sirtroen Startet 12.Mars Del på Facebook Startet 12.Mars Hei jeg har en Viksund Marlin 600. På denne står det en Honda BF50A som tidligere eier satt på. Denne ser ut til å være for lett for båten, da vannlinjen ligger 4 cm over bunnsmøring i baugen og 4cm under bunnsmøring akter. når jeg drar på med litt krefter slipper propellen vannet og motoren ruser litt opp. Ikke noe problem å få båten opp i plan, men jeg kan ikke gi full bønne. Den ruser også ved høy fart og skarp sving. Må anta at dette skyldes framtung båt. Jeg planla å legge noen sandsekker i rommet under setet bak, men nå var jeg nettopp ute en tur med ungene, og med de plassert bak meg ble det bare verre. Nå slapp den på 4500rpm, mens alene kom jeg opp i 5500. er det noen som har gode råd utover å kjøpe en større motor som er en del kilo tyngre? Hondaen er vel knappe 100 kg tror jeg. Propellen var ny i fjor, og motoren er montert med kavitasjonsplaten på linje med kjølen. Den kommer ikke lengre ned. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mars Del på Facebook Svart 13.Mars vill først prøvd å merket propell + propellmutter , for å verifisere at det ikke er propellen som slipper i gummibosset. Det kan skje, selv med ganske ny propell Det du skriver om at det slapp tidligere med ungene bak i båten kan tyde på det. Hvordan ligger båten i vannet når du kjører på full fart alene? ligger den tungt nedi med nesa? Tenker på om det kan være vann i båten... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sirtroen Svart 13.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars ivar skrev 1 minutt siden: vill først prøvd å merket propell + propellmutter , for å verifisere at det ikke er propellen som slipper i gummibosset. Det kan skje, selv med ganske ny propell Det du skriver om at det slapp tidligere med ungene bak i båten kan tyde på det. Hvordan ligger båten i vannet når du kjører på full fart alene? ligger den tungt nedi med nesa? Tenker på om det kan være vann i båten... Takk for svar. Skal prøve å merke propell. Vet forrige eier byttet propell av mistanke uten at det ble bedre, men det er jo en billig sjekk. Jeg vet ikke hvordan den ligger når jeg kjører. Det føles helt som en normalt planende båt. Da jeg var alene ble det bedre av å flytte vekten midt på båten i stedet for ut mot siden hvor rattet er. Da jeg kjøpte båten var det en god del vann i den. Nå har det ikke regnet siden jeg tømte den (det var ferskvann) så jeg tror ikke det er årsaken heller. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mars Del på Facebook Svart 13.Mars Er det omtrent samme båt som denne? Høres ut som at den ikke oppfører seg som den i tråden jeg linker til - man merker fort om den ligger for tungt nedi med baugen Sitat eg får ikke baugen opp og den skjerer av til siden og pløyer baugen ned. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sirtroen Svart 13.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars ivar skrev 4 minutter siden: Er det omtrent samme båt som denne? Jeg tror ikke den ligger for tungt ned med baugen, den planer fint. Kanskje motoren burde vært enda lengre ned da, men det er ikke mulig å stille på den Hondaen som står der nå. Den har "lang stamme". Burde vært ekstra lang, kanskje. Men i og med at vannlinja ikke følger påmalt bunnstoff heller jeg mer mot at motoren er for lett (og det diskuteres jo også i tråden du linker til). 160kg og 95kg er stor forskjell... Jeg ble bare litt fintet ut av at den ikke forbedret seg av to små barn bakerst, men det kan jo være andre faktorer som ikke var helt like (bra vindstille begge gangene, men). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mars Del på Facebook Svart 13.Mars Bunnsmøringa trenger slett ikke være malt på riktig, evt at den er lagt på med en mye tyngre motor på hekken. Kjenner ikke Viksund versjonen av denne, men det opprinnelige With skroget fungerte fint også med lettere totaktere. Så en motor på 95kg burde være innafor. Som du sier, høres ut som at motoren burde vært en tomme lavere. For å slippe å sage ned akterspeilet, så kan man muligens lage til noen slags brakett ala dette : https://www.ravnsgarage.no/4-fixed-setback-brakets Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Selco Racing Svart 13.Mars Del på Facebook Svart 13.Mars Dette ligner en With med forlenget baug, et nebb som nok har økt vekten foran. Withene var kjent for gode konstruksjoner, men spørs om endringene gjort av Viksund er til det gode. Viksund forbinder jeg med halvplanere og fortrengere. Det billigste er å flytte absolutt alt av vekt bakover, bensin, batteri, drekk, folk og fe. MotorBrakett kan du lage av vinkler i stål. Da får du litt ekstra vekt der, vs alu. Sitér dette innlegget Link to post
sirtroen Svart 13.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars Selco Racing skrev for 6 timer siden: Dette ligner en With med forlenget baug, et nebb som nok har økt vekten foran. Withene var kjent for gode konstruksjoner, men spørs om endringene gjort av Viksund er til det gode. Viksund forbinder jeg med halvplanere og fortrengere. Det billigste er å flytte absolutt alt av vekt bakover, bensin, batteri, drekk, folk og fe. MotorBrakett kan du lage av vinkler i stål. Da får du litt ekstra vekt der, vs alu. Da spørs det om plan A får bli å prøvekjøre med en voksen mann sittende helt helt bak. En motorbrakett av stål vil kanskje gi problemer med rust? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mars Del på Facebook Svart 14.Mars ville holdt meg til alu, mest pga at stål+alu+sjøvann ikke er en optimal kombinasjon. Vekta på selve braketten har nok mindre å si. Flytting av motor bakover vil nok merkes mer mtp tyngdepunkt. I tillegg så vil propellen få "renere" vann å jobbe med med litt setback, (det vanligste med brakett på hurtiggående båter er å heve motoren, feks 1" opp for hver 6" bakover) om man flytter motor bakover med brakett, så må man passe på at styrekabelen ikke kommer i knip, hydraulisk styring er oftest enklere å ha med å gjøre der Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eika Svart 14.Mars Del på Facebook Svart 14.Mars Ville gått for en v6 med en god stål propell, bedre vekt ballanse, større propell og krefter i fleng Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 15.Mars Del på Facebook Svart 15.Mars Withene var kjent for å plane med liten motor, pga flat bunn. Dette er ingen offshore racer laget for v6. Tror båten er anbefalt med max 60-70 hk. Max. Hadde sett an helheten på prosjektet. V6, stålpropell og Alu brakett med transport fra Amerika, er å velge fra øverste hylle. Synes det blir overkill på denne jolla. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Mars Del på Facebook Svart 15.Mars Vet godt at dette ikke er noe offshore racer, men v6 er alltid en god løsning, det samme er 14.5-15" propeller som gir godt grep. Ikke bruker det noe mer heller, hvis man er snill på gassen. Men en 90/115 holder sikkert i bøtter og spann Jeg og en kamerat, bytta ut motoren på båten til kjerringa hans, en wesling som hadde 50 etec, fikk plutselig 150 uten at hu viste noe. Hu blei glad i den hu, dro i plan som bare det uansett hvor mange de var oppi og hva de fylte den båten med, gjorde 25knop på 2500rpm (25knop ved 4500rpm med lille motoren), men hu kunne også kjøre så fort hu ville, de dagene hu ville kjøre litt ekstra fort. Transport fra amerika ? Hvorfor det ? Absolutt alt som trengs er til salgs her i landet også. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Mars Del på Facebook Svart 15.Mars Wesling har adskillig bedre skrog enn disse modifiserte drommedille baljene. Tror Viksund produserte disse på Siri Lanka. Ikke sikkert skroget er rett og båten går på trynet med økt fart. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Mars Del på Facebook Svart 15.Mars Selv om man har større motor, betyr ikke det at man kjører så mye fortere. Men med en større propell og mer vekt i ræva, så er det mye bedre grep på propellen, slipper at den drar luft å kaviterer Har du sett hvor små disse propellene på 50-60hestere er ? Etec 40-60, så kan man i allefall kjøre med 14" propell som gir ett mye større areal og dermed bedre grep. Propell valg er alfa omega. Du kjører vel ikke med sommerdekk om vinteren ? Sitér dette innlegget Link to post
sirtroen Svart 15.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars Selco Racing skrev for 7 timer siden: Withene var kjent for å plane med liten motor, pga flat bunn. Dette er ingen offshore racer laget for v6. Tror båten er anbefalt med max 60-70 hk. Max. Hadde sett an helheten på prosjektet. V6, stålpropell og Alu brakett med transport fra Amerika, er å velge fra øverste hylle. Synes det blir overkill på denne jolla. Du har nok helt rett i at jeg ikke kommer til å kaste masse penger etter denne båten. Første forsøk blir å legge på en del ekstra vekt bak for å se om det hjelper. Det mest hensiktsmessige hadde sikkert vært å selge Honda 50-motoren på finn og kjøpe en brukt 70-75 hk. Jeg finner ikke noen gode alternativer til braketter for å senke motoren (det er kanskje vanligst å sage)? Sitér dette innlegget Link to post
sirtroen Svart 31.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars Etter litt mer testing med barn som ballast har jeg kommet frem til at båten går bedre og ruser ikke hvis jeg har mer vekt fram og samtidig er nøye med at vekten er jevnt fordelt sideveis. Jeg synes dette var overraskende i og med at båten ser litt framtung ut når den ligger fortøyd. I tillegg ser jeg at motorkraften er litt liten da båten legger seg mer vannrett ved full gass (ca 5500 rpm) som gir 22-23 knop sammenlignet med 4-4500 rpm og 17 knop. Til tross for at båten legger seg flatere ved toppfart slipper ikke propellen da, men jeg må bruke litt tid på å komme opp i denne farten for at den ikke skal slippe. Sier dette at motoren er rett montert høydemessig…? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mars Del på Facebook Svart 31.Mars sirtroen skrev for 5 timer siden: Jeg synes dette var overraskende i og med at båten ser litt framtung ut når den ligger fortøyd. Mest sannsynlig litt synsbedrag pga at vannlinja ikke matcher bunnstoffet Sitat I tillegg ser jeg at motorkraften er litt liten da båten legger seg mer vannrett ved full gass (ca 5500 rpm) som gir 22-23 knop sammenlignet med 4-4500 rpm og 17 knop. Til tross for at båten legger seg flatere ved toppfart slipper ikke propellen da, Alle planende skrog løfter i mer eller mindre grad hekken (legger seg mer vannrett) etterhvert som farta øker. Noen skrog mer markant enn andre. Dromedille skrogene oppfører seg ganske nøytralt Det jeg lurer på etter å ha lest dette: har motoren powertrim, og hvordan bruker du denne? Sitat Sier dette at motoren er rett montert høydemessig…? Jeg vil si at med korrekt mont. høyde så skal du kunne komme opp i fart uten slik lirking. Så i nåværende oppsett så bør motor litt ned. Evt finne en propell med bedre grep Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sirtroen Svart 31.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars ivar skrev for 4 timer siden: Det jeg lurer på etter å ha lest dette: har motoren powertrim, og hvordan bruker du denne? ja, men hvis jeg trimmer opp i toppfart eller cruisefart spinner propellen fort løs. Får til å bruke den litt når jeg er alene. litt irriterende at motor med lang stamme er for kort når den er lavest montert, men det er kanskje ikke uvanlig? Sitér dette innlegget Link to post
sirtroen Svart 18.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni Så dette har blitt satt på vent en stund, men jeg har fått gjort noen målinger. Jeg måler høyden på akterspeilet til å være 53cm (litt vanskelig å måle med motor montert). Så vidt jeg kan finne ut er dette litt for langt for lang stamme - er ikke det rart? Kavitasjonsplaten er litt over nederste punkt på båten. Bilde viser at motoren er montert helt ned og «henger» på kanten på akterspeilet. Jeg ser nå på å bytte ut motoren med en annen fra Finn. Det er ikke noe skilt på båten, så jeg finner ikke ut største godkjente motor. Kan noen hjelpe meg der? Har sett de med opptil 115hk på Finn, men flere med 90hk. Rop ut hvis noen har en god og egnet motor til salgs :) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 18.Juni Del på Facebook Svart 18.Juni Kavitasjonsplata skal være minimum 2cm over bunnen på båten, med skikkelig propell så har du den 15cm over bunnen Denne for eks ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.