisk og tips og verktøy og smarte ting.

 

Det beste hadde vært om Baatplassens beste innlegg ble utgitt i bladform månedlig. 

Eller som egen nettside....... 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Uff, ja.. det er vel neppe bare meg som tviler på at det er liv laga for denne typen papirutgivelser i fremtiden :sad:

Koser meg med Båtens Verden, de 3 gangene det kommer i året, men det dekkes i de 425,- medlemskapet i KNBF koster.

Beste sidene synes jeg var de som het noe ala "Sett på fjorden", med et bilde og en kommentar under. 

 

Link to post
Share on other sites

Da jeg var 12 år arva jeg BM fra en kjenning jeg brukte å være med ut med! de var fra 86, siden den gang har jeg abbonert på BM intill for noen år siden. sa opp både musikkblad og båtblad, da jeg finner informasjonen på nett av det som er relevant for meg!  Når det er sakt har jeg lært utrolig mye og lest velding mange bra tester av motorbåter.. mine favoritter har jo endret seg litt underveis. Jeg er teknisk interessert, så de artikklene av Eivind Amble sto veldig høyt oppe for min del! På begynnelsen av 2000 tallet virka det som det bare kom reproduksjoner fra 80-90 tallet med nye farger og nye navn! Nå virker det som om reklamen står mest i fokus i disse bladene, og det er generelt lite nytt. Det er også lite inovasjon i brangsjen, selv om det er noen få som imponerer. De siste årene jeg abbonerte var det en god del tester av båter fra 4-6 mill, noe som er uaktuelt når man har dtor enebolig to hytter bil og MC interesse, i tillegg driver jeg med musikk så det er for mange helger som går med til det.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er en del år siden jeg sluttet å abonnere på båtblader. Jeg kjøpte dem for tekniske og praktiske tips av ymse slag, men etter hvert gled de over til kun test av nye båter, gjerne de største og dyreste de kunne finne. Og det var ikke av noen som helst interresse for meg, det var som å bla i en reklamebrosjyre. De første årene fikk jeg stadig telefoner med gode tilbud om jeg ville gjenoppta abonnementene, men det har heldigvis gitt seg. Jeg har også kastet det meste av gamle båtblader, slik som @LarsH lurer på. Noen ganger må man bare kvitte seg med ting og frigi litt plass.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde abonnement på båtblader i mange år,men gikk lei av innholdet som fokuserte på nybåt. Begynte kjøp igjen for ca 5år siden. Tror (!) jeg betaler for 4 blader som stort sett går i søpla. Da jeg ikke skal kjøpe ny båt så blir det meste av innholdet uinteressant. Jeg ville likt flere artikler om oppgradering av båt og utstyr, samt nyheter om dette. Så kunne innholdet om nybåt fortsatt vært med,men kortere artikler.

Positivt med Båtmagasinet på nett.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt plass skulle jeg gjerne ha overtatt de båtbladene fra @Lars H. - men det må bli i et annet liv! :giggle: Men er enig i at de bør legges ut på Finn, finnes garantert andre som har tid, interesse og plass til dem! For galt at de bare skal gå rett til gjenvinning. Særlig de eldste utgavene burde det være interesse for?

 

Da jeg begynte mitt båtliv for snart 11 år siden, så gjorde jeg som jeg alltid gjør når jeg blir ivrig... Jeg abonnerte på både Båtliv og Båtmagasinet i flere år. En periode også på det svenske Praktisk Båtägande.

 

Det første båtbladet jeg kjøpte, og det før jeg hadde skaffet meg min første båt, var Båtens Verden. Men jeg ble så irritert over dårlig norsk og mange trykkfeil i den utgaven jeg kjøpte (jeg er jo tross alt journalist...) at jeg ikke kjøpte flere utgaver.

 

Så kom Astor på banen her på forumet med et spesialtilbud til oss forumbrukere, så jeg slo til og begynte å abonnere på BV også. Det er nå det eneste båtbladet jeg får i postkassa.

 

Jeg ga opp Båtmagasinet da det ble færre gjør-det-selv-artikler, noe det var ganske mange av for bare noen få år siden, og da  jeg fant ut at det ble for mye av det gode med to blader, særlig siden mye av innholdet både er likt og ikke relevant for meg. Jeg falt ned på BV siden de utkommer med litt færre utgaver i året enn BM og dermed er billigere også. Og jeg synes de er gode på reportasjer og tips om fine steder å besøke. jeg savner dog Astors duppeditt-tips og mer stoff om oppussing og vedlikehold av eldre båter.

 

Tester av diverse nye båter og reportasjer fra diverse båtmesser i inn- og utland blar jeg bare forbi, så jeg tror vel at jeg nok ikke leser mer enn maks halvparten av hver utgave, og slik har det vært i noen år.

 

Millionbåter blir det aldri noe av for meg. Jeg har en egentlig en god lønn, men en elendig økonomi på grunn av veldig mye gjeld som trekkes av lønna i altfor store porsjoner, men som jeg har gitt opp å få satt ned. Heldigvis ser jeg lys i tunnelen og skal være ferdig med omtrent alt i løpet av året.

 

På grunn av det som har skjedd tidligere har jeg da også en inngrodd redsel mot å sette meg i gjeld igjen, så noe lån for å kjøpe en ny eller nyere båt kommer jeg ikke til å tørre å ta. Jeg vil ikke dø nedsyltet i gjeld, jeg har tross alt ikke så mange år igjen av livet! Derfor er nettopp så mye av stoffet om nye båter og tester fullstendig irrelevant.

 

Jeg er kanskje veldig direkte nå, men ser ingen grunn til å skjule det. Tross alt har dette fantastiske forumet hjulpet meg så utrolig mye, og jeg får fremdeles en klump i halsen når jeg tenker på dugnaden i 2022, da så mange flotte folk tro til og gjorde ting med båten som jeg verken hadde økonomiske forutsetninger eller praktiske forutsetninger for å kunne gjøre noe med selv. 

 

Men dette er en digresjon. Poenget er at også for meg er det lite relevant stoff å hente i dagens båtblader. Jeg kommer nok til å beholde abonnementet på BV inntil videre, og jeg vurderer faktisk å kanskje abonnere på svenske Praktisk Båtägande igjen, da det er et båtblad som har mer stoff som nettopp vedlikehold, oppussing og gjør-det-selv-tips. Jeg kjøper det i løssalg innimellom, og når jeg er i Sverige på tur kjøper jeg fast den nyeste utgaven.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

jeg vurderer faktisk å kanskje abonnere på svenske Praktisk Båtägande igjen, da det er et båtblad som har mer stoff som nettopp vedlikehold, oppussing og gjør-det-selv-tips. 

 

Det er egentlig det eneste båtmagasinet jeg savner litt. På grunn av deres praktiske tilnærming til båtlivet. 

 

Ellers så samler det jo seg opp med blader i løpet av livet. Først var det en del år med bilblader, så ble det båtblader og noen hyllemeter med bilblader ble kastet, nå er båtbladene kastet og det fylles opp med blader om gamle hus og restaurering. Det er litt greit at interressene endrer seg litt gjennom livet;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Båtliv er jo et begrenset og syklisk univers, man har vårpuss, motorstell, seil og seiling, havner, langturer... Når man har vært med på 10-20 årganger har man fått snudd bunken mange nok ganger. SM får jeg gjennom seilforeningen, og så abonnerte jeg på et par engelske blader, fram til jeg sa de opp i fjor.

Det er nok ikke lett å drive papirutgivelser innenfor dette området, når folk får svar på det de lurer på på nettet i diverse fora. 

 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 17 minutter siden:

Det er nok ikke lett å drive papirutgivelser innenfor dette området, når folk får svar på det de lurer på på nettet i diverse fora. 

 

Det er vel det samme som med papiraviser, som er nede på 30% av opplaget nå. Et utdøende medium, nettet tar over. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

LAKA skrev On 10.3.2024 at 21.20:

Jeg er stort sett fornøyd med det eneste magasinet jeg leser, Seilmagasinet. De har de siste årene blir veldig flinke på relevant stoff som bruktbåttester, praktiske ting samt litt reiseskildringer og innhold fra de største seilforeningene i Norge. I tillegg følger de opp med en god nettside med en del TV-sendinger etc. Også i dette magasinet finner man tester av drømmebåtene, men det tar ikke overhånd. 

 

Eg synest Seilmagasinet har alt for mykje "internettjournalistikk". Dvs. at bladet skriv om ting dei les på nettet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mange år siden sist jeg leste et båtmagasin... Og jeg vet hvorfor jeg slutta:

 

Det var altfor mye tester og omtaler av splitter nye båter til flerfoldige millioner.

 

Vil tro andelen folk som har en båt er større enn de som skal kjøpe ny båt, så da er det mer interessant med praktiske tips og triks for å vedlikeholde og oppgradere båten man allerede har. Og ikke minst reisebrev og tips til turer.

Link to post
Share on other sites

Sluttet å abbonere for flere år siden. Savnet da mere praktiske artikler/DIY samt omtaler av mere folkelige båter. Dessuten var det irriterende mye reklame ispedd.Skjønner at en er avhengig av annonseinntekter, men syntes det ble for mye. Etterhvert er jo også det meste blitt tilgjengelig på nett men er jo fortsatt hyggelig å bla igjennom et båtmagasin da

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 10.3.2024 at 21.20:

Uansett avhending, blir det å hente bladene her hjemme hos meg.

Jeg la ut samlingen på finn i fjor og det tok ikke lang tid før det kom en å hentet dem. Synes det er bedre at noen får glede av dem enn at de kastes.

Link to post
Share on other sites

Jeg overtok en slik samling fra en kollega før jeg kjøpte første båt. Glimrende måte å sette seg inn i det som har med båt å gjøre. Jeg pløyde vel gjennom 10-15 årganger på noen måneder. Dette var før baatplassen, så blader og bøker var liksom der man fant kunnskap. Egentlig en fin aktivitet nå også, selv om det tar plass og tid....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Båtbladene har jeg også sagt opp for noen år siden. Var lite aktuelt stoff. Er ikke i posisjon for nybåt og kunnskapen her på forumet dekker godt det som jeg trenger.

 

Får bladet Amcar i posten, selv om jeg ikke er så veldig bilinteresert, og det er jo en stor kontrast til hvordan båtbladene fokuserer. Her er det i praksis kun brukte og restaurerte biler det skrives om sammen med eierne og deres forhold til bilen. Noe lignende for båt måtte jo vært en nyvinning. Møte folk med engasjement og en båt der de har gjort en jobb. Det er nok en ganske annen kultur med treff, car&coffee og blanke, skinnende glis i bilverdenen enn hos oss med båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...