Ttor Startet 11.Mars Del på Facebook Startet 11.Mars Har hatt en kranglete autopilot i vår, og har hatt samme problemet på våren tidligere også. Den vil ikke gjøre små korreksjoner, og kobler ut. Har sjekket pumpen, og alt ser fint ut. Den ble en tanke bedre etter mer smøring av rorakslinger, men kobler stadig ut. Lurer nå på om det kan være noe intern lekkasje i styresylinderen. Ved bruk av rattet skjer det lite om jeg dreier sakte. Må dreie med litt hastighet for å få utslag. Dette kan selvfølgelig være rattpumpen, men med tanke på autopiloten så begynner jeg å lure. (Nå kan det selvsagt være noe luft igjen etter at pumpen har vært demontert.) Det er forøvrig mye motstand når jeg dreier rattet til endes. Noen som har tips i denne sammenheng? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 11.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars Litt mer feilsøking. Har nå testet rattpumpen på begge styreposisjonene. Begge gir samme resultat. Når jeg dreier raskt på rattet, svinger roret til begge sider. Når jeg dreier sakte, får jeg bare svingt en vei. Er dette tegn på lekkasje innvendig i styresylinder? Eller kan det være noe luft i systemet? Har ingen utvendige lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonita I Svart 11.Mars Del på Facebook Svart 11.Mars Har hatt et lignende problem - men dette skyldtes for lite olje. Har en liten lekkasje i øvre styreposisjon (som er et helv...... å komme til og fikse) Hos meg er der en "reservoar-tank " som ligger over/bak ratt, og her lekker det litt i en kobling. Liten lekkasje, men over tid gir det utslag i forlite olje i "reservoar-tank". Må fylle kanskje en dl i løpet av sesongen. Jeg har påfyllingsskrue rett i bakkant av ratt. Blir det for lite olje, blir det luft. Må da fylle olje, og deretter tørne maaange ganger begge veier for å få ut luft. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 11.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars På min er det ingen tank @Bonita I Bare fylling på rattpumpen. Hadde en lekkasje tidligere som tilsvarte ca en dl i sesongen. Dette ble verre i fjor, og strammet til da jeg endelig fant lekkasjen. En av t-koblingene ved pumpen for autopiloten. Var nesten fullt denne sesongen. Ser ikke bort fra at det kan ha kommet inn luft samme plassen som det lakk. Det er litt svetting på koblingene til øvre rattpumpe, men det er jo på det høyeste punktet. Jeg får forsøke å få en til å dreie på rattet mens jeg åpner skruene på sylinderen. Det bør vel fungere etter prinsippet med lufting av bremser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonita I Svart 12.Mars Del på Facebook Svart 12.Mars Se gammel tråd vedr lufting. Tror du må lufte på øverste posisjon. Åpner du skruene på sylinderen får du fort (mer) luft inn i systemet Sitér dette innlegget BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 12.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars Det er ingen lufting på øvre posisjon. Bare skrukorken til påfylling. Har rattet mye allerede. Om luften kan finne veien opp der, så burde det ha skjedd allerede. Slanger fra styresylinderen går både opp og ned de første meterne mot rattpumpen. Om det er luft må den nok tvinges ut ved sylinderen. Det er heller ingen nipler ved sylinderen for feste av slange, men er to lufteskruer. Blir vel et grisehus. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonita I Svart 12.Mars Del på Facebook Svart 12.Mars Jeg lufter via skrukorken for påfylling på øvre styreposisjon - tar den helt av. Og erfaringsmessig må jeg ratte HELT over til hhv stb og bb - maaaaaaaaange ganger ... Å tvinge ut luft nede ved sylinderen høres ut som både vanskelig og en grisejobb Sitér dette innlegget BONITA I Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.