Jump to content

Jeg må ha meg ny AIS/VHF antenne, men er usikker på tilkoblingskontakten


Lars H.

Recommended Posts

Hei jeg var uheldig her om dagen og klarte å knekke antennen for AIS tranceiveren. Jeg trenger derfor ny antenne. Jeg skal ha en ca.90cm stålpisk. Kabelen fra AIS-enheten er helt OK med PL259 kontakt mot antennen.

 

Den antennen jeg har sett meg ut er en 3dB Glomex RA109SLS antenne uten kabel. Til den følger det med en Glomex RA132 VHF plugg for RG58 kabel.

 

Er det noen forskjell på denne RA132 kontakten og PL259 kontakten jeg har på kabelen?

Altså, er det bare å koble til den kabelen med kontakt jeg allerede har?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg husker er denne Glomexpluggen en såkalt "Solderless".
Dvs man avisolerer 1 cm, stikker coaxen inn i pluggen   -   og håper på det beste.
I et utsatt miljø, med sjøskvett og elendighet er dette å be om trøbbel.
Jeg finner heller frem loddebolten og lodder min PL259 på gamlemåten, og klemmer skjermen med riktig bøssing og er det ute i friluft spanderer jeg også noen runder med selvvulkaniserende tape.

 

De kan ha så mange "solderless" plugger de måtte ønske, men jeg har vært elektromann for lenge til å stole på dem.


 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg, men her er det spørsmål om at den pluggen jeg allerede har på kabelen passer inn i kontakten på antennen. Pluggen på antennekabelen er selvfølgelig allerede loddet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 10 timer siden:

Helt enig med deg, men her er det spørsmål om at den pluggen jeg allerede har på kabelen passer inn i kontakten på antennen. Pluggen på antennekabelen er selvfølgelig allerede loddet.

 

Ja, men slik som jeg forstår beskrivelsen og som også bilder og tegninger viser er dette en spaghettivariant av en solid, gammeldags PL259. Gjenger og sentertapp er sikkert identisk.

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da tar jeg sjansen og kjøper en Glomex (spagettivariant) RA109SLS antenne. Medfølgende RA132 (spagettivariant) plugg kommer jeg til å kaste. Det er to grunner til at jeg velger stålpisk. Den ene er at den ikke knekker om jeg er uheldig ved feks. innpakking av båten for vinteren. Den andre grunnen er at jeg kan kutte av ca. 3cm av den slik at den blir optimal for AIS frekvensen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så er ny antenne kommet i hus. Det ble ikke Glomex likevel, og det er kanskje like greit etter at deres antenner ikke lenger lages i Italia, og i følge en annen ny tråd her på forumet har stadig fler problemer.

 

Så de ble en stålpisk kjøpt hos BestMarin til en mye hyggeligere pris, kr.589,- Det er akkurat samme type som jeg har hatt frem til nå, og den har fungert helt utmerket. Nå skal jeg bare kutte av lengden med vel 3cm slik at den passer for AIS. Da jeg gjorde det med den gamle, gikk SWR ned fra 1 : 1,7 til 1 : 1,5.

 

Jeg må si antennen for godt emballert for å kunne klare håndteringen til Posten Norge.

 

ais_antenne3.jpg.dfcb9d56496e853c13612451ec46e4e8.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Finns i to varianter denne pluggen:

image.png.ce49d2eeb6b6cb66ae2e0cc2a970be93.png

Den første er vel tenkt for lodding i og med at den andre kalles solderless(loddefri). Men skjermen er nak bare festet i plugghuset uten lodding

 

Ellers så er jeg helt enig i at den loddefrie varianten som de hadde tidliger var for dårlig

Godt ¨å se at du har fått tak i ny pisk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...