Jump to content

Service på Hyundai Seasall d170


MajorAndy

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg købte sidste efterår en båd med to af disse motorer Seasall D170.

 

Jeg skal lave mit første service på båden snart, og jeg er på ingen måde klar over hvordan jeg skal få oliefilteret ud. Det sidder gemt fuldstændig væk nede bag alle mulige elementer af motoren.

 

Er der nogle her, der har tilsvarende motorer som ved hvad man må demontere for at komme til oliefiltrene?

 

Manualen er desværre ikke til meget hjælp.

Link to post
Share on other sites

Ser på denne linken at det sitter på siden mellom motor å ekspansjons tank.

Ser ikke ut som dette er så helt på tryna.

Ser også at det skal være en elektrisk pumpe montert for å tømme motor for olje ved oljeskift.

Se side 34. Siden var litt treg å laste, men kom etter litt tid.

https://www.hyundai-seasall.cl/descarga/INSTALLATIONOPERATION D-SERIES 1402250737039.pdf

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Her er et billede af problemet: Oliefilteret (blåt) sidder klemt inde mellem motorblokken, turbo/afgangsrør og kassen med motorstyring. 
 

Det er umuligt at nå ned ovenfra. 
 

ikke verdens smarteste patent med mindre jeg har misset noget. 🤔

 

IMG_9015.jpeg.c1244faf2d22a9ba6889764bf44fd0ad.jpeg

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 51 minutter siden:

Går det ikke å løsne ekspansjons beholderen å trekke den litt bort?

 

Det var det første jeg også tenkte. Sammen med et oljefilterverktøy av denne typen burde det vel kunne la seg gjøre å få skiftet filteret. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, index said:

 

Det var det første jeg også tenkte. Sammen med et oljefilterverktøy av denne typen burde det vel kunne la seg gjøre å få skiftet filteret. 

Har bestilt meg et sett med forskjellige filterkopper! Har i alle år brukt skrujernmetoden, men greit med litt mindre søl! Har også MC' er med dårlig tilkomst

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 minutt siden:

Har bestilt meg et sett med forskjellige filterkopper! Har i alle år brukt skrujernmetoden, men greit med litt mindre søl! Har også MC' er med dårlig tilkomst

 

Skrujernmetoden prøver jeg å unngå, det blir så mye griseri. Og om filteret sitter ekstra godt fast risikerer du at hele boksen kollapser. Jeg har diverse nøkler og tenger, men kunne egentlig godt tenkt meg et sett med kopper også. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, hanto1 said:

 

( trodde disse ble markedsført som servicevennlige? )

Dette er vel mariniserte bilmotorer så det er vel grunnen til at filtre ikke er logisk plassert i forhold til Marinemotorer som er bygget fra bunnen! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 1 time siden:

Kopper er nødvendig på flere motorer, må bruke det både på bilen og  Påhengsen ( Mercury)

Ser jo trangt ut på den motoren ( trodde disse ble markedsført som servicevennlige? )

Dette er vel en modell som ikke markedsføres her hjemme lengre. De nye er jo på 200 og 270hk. De har bedre tilkomst, da de nok er bygget med tanke på båt.

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Tak for gode svar! BP når den er bedst!

 

Jeg troede også at disse motorer var servicevenlige, men det virker ikke sådan. Brændstoffilteret sidder også dårligt - dog ikke så umuligt. 
 

Jeg har kontaktet den nordiske importør https://www.dpower.se for at høre om der er et trick. Så må vi se. Men denne filteraftrækker fra Biltema så smart ud. Måske en mulighed !

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...