Jump to content

Nimbus 310 vs Saga 29 ls


Hartki

Recommended Posts

Hei 

 

Vi driver for tiden og kikker på ny båt og har egentlig bestemt oss for nimbus 310. Men så ble det litt interessant med saga 29 ls (som jeg ikke vet så mye om). Jeg håpte å få litt synspunkter her ift + og - med begge båtene. Mine preferanser ift nimbus er:

 

1.  Pluss med to kabiner med dør til begge og god plass til å sove for tre stk
2. Pluss med buesofa og god plass (forholdsvis) i salong

3. Pluss med stort toalettrom

4. Minuset er at det er litt lite akterdekk og at det ikke er utestyring.

 

 

Med Saga 29 ls så får jeg litt større akterdekk og utestyring (såvidt jeg har funnet ut). Men hvordan er det ift punkt 1 og 2 og tre? Jeg tenker at siden båtene er like lange og saga har større uteplass bak så må vel det gå på bekostning av noe...?

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Hei, og velkommen på forumet. :flag:

 

Et pluss til Nimbusen, er at her kan du sove med åpent vindu om det regner. Ellers så er jo dette supre båter begge 2 ! Jeg ville latt tilstand og dokumentasjon på motor bestemme valget. Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Utestyring er genialt når man legger til alene! Skal ikke ha båt uten utestyring ihvertfall! og ikke båt med kalesje heller

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker også og ser fordelen med utestyring. Men har ikke lyst at det skal gå utover inneplassen for mye. Tenker da spesiellt ift nimbus310 og saga 29 ls med tanke  på soveplass/lugarer og størrelse på toalettrom

Link to post
Share on other sites

Jeg ville titta på Riviera 925 HT også, om badet er viktig. Det er mye større. Her kan du stå å dusje.

Bedre kavlitet på det meste også. Syrefaste tanker (alle) samt at den er vinterisolert. El takluke som åpner opp mye mer også, så blir ikkelukket.

 

image.png.87361fb54a381291cf06f0ede1926a9c.png

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte Nimbus 320 mot Saga 315 og Riviera 925 i fjor. Endte opp med Nimbus og angrer ikke på det. Var viktig for oss med to cabiner som kan lukkes, der var Sagaens løsning dårligere med åpen køye under leideren. Bedre eierlugar i Nimbus med god ståplass. Godt isolert båt med sandwich i skrog og dekk var en bonus som ga varm og tørr båt og lang høstsesong. Har brukt båten mye alene og klarer meg fint uten styring i cockpit, fester bøyekrok fra styreposisjonen gjennom vinduet.

 

Rivieraen er større og litt kulere men ga meg ikke helt godfølelsen. Men det er flotte kvalitetsbåter alle tre, bevares. Om løsningene ellers funker for dere blir det smak og behag og tilgjengelighet som avgjør.

Link to post
Share on other sites

Vi så på en Nimbus Comander 340, og Saga 315 i 2006. Endte opp med Saga 315. Den har ikke dør til stikk lugaren, men et forheng gjorde nytten. Likte løsningen med stor køy i forpigg og rommelig bad. Hadde ståhøyde alle plasser ombord. Valgte utestyring på denne, men det viste seg å være en veldig dyr kleshenger:giggle: Den ble aldri brukt, uten på en og annen fisketur, der jeg ikke ville tråkke inn i båten med våte sko.

Oppgraderte til Saga 365, og der var det også utestyring. Denne fjernet jeg i fjor, da den heller ikke ble brukt. Man rekker fint ut på badeplattform før båten driver av. Og har god oversikt innenfra om man står ved siden av førersetet og ser akterover ved bakking inn i bås. Men skal man fiske fra båten, er den helt suveren.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Hei. 😊 Hvis budsjettet tillater det, ville jeg sjekket ut Saga 315.

Jeg og kona bytter båt høsten 2022. Vi vurderte først Nimbus 320. Den syntes vi ble litt liten alle veier. Etterpå kikket vi på en Saga 29, men landet på at for vår del, var det ekstra 315 har i salongen inne og på akterdekket, gjorde at vi bestemte oss for grave litt ekstra i pengebingen (hos banken...😅) og rette søket mot 315. 

Har hatt det i en sesong, og er kjempefornøyde! 😊👏👏 Dette er noe av det vi liker godt: Veldig gode sjøegenskaper, muligheten til å gå på dollbord hele veien bak til badeplattformen, lavt lydnivå i salong under gange, god høyde alle steder i båten og nydelig finish på treinnredningen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...