Jump to content

Manuell og elektrisk lensepumpe på samme slange?


Lazyjack

Recommended Posts

Har mistanke om at dette har vært oppe her før men finner det ikke igjen.

Har en manuell lensepumpe av membrantype og lurer på om det vil fungere å sette på en elektrisk lavprofil lensepumpe av denne typen i enden av slangen i båtens bunn? Årsaken til at jeg kunne tenke meg dette er plassmangel og ønske om å ikke fylle et allerede trangt rom med ytterligere en slange. Antar at kanskje vil kunne redusere kapasiteten til den ene eller muligens begge pumpene men muligens ikke i stor grad.

 

Link to post
Share on other sites

2 membranpumper kan til nød gå an, da de stenger for tilbakeslag, som en del av pumpemekanismen. Dette hadde jeg selv en periode, men la opp 2 slanger etter hvert. Ble for mange feilkilder, når f.eks noe rusk la seg imellom på en av ventilene. Følte jeg hadde laget en liten felle med ekstra feilsøking, som man ikke trenger den dagen man virkelig trenger pumpene.

 

Med pumpene du skisserer, vil nok nedsenkpumpen virke, men membranpumpen vil like gjerne sende vannet tilbake i kjølen til nedsenkpumpen, som har skovle, og ikke tilbakeslagsventil. I teorien kan du hekte på en tilbakeslagsventil, men da lager du en ny feilkilde igjen. Ingen tilbakeslagsventiler jeg har prøvd, har fungert over tid.Spesielt ikke med lensevann fra kjølen.

Link to post
Share on other sites

Har ikke membranpumpe tilbakeslagsventil på innsuget? Blir vel ingen forskjell om det er en slanges i enden på sugesiden eller en el pumpe, om elpumpen kan dytte vann gjennom membran pumpen er dog en annen sak...

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte automatiskt at slangene ble koblet sammen etter pumpene, som jeg gjorde. Først nedsenkpumpe, så membranpumpe på samme sugeslange kan også gå, men da må du suge vann gjennom nedsenkpumpuen når du skal pumpe manuelt. Prøv gjerne, men jeg har ikke tro på det.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller ikke den elektriske klarer å produsere trykk nok til å åpne to ventilklaffer i membranpumpa. Men det er jo bare å prøve, om det ikke går mangler du bare en gjennomføring og en ekstra slange;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...