Jump to content

Trengs hovedbryter på pluss og minus på startbatteri?


Belia

Recommended Posts

Hulda kjører batteribrytere på pluss og minus. Det er for at det ikke skal være den minste mulighet for overslag/kortslutning. Samme med høy-amp sikringer. Dessuten bruker jeg ofte disse bryterne som 'splitter' for å kjøre høy strøm til flere plasser. Men fra baugbatteriet ut til ankerwinch og baugpropell har jeg kun en hovedsikring og en batteribryter. Jeg er ikke helt konsekvent. Hulda har flere strømkretser. Med litt forskjellige filosofier.

Link to post
Share on other sites

Belia skrev 41 minutter siden:

Fint. 

Hva kan grunnen være til at det var både på pluss og på minus? 

 

Grunnen kan være at vedkommende har tenkt "For sikkerhets skyld". Alle "normale" feil som kan oppstå på en slik krets, kan man bryte med pluss-bryteren. Det er derfor ikke nødvendig med bryter på minussiden.

Link to post
Share on other sites

Dreamer skrev 49 minutter siden:

Grunnen kan være at vedkommende har tenkt "For sikkerhets skyld". Alle "normale" feil som kan oppstå på en slik krets, kan man bryte med pluss-bryteren. Det er derfor ikke nødvendig med bryter på minussiden.

VHF og lensepumpe er vanlig å kople utenom hovedbryter. Har du bryter på minussiden kan du jo kople vekk disse også ved behov. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...