Jump to content

Intern lekkasje eller luft i hydraulisk styring?


Ttor

Recommended Posts

Har hatt en kranglete autopilot i vår, og har hatt samme problemet på våren tidligere også. Den vil ikke gjøre små korreksjoner, og kobler ut. Har sjekket pumpen, og alt ser fint ut. Den ble en tanke bedre etter mer smøring av rorakslinger, men kobler stadig ut. 
Lurer nå på om det kan være noe intern lekkasje i styresylinderen. Ved bruk av rattet skjer det lite om jeg dreier sakte. Må dreie med litt hastighet for å få utslag. Dette kan selvfølgelig være rattpumpen, men med tanke på autopiloten så begynner jeg å lure. (Nå kan det selvsagt være noe luft igjen etter at pumpen har vært demontert.)

Det er forøvrig mye motstand når jeg dreier rattet til endes. 
 

Noen som har tips i denne sammenheng? 
 

IMG_4613.jpeg.aea539a418a3f28c984486e70a45dfa3.jpegIMG_4614.jpeg.953307bb5afc5b8ec377402d3e47a3b8.jpeg

Link to post
Share on other sites

Litt mer feilsøking. Har nå testet rattpumpen på begge styreposisjonene. Begge gir samme resultat. Når jeg dreier raskt på rattet, svinger roret til begge sider. Når jeg dreier sakte, får jeg bare svingt en vei. Er dette tegn på lekkasje innvendig i styresylinder? Eller kan det være noe luft i systemet? Har ingen utvendige lekkasjer. 

Link to post
Share on other sites

Har hatt et lignende problem - men dette skyldtes for lite olje.  Har en liten lekkasje i øvre styreposisjon (som er et helv...... å komme til og fikse) 

Hos meg er der en "reservoar-tank " som ligger over/bak ratt, og her lekker det litt i en kobling.  Liten lekkasje, men over tid gir det utslag i forlite olje i "reservoar-tank". Må fylle kanskje en dl i løpet av sesongen.

Jeg har påfyllingsskrue rett i bakkant av ratt.  Blir det for lite olje, blir det luft.  Må da fylle olje, og deretter tørne maaange ganger begge veier for å få ut luft.    

BONITA I

Link to post
Share on other sites

På min er det ingen tank @Bonita I Bare fylling på rattpumpen. Hadde en lekkasje tidligere som tilsvarte ca en dl i sesongen. Dette ble verre i fjor, og strammet til da jeg endelig fant lekkasjen. En av t-koblingene ved pumpen for autopiloten. Var nesten fullt denne sesongen. Ser ikke bort fra at det kan ha kommet inn luft samme plassen som det lakk. Det er litt svetting på koblingene til øvre rattpumpe, men det er jo på det høyeste punktet. Jeg får forsøke å få en til å dreie på rattet mens jeg åpner skruene på sylinderen. Det bør vel fungere etter prinsippet med lufting av bremser.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen lufting på øvre posisjon. Bare skrukorken til påfylling. Har rattet mye allerede. Om luften kan finne veien opp der, så burde det ha skjedd allerede. Slanger fra styresylinderen går både opp og ned de første meterne mot rattpumpen. Om det er luft må den nok tvinges ut ved sylinderen. Det er heller ingen nipler ved sylinderen for feste av slange, men er to lufteskruer. Blir vel et grisehus. 

Link to post
Share on other sites

Jeg lufter via skrukorken for påfylling på øvre styreposisjon - tar den helt av.  Og erfaringsmessig må jeg ratte HELT over til hhv stb og bb - maaaaaaaaange ganger ...  Å tvinge ut luft nede ved sylinderen høres ut som både vanskelig og en grisejobb

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...