Jump to content

Hvor er båtfolk under 50 i Kristiansand??


Lianshans

Recommended Posts

Hei igjen. Fortsatt veldig ny her i Kristiansand, men har fått båten fra Bergen så alt er jo egt bra nå :-)

 

Men må jo innrømme at det er litt kjedelig å ikke kjenne noen her. Har vært en del ut med båten allerede, men ikke møtt noen under 50 enda. Er jo tidlig på året enda.. Hadde vært gøy å møtt flere "unge" det kanskje hadde gått an å bli kjent med! Er selv midt i 20-åra.
 

Er det noen typiske plasser de "unge voksne" oppholder seg? Er det ofte i gjestehavnene? Finnes det noe populært sted for "oss"?  

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

De er vel ute og hopper med jollene sine...😁

Det er de under 25, de som er eldre har skjønt at det der gjør vondt i mange dager etterpå :p husker en Strømstad tur, tok bare en time (til Kragerø) men var støl og hadde vondt i 6dager etterpå 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 minutt siden:

 bare en time (til Kragerø) men var støl og hadde vondt i 6dager etterpå 

 

Godt å høre at du begynner å bli voksen du også. Jeg var med på en sånn havrafting tur i RIB i fire meters bølger, kroppen ble ikke seg selv igjen før mange dager etter. For meg er 7 knop helt OK.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 11 minutter siden:

 

Godt å høre at du begynner å bli voksen du også. Jeg var med på en sånn havrafting tur i RIB i fire meters bølger, kroppen ble ikke seg selv igjen før mange dager etter. For meg er 7 knop helt OK.

Jeg blir voksen den dagen jeg begynner med kaffe, men kroppen eldes fordet :( 

 

Han som kom med uttrykket: du er ikke eldre enn du føler deg, burde ha sitti på en sånn tur for reality check 

Link to post
Share on other sites

Så "Debatten" på Nrk1 nå.

Alle under 62 må jobbe alt de kan for å få en bitteliten pensjon, - og kanskje opprettholde drømmen om en båt. 

 

@Lianshans, du er heldig ! Kos deg på fjorden - det dukker nok opp noen i ei uthavn eller gjestehavn. 

Ellers kan det jo hende at mange av oss pensjonister med digre båter faktisk er hyggelige normale folk også :smiley:

 

Men tenk som Eika, hold på ungdommen så lenge du kan. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Lianshans skrev 1 time siden:

Er det noen typiske plasser de "unge voksne" oppholder seg? Er det ofte i gjestehavnene? Finnes det noe populært sted for "oss"?

Artig å gå inn på gamlehjemmet og spørre om hvor de kule festene er :D

Jeg seilte noen ganger ned til Quart-festivalen, da var det liv i havna. Sikkert noen andre steder der yngre samles i ditt område hvor det er gratis og uten vakter som klager på sen musikk, men tipper du må vente noen måneder. 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke skaffet båt enda etter Alicraften, men om det skulle skje blir jeg muligens kvalifisert for under 50 med 35 år. Da blir båten i Langesund.

Er alltid hyggelig å treffe noen som har båthobby, forhåpentligvis på land og ikke at båtene treffer hverandre utpå sjøen i fart :lol::giggle:

Link to post
Share on other sites

I sesongen er "Stokksundet"  i Randesund en populær plass for båtfolk, også i din aldersgruppe. Var der mye i min ungdom for sånn ca 40 år siden og har mange gode minner derfra.

Vi tok også turen over Kvåsen og gikk inn i Isefjærfjorden for mang en helgefest.

Hvor din aldersgruppe er mest nå for tiden er jeg usikker på, men sjekk på nevnte plasser når varmen og sesongen setter inn for fult ! :thumbsup:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 8 timer siden:

Jeg blir voksen den dagen jeg begynner med kaffe, men kroppen eldes fordet :( 

 

Det er grunnen til at jeg aldri har begynt å drikke kaffe! (Pluss at jeg ikke liker det).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Yngre folk har ofte ikke råd til overnattiingsbåt og ser det er mest folk på 40+ som er ute. Yngre folk med barn trekker stor sett til områder med bademuligheter / strand.

Meld deg inn i KMK, dem har et kjempeflott anlegg med brygger osv, mye sosialt der.

Link to post
Share on other sites

Er jo alt for tidlig for oss trege Sørlendinger å finne noen ute i båt nå på denne tiden av året. Er kun "gamle pensjonister :wink:" som har hatt båten ute i vinter,  som muligens kan observeres på sjøen, en fin-værs dag nå i Mars. Må nok vente til etter 1 Mai, da sjølivet begynner for oss andre. Da er det jo bl.a. Stokken (som det nevnes her), og fiskebrygga som er de store samlingsplassene som trådstarter spør etter.

Link to post
Share on other sites

blir nok ikke mye liv på havet før etter påske her i sør, men i søgne har vi flere steder, spesielt austre kuholmen der er det tilrettelagt for barn så der treffes både yngre og eldre, så har vi olavsundet der treffes båtfolk i alle aldre.

Link to post
Share on other sites

Du sier du er i 20-årene. Men hva søker du? Har du barn? Søker du en god fest, og høy musikk?
 

Jeg er oppvokst på østsiden av Kristiansand. Var gammel nok, nesten, til å drikke øl på 80-tallet. Og da var det Stokken som gjalt 😊 Jeg har inntrykk av at det er mange av de samme som er der, bare båtene har blitt større, og folka 40 år eldre ., 😊. Spesielt på nordsiden. Litt flere barnefamilier på østsiden, Stokksundet. Men en kan bekrefte at rekrutteringen av ungdommer virker dårlig. 

 

Jeg er nå kommet godt opp i 50-årene. Jeg drar ofte til Ny Helleseund, Olavsundet. Der synes jeg det er en god blanding fine folk i alle aldre. Mer unge folk. Ofte med barn. Uten at det er så mye fart og stemning (fyll). Hvis en ligger i Olavsundet så er det en fin tur over til restaurert Verftet. En kan også ligge ved brygga ved restauranten, men den er ikke beregna for overnatting. Usikker hvordan diftong av restauranten blir i år, men du kan følge de på FB https://www.facebook.com/cafeverftetnyhellesund/?locale=nb_NO

 

Samtidig så har jeg inntrykk at sørlendinger ofte oppholder seg i små grupper mellom holmer og skjær. Mens jeg har inntrykk at folk på Vestlandet samles i havner der det ofte er festival og annet som skjer. Gjestehavnen i Kristiansand er det mest fred og ro, og lite fart og spenning for ungdomen, med mindre det er festival i byen. 
 

Sup og Stup, kan kanskje være noe for deg? https://www.supogstup.no/

 

sjektereset i Søgne, 13 juli, kan kanskje være noe for deg? https://trysnesbrygge.no/en/home-en/


Lillesanddagene kan nok være vært et besøk http://lillesandsdaene.no/


Ellers er Bradøya fin å besøke. Barnevennlig. https://www.bragdoya.no/index.php/besokende/regler-soppel-og-friomrade/
 

Lykke til med båd-sommeren. 

 

 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 4 timer siden:

Yngre folk har ofte ikke råd til overnattiingsbåt og ser det er mest folk på 40+ som er ute. Yngre folk med barn trekker stor sett til områder med bademuligheter / strand.

Meld deg inn i KMK, dem har et kjempeflott anlegg med brygger osv, mye sosialt der.

 

Jeg ser i allefall mye unge folk med båt, på jobb. Da snakker jeg ikke om 18åringene som har fått en zodiac pro 650 med 150hk i gave av far, men folk på 25-40 som jobber ræva av seg, har hus med en hybel eller to, kommer med 25-50fotere

Link to post
Share on other sites

Vi kommer en tur i juli fra Trøndelag. 
har med en QuickSilver 270 med 5 hk🤣

 

Blir nok mest strandturer på oss.. plages hver sommer med å være på Sørlandet, uten båt😅 🙈 

 

mvh småbarnsfar på 37..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ikke så langt unna deg, @Lianshans så blir det full fres en helg i Lillesand i ca Juli måned? Der lå vi en helg + litt til og skulle i dyreparken med kidsa :giggle: Det var helt Texas. Mange unge folk. Da vi våknet dagen etter manglet det et ratt i en seilbåt (veldig kjipt!), og det hang en dokke i en mast på en annen seilbåt. Dokka var at typen "gledespike". Tror ikke det eksisterte et havnereglement den helgen. Selv blir jeg 53 iår. Har holdt på med dette sjølivet siden 2006.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ja, det var Sup&Stup helgen. "Et vanvittig liv" er et understatement Jeg tar nok ikke en slik helg igjen :flag_bp:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...