Jump to content

Problemer med fet relé som tapper start batteri. Hvordan koble riktig?


Ttopp

Recommended Posts

Har kjøpt ny gammel båt, burde vel laget en oppussing og hentetråd se og få begynt på det. Etter å ha fått tappet startbatteriet ned i vinter kjøpte jeg nytt. Når jeg kobler dette til ser jeg at det går strøm gjennom fet reelt. Dette er uten at tenning er på. Etter å ha feilsøke finner jeg. Ut at på eltegningen til båten er en pluss  som går til starterogså koblet til pluss på dynamo. Dette fører til at fetrelet sender gjennom spenningen. Hvordan kobler jeg dette så dette ikke skjer. Har et Victron agrofet relé 

 

trenge jeg egentlig den koblingen på dynamo pluss fra startpanellet? Eller må jeg koble noe på energiske inngangen på fet releet?

 

legger ved tegningen på motor elektrisk som er en 3gm30f

IMG_0515.png

Link to post
Share on other sites

Energize input på ArgoFET ladeskille kan brukes til å fore B+ på dynamo med ‘startstrøm’ - dersom dynamoen trenger dette for å starte lading. Denne bør vel koples via hovedbryter start i så fall. Er i alle fall slik på i min båt.

 

På vedlagte skjema går B+ fra dynamo direkte til starter og videre til startbatteri via hovedbryter om jeg leser det rett. Antar dette er lagt om ifm installasjon av ArgoFET? Om ikke bør det gjøres. Dynamo B+ må kun gå til inngang ArgoFET og ingen andre steder. Dersom Energize inngang koples til slik at den får strøm via hovedbryter start/når tenning er slått på vil den da gi batterispenning på inngang ArgoFET til dynamo starter å lade.

Link to post
Share on other sites

Det skal normalt være tilstrekkelig ja. Dvs ta bort kabel fra dynamo B+ til starter innslag, og sett denne fra dynamo B+ til input ArgoFET. Utganger fra ArgoFET koples til start/forbruk. ArgoFET må også ha minustilkopling (liten kabelsko). Dersom dynamo nå lader ved oppstart skal ikke energize være nødvendig. Om den ikke starter forsynes energize med spenning fra tenningslåsen. Mener det ligger en grei beskrivelse av dette i monteringsmanual fra Victron. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...