Jump to content

Hvordan løsne slanger som har vært festet med slangeklemmer?


tobixen

Recommended Posts

Vedlikeholdsbyrden er litt ujevnt fordelt her - periodevis kan det gå måneder uten at noe går galt, andre ganger bare hoper problemene seg opp.  Det nest siste som gikk galt er det elektriske toalettet - det vil ikke lengre skylle ned, potte tett.  Her skiftet jeg impeller for ikke så lenge siden, så jeg mistenker at slangen er tettet igjen med urinsten igjen.  Festlig arbeidsoppgave som venter meg - først bruke en lensepumpe på å få ut alt som er i toalettskåla, deretter prøve å få løs slangen uten at hva som nå enn er i slangen renner ned under dørken.  Gruff.

 

Et stadig tilbakevendende problem som jeg ser for meg kommer nå ... man løsner en slangeklemme, men slangen sitter fortsatt bom fast på stussen.  Finnes det noen enkle måter å håndere dette?  Kloakkslangen er ganske stiv og går gjennom skott, så jeg har noe med begrenset med plass her, både til å vri på slange og til å komme til i det hele tatt.  Jeg husker at jeg plagdes mye med dette i lengre tid sist slangen var tett ...

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

eretter prøve å få løs slangen uten at hva som nå enn er i slangen renner ned under dørken.  Gruff.

 

Et stadig tilbakevendende problem som jeg ser for meg kommer nå ... man løsner en slangeklemme, men slangen sitter fortsatt bom fast på stussen.

Har god erfaring med å strekke en plast bit så stor som mulig og bygge den opp i periferien.

Varm slangen så slipper den lettere.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Slangen på toppen av septiktanken lot seg faktisk løsne helt uten problemer, den bare gled av.  Men det er fortsatt et allmenngyldig spørsmål, jeg har mang en gang angrepet slanger med både rørtang og skrujern og jobbet i lengre tid før de endelig løsnet.  Så varme, samt å få inn noe WD40 er altså ekstra tips her som jeg tar med meg til neste gang ting sitter.  (ting sitter sikkert skikkelig godt i andre enden - men jeg har en viss tro på at jeg skal få løst problemet mitt fra toppen denne gangen).

 

 

20240314_205124.jpg

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 57 minutter siden:

Øøøh ... hæ? :-)

med teskje

legg plast på dørken for å samle opp toalett slamm  som renner ut av slangen.

Så renner det ikke ned under dørken.

 

Og varm slangen med varmluft så slipper den stussen.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hatt båt med septik og jeg slipper unna de jobbene med og si jeg holder på med noe annet. Men det virker som det er mye problemer med at septik systemet tetter seg. 

 

Er det ikke noe luriums middel man kan fylle opp med engang i blandt som løser opp faenskapet ? 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Eika said:

Jeg har aldri hatt båt med septik og jeg slipper unna de jobbene med og si jeg holder på med noe annet. Men det virker som det er mye problemer med at septik systemet tetter seg. 

Urinsten er et problem i båtdo uansett om man har septiktank eller ikke.  (men dersom man prøver å spare på tankkapasitet, så skyller man kanskje ikke godt nok ned)  Har man ferskvannsspyling, så er i praksis ikke noe problem.

2 hours ago, Eika said:

Er det ikke noe luriums middel man kan fylle opp med engang i blandt som løser opp faenskapet ? 

Syre.  Dessverre hadde jeg lite av det ombord - noe 5% eplecidereddik og en slant med noe gammel syrebasert rustfjerner.  Jeg burde latt rustfjerneren stå å virke frem til i morgen egentlig, men jeg var litt for utålmodig og brukte den opp.  Jeg har fått slangen ut nå, og fylt på med resten av eddiken.  I morgen blir det perkussativt vedlikehold - dvs, slå på slangen med en stor hammer.

 

Så skal jeg sørge for at det står 32% eddik klart på toalettet, og bruke en skvett nå og da i fremtiden.

 

Jeg har ellers prøvd å forebygge med å skylle ned med rikelig vann.

 

Eddik virker forebyggende mot urinsten - kalkforbindelsene finnes allerede i saltvannet, urinen sørger for høy pH-verdi, og da forkalker det seg.  Blander man urin med eddik, så holdes pH-verdien lav.  Nå har jeg mange som bruker doen, så det er litt for mye å forlange at alle alltid skal huske å bruke en bitteliten skvett eddik (jeg har et lite sett med instruksjoner ved doen, og det er de færreste som forstår dem/følger dem).  Eddik virker forebyggende selv om man bare har en slant nå og da.  36%-eddik skal i teorien være nok til å løse opp urinsten - i praksis fungerer det ikke (alltid), det er gjort flere forsøk på det her på forumet.  Jeg hørte imidlertid brusing nå da jeg helte eddik i slangen.  Jeg har to hypoteser her, den ene er at det trengs veldig mye eddik for å løse opp en liten klump med urinsten - det andre er at det er forskjell på "fersk" urinsten som ikke er skikkelig herdet, og urinsten som har fått lov til å bygge seg opp ila mange år.

 

 

Link to post
Share on other sites

Denne her «universalåpneren» er veldig grei synes jeg. Lignende konsept som oljefilterverktøy med kjede, men her med gummibelte som gir bedre friksjon. Har blant annet brukt den til å løsne vann- og septikslanger, oljefiltre, lokket på sjøvannsfilteret og mer. Såpass prisgunstig og nyttig at jeg kjøpte både til båten, verkstedet og til å ha på jobb. Enkel å tre rundt om man ikke får entret gummibeltet fra enden. Tres rundt slangen, og vikkes så litt fram og tilbake til slangen løsner. Anbefales, solid sak fin pris og god nytte:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at eddik fungerer fint i det elektriske toalettet, men jeg har hatt problemer på håndpumpetoalettet at det som er av smurning på stempelet forsvinner ved bruk av eddik.  Ihht manualen skal man vedlikeholde ved å spyle nå og da med "lunket ferskvann".

 

Så lenge doen er flittig i bruk og alle pumper rikelig, så blir det ikke noe problem.  Problemet er bare at folk (inkludert familiemedlemmer) ikke forstår dette, ikke engang etter å ha blitt vist hvordan man gjør det, og selv om jeg til og med har hengt opp plakat på doen om hvordan man skyller ned.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har hatt eddik ombord tidligere.  Jeg har til og med hat eddik (og etanol) på sprayflaske en stund (måtte alltid lukte på flaskene for å finne ut av hva som var hva.  Etanol på sprayflaske var ganske hendig i covid-tiden, da man helst ikke skulle ta på dørhåndtak engang.

 

Det kan være vanskelig å få tak i eddik.  35% finnes ikke i alt av matbutikker i Norge.  I Norge vet man i det minste hvordan eddikflaskene ser ut og hva det heter - når man kommer til det store utland, så er det enda vanskeligere å finne.  Siste kjøp av 35%-eddik var i Polen, og det er en stund siden jeg var der.  Jeg ble servert noen skikkelig sure syltede grønnsaker på resturant her om dagen, så det bør være mulig å få tak i 35%-eddik i Tyrkia også uten å måtte besøke spesialbutikk :-)

 

(Jeg hadde en 4l-dunk med etanol fra Biltema, den ble brukt opp for kort tid siden - etanol er også noe som kan være vanskelig å få tak i til en rimelig pris, når man ikke kjenner landet man er i)

 

(Så må jeg slenge med en vandrehistorie jeg hørte, om en amerikaner som var gift med ei kinesisk dame og bodde i Beijing.  Han hadde vært på butikken for å kjøpe en dunk med drikkevann - og fikk behørig kjeft da han kom hjem: "Hvorfor i all verden har du kjøpt så billig sprit?  Det der er jo ikke drikkelig i det hele tatt!")

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, Antilia said:

Noen tips fra redningsselskapet om alt eddik kan brukes til finner du her. https://rs.no/sikker-til-sjos/eddik-i-bat/

 

Litt dårlig skrevet, føles som at punkt 2, 4, 5 og 6 er ganske overlappende (særlig punkt 4 og 2 er jo omtrent duplikater). Det er noe overlapp i punkt 7 og 1 også.

 

Eddik er dessuten noe som med fordel kan brukes for jevnlig rengjøring av drikkevannstanker.  (om det løser opp alt av gruff vet jeg ikke - eventuelt kan man også prøve soda eller klor).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...