Jump to content

Plassering av eksosutløp fra dieselvarmer


whisper

Recommended Posts

Har kjøpt 2kw kinavarmer som skal inn i båten, en antares 620. Leser at eksosutløp til friluft skal være plassert lavere enn eksosutløp fra selve varmeren. Grunnen er kondens, sjøsprøyt og uforbrent diesel som kan legge seg på et lavt punkt ved bøy i røret eller i verste fall renne tilbake inn i varmeren.

 

Er dette et reelt problem?

 

Vil veldig gjerne montere varmeren i rommet under setet, men da blir det fort 30cm oppoverbakke. Alternativet er å montere den oppunder dashen, men da vil støyproblemet bli større og det er mer styr å hente friskluft ute fra eksisterende ventiler.

Link to post
Share on other sites

Tror du må lese det du har skrevet, og forklare én gang til. Det er f.eks. et poeng at eksos fra varmeren ikke må fore friskluftinntaket til varmeren med eksos. Det kan fort bli billet til evigheten. Ellers er det bare å legge svanehals på rørene for å unngå vann inn.

Link to post
Share on other sites

Om du legger den med jevnt fall som anbefalt så er du sikker. Men prøv å unngå å plassere den et sted der den kan komme i kontakt med fendere, de tåler ikke mye av denslags. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem at eksosen til forbrenningsluften er høyere enn selve varmeren, om det er det du mener.

Som det allerede er påpekt, kan du ha svanehals rett før skroggjennomføringen for å unngå at vann kommer inn i eksosrøret.

Forøvrig er det en fordel at eksosgjennomføringen er plassert så høyt som mulig, så det ikke blir problemer når båten krenger eller det er høy sjø. Hos meg er den plassert så nær dekk som mulig.

Og så har du friskluftinntaket (som skal videre til salongen etter varmeren) på en annen kant av båten, så ikke eksosen blir med inn der.

Friskluft til selve forbrenningen kan du ta fra hvor du vil.

Link to post
Share on other sites

Ideelt sett er det fint med fall hele veien fra varmer til utløp men det er sjelden mulig å få til i båt. Det man derfor gjør er å legge slangen opp i en svanehals før utløpet for å unngå å få sjø og regnvann inn i varmeren. Kondens som dannes i slangen og ødelegger varmeren er et ikke eksisterende problem. 

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med kinavarmere, og slik skal det forbli, men gikk likevel inn på linken du postet og der står det at lyddemperen ikke kan brukes i båt. 

 

Anbefaler at du kjøper en Eberspächer eksoslange med lyddemper. Denne er dobbel med isolasjon slik at den ikke blir så varm på utsiden. Jeg har Antares 650 med Eberspächer D4. Gjennomføringen er montert slik at det blir en del stigning (svanehals) opp til der eksoslsngen festet under setet, deretter ligger slangen i ei sløyfe på dørken før den går til varmeren. Varmere er montert i skottet under setet ut mot skroget. Limte med epoxy med filler fast ei vannfast finerplate ut mot skroget, fikk laget en brakett som jeg festet på denne plata som varmeren er montert på. Tar innluft til varmeren nede ved gulvet bak ved steget ned fra døren med et stillbar spjeld, har laget det til slik at skyvedøren kan låses i flere posisjoner med liten åpning. På denne måten får jeg luft i fra utsiden når jeg skal fjerne dugg, åpner da babord skyvevindu på gløtt. Installasjonen har fungert utmerket i 17 år. 

Link to post
Share on other sites

Takk abbor!

 

midt i prosess med å maskinere deler til tett lyddemper fant jeg nettopp slangen du nevnte. Gidder dermed ikke bruke mange flere timer på å lage utblåsingstut og lyddemper. Enklere å kjøpe. 
 

På 620 er det lufteventil stb nede på hjørnet av hytta ute. Tenkte å hente innluft her. Har nok halvt til maks 2/3 av innv volum i hytta sammenliknet med din 650, så liten varmer og alltid friskluft inn behøver ikke være helt teit. 
 

i 620 er førerstol oppå en oppned stor bøtte, så er kanskje litt kjipere å plassere varmer der, men selv med varmer klint oppunder sete får jeg 20cm stigning på eksos selv om gangvei på siden ligger lavere enn på 650. 
 

takker for alle tilbakemeldinger! Kan hende jeg satser på snarvei oppunder dash i år om andre melder om godt fiske… har i grunnen nok med montering av simrad combi c, trimplan iog øvrig oppgradering jeg ikke rakk i fjor. 
 

Har blitt varmekjær, dauhørt og lat, så mulig «korrekt» montering ihht link pluss peltor blir løsning i år. 

Link to post
Share on other sites

index skrev On 13.3.2024 at 13.29:

Om du legger den med jevnt fall som anbefalt så er du sikker. Men prøv å unngå å plassere den et sted der den kan komme i kontakt med fendere, de tåler ikke mye av denslags. 

 

Det gjør heller ikke plasten på utriggerne på div båtplasser heller. Har en kamerat som tok knekken på 2 stk før vi bytta plass på eksosen og kjørte den ut ræva. Så når den står med vannvarmern og luft varmern på, så er det dobbel eksos i ræva, har lært i bilverden at dobbel eksos er viktigt 

Link to post
Share on other sites

Pga utforming blir utblåsing på vegg på hytta som er smalere enn skrog pga gangvei. Dermed ingen fare for å knerte fendere, utriggere eller forbipasserende. 
 

I stedet for å lage lyddemper selv blir det lyddempende isolert slange som anbefalt på eksos. Eksos vil slippes ut så høyt opp som slange tillater når slange når dørk og brenner står 25cm over dørk. Inn lift kan da hentes eksosfritt(?) 1m lavere nær dørk. Tror nok eksos går ut stb og luft inn akter. Bør ikke bli særlig eksos i innluft med 1m mellom selv med bare 20cm diff sideveis. Uansett er begge langt unna vann, så tror ikke jeg klarer å fylle Svanehals på eksos med guff som var opprinnelig bakgrunn for spm. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...