Jump to content

Webcamera for utsikt til dekk, land og sjø


Arne2

Recommended Posts

Jeg har en seilbåt av den klassiske typen med akterkabin, og den fungerer jo slik at når man går ned i salongen, så kan man se ut sidevindiene og ikke så mange andre steder. Når båten er litt brei, så blir det stort sett sidevinduene på den ene siden.

 

Jeg har lenge ønsket meg en webcam løsning slik at man kan feste et webcamera på dekk, og så sette på en PC under dekk, og så kan man se ut via PC skjermen.

 

Jeg testet akkurat nå ut en løsning som faktisk er gratis, forutsatt at man allerede har en PC og en mobiltelefon. Man bruker mobiltelefonen som webcam, og så overfører man bildet fra mobiltelefon til PC via wifi. Testet denne løsningen inne i en leilighet akkurat nå, og det ser i alle fall ut til å fungere helt fint her. Sitter ved PC skjermen og kikker ut av vinduet på den andre veggen, for der står mobiltelefonen og sender det bildet den kan se.

 

Får å få til dette, så bruker jeg en "app" på PC og en "app" på mobiltelefonen. Jeg bruker denne løsningen: https://iriun.com/

 

Jeg har akkurat testet ut og funnet ut at løsningen også fungerer når man kobler PC direkte til telefonen via Wifi og når man ikke har Internett tilkobling. Man behøver således verken en trådløs router eller Internett for å få denne "gratisvarianten" basert på mobiltelefon til å fungere. Det holder med å koble PC direkte til mobiltelefonen.

 

 

Så langt alt bra, men nå lurer jeg litt på om det er mulig å "bygge ut", denne løsningen til en litt mer værbestandig utgave, ved for eksempel bruk av et utendørs webcamera som er laget for å tåle vær og vind.

 

Er det noen som kjenner til eller som kan anbefale et webcamera som fungerer på samme måte, dvs at det kan overføre bilde via wifi, uten å nødvendigvis være tilkoblet Internett?

Link to post
Share on other sites

Her er en annen App for Android som også kan brukes. Fungerer litt annerledes og krever bare web browser som klient på PC. Ser ut til å gi skarpere bilde, men ser også ut til å være dårligere på bevegelse. De to appene er ikke kompatible med hverandre, slik at når man har installert begge, så blir det problemer. Den første av de to "iriun" er den som er enkel og like til å sette opp. Her er altså et alternativ for den spesielt interesserte:

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pas.webcam&hl=en

 

 

Link to post
Share on other sites

Mulig det bare er meg men jeg synes det virker svært upassende å overvåke området rundt båten i f. eks. en gjestehavn nede fra salongen. Jeg ville satt liten pris på om nabobåten hadde kamera og satt nedenunder og kunne følge med i hva jeg foretok meg i cockpit i egen båt. En ting er når naboen sitter i sin cockpit eller på dekk men om det ikke er noen å se vil jeg gjerne kunne anta at ingen følger med. Mange kameraer har jo også mulighet for lyd og det gjør jo det hele enda verre. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Lazyjack said:

Mulig det bare er meg men jeg synes det virker svært spesielt å ville overvåke området rundt båten i f. eks. en gjestehavn nede fra salongen. Jeg ville satt liten pris på om nabobåten hadde kamera og satt nedenunder og kunne følge med i hva jeg foretok meg. En ting er når naboen sitter i sin cockpit eller på dekk men om det ikke er noen på dekk vil jeg gjerne kunne anta at ingen følger med. Mange kameraer har jo også mulighet for lyd og det gjør jo det hele enda verre. 

 

Vi lever i et ekstremt overvåket samfunn. Det er mange båter som har kamera ombord. Kineserne følger med på førere, passasjerer og andre trafikkanter via elbilene sine. Skal man være "trygg", tror jeg man må legge igjen telefonen og sette seg på dass 😅

Link to post
Share on other sites

privat videovervåking har vel ikke lov til å filme offentlig område. og det må merkes på skikkelig vis. eneste som er værre enn ulovlig overvåkning; er skjult ulovlig overvåkning.

Man kan argumentere med at alle har kamera overalt, men den dagen man møter en som føler for å  stå på krava og vil lage faen,  så er man godt ute å kjøre om ikke alt er i henhold til lovverket. Datatilsynet har ingen billige bøter, men de har en veldig god guide liggende ute, på hvordan man overvåker sine egne greier uten å bryte andres personvern. :=) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 56 minutter siden:

privat videovervåking har vel ikke lov til å filme offentlig område. og det må merkes på skikkelig vis. eneste som er værre enn ulovlig overvåkning; er skjult ulovlig overvåkning.

Man kan argumentere med at alle har kamera overalt, men den dagen man møter en som føler for å  stå på krava og vil lage faen,  så er man godt ute å kjøre om ikke alt er i henhold til lovverket. Datatilsynet har ingen billige bøter, men de har en veldig god guide liggende ute, på hvordan man overvåker sine egne greier uten å bryte andres personvern. :=) 

Normalt kan man jo, om man ønsker, styre unna områder som er merket som kameraovetvåket. Men når @Arne2 kommer og legger seg ved siden av meg i gjestehavn  med båten full av klistremerker om kameraovervåking, så har jeg jo ingen mulighet til å slippe unna!

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 24 minutter siden:

Normalt kan man jo, om man ønsker, styre unna områder som er merket som kameraovetvåket. Men når @Arne2 kommer og legger seg ved siden av meg i gjestehavn  med båten full av klistremerker om kameraovervåking, så har jeg jo ingen mulighet til å slippe unna!

Klistremerkene gir en ikke lov til å overvåke offentlig område, så da ringer du onkel polti om Arne ikke gir faen, så kommer de å gir ham en feit regning. Merking er man pålagt selv på privat eiendom. 

Selv er jeg privat av meg, og helt enig med deg i at privat er privat.

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Cheyenne said:

Dette er hovedgrunnen til at jeg IKKE har seilbåt. Liker å kunne se litt rundt.

 

Ikke helt irrelevant etter mitt syn. 

 

En av de viktigste grunnene til at mitt valg båt er seilbåt, og at det aldri kan bli noe annet, det er jo rekkevidde i antall kilometer pr krone. Så er det jo også denne litt magiske følelsen, når du skrur av motoren, det blir helt stille, og man fortsatt beveger seg framover.

 

På den negative siden så hender det jo at man uffer seg litt, og sier at man skal skifte båt så fort man kommer til land, når man ikke kommer under en bro, eller under en elektrisk kabel, eller over en grunne. Det er liksom flere meter å passe på, både oppover og nedover. En annen negativ faktor med "den klassiske seilbåten" med aktercabin, det er jo at utsikten ut og spesielt forover er så som så. Da tenkte jeg at det måtte være OK å lage en liten forbedring på dette.

 

For dem som har flydd med en moderne Airbus A350, så vet man det at dette flyet har tailcamera og andre kameraer slik at at pasasjerne har så godt syn ut, at det nesten ikke er nødvendig med vinduer.

 

 

Ved å feste et ip camera litt oppe i masta eller bare bruke en mobiltelefon med riktig programvare, så kan man vel faktisk få til det samme. Bruker man wifi, så behøves det (nesten) ingen kabler. 

 

Enten så kan man jo da vise "fri sikt framover" på en laptop som står på et bord, eller man kan ha hengende en "storskjerm" på den veggen som vender framover. 

 

Tviler på at det er så mange personer som blir krenket på grunn av et tailcamera på et fly, eller et mastekamera ombord i en seilbåt, som brukes på samme måte.

Link to post
Share on other sites

Et annet teknisk prinsipp som sikkert kunne brukes, det er jo "ryggekamera for bil", men her har man vel bare "små skjermer"?

 

https://www.thansen.no/bil/utstyr/bilstereo/ryggekamera/n84

 

Med en mobiltelefon strappet til masta og riktig programvare, pluss en PC skjerm nede i båten, så vil jo dette helt sikkert fungere, uten at det behøver å koste noe, men det vil nok ikke være en robust løsning som vil tåle være og vind. For utprøving og testing så kan den jo brukes.

 

En mer optimal løsning vil nok være et utendørs IP kamera, som er beregnet for fastmontering og som er laget for å stå ute. Da vil det være en fordel å kunne finne et kamera som kan streame trådløst direkte til PC, uten å være avhengig av Internett.

 

Dette er jo en løsning som bare fungerer som et elektronisk vindu, kun med den forskjell at man slipper å sage hull i plasten.  

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Arne2 said:

 

Dette er jo en løsning som bare fungerer som et elektronisk vindu, kun med den forskjell at man slipper å sage hull i plasten.  

 

Kunne godt tenkt meg noe lignende selv. Har lurt litt på en gopro-løsning på salingen for å kunne se bredt og langt på lange overfarter. Med enkelte gopro har man mulighet for live stream. Ellers selges det ferdige løsninger for dette. Alt ifra kamera fra Raymarine til 6000 kr til et fra Oscar Navigation til et par hundre tusen. Sistnevnte har deteksjonsmuligheter for objekter man skal unngå. 

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, 5nacks said:

Kunne godt tenkt meg noe lignende selv. Har lurt litt på en gopro-løsning på salingen for å kunne se bredt og langt på lange overfarter. Med enkelte gopro har man mulighet for live stream. Ellers selges det ferdige løsninger for dette. Alt ifra kamera fra Raymarine til 6000 kr til et fra Oscar Navigation til et par hundre tusen. Sistnevnte har deteksjonsmuligheter for objekter man skal unngå. 

 

Ja, forsøker å sanke litt ideer for hvordan dette kan løses. Ser at det stemmer at gopro kan lage live stream, men har inntrykk av at dette skjer ved tilkobling til Internett. Det er jo i så fall ikke optimalt. Lurer på om ikke enkelte kameraer fra Canon faktisk kan streame via LAN og uten Internett.

 

Ser at Raymarine selger marine IP kameraer, og de er det nok sannsynligvis mulig å bruke. (Ukjent for meg fram til nå.) Med mulighet for fjernstyring og 30 ganger zoom, så har man jo "utkikk oppe i tønna med kikkert", uten at man behøver å klatre opp. Vil tro at det også finnes billigere wifi IP kameraer som også kan brukes, og som både kan fjernstyres i retning og som har zoom.

 

Har aldri hørt om Oscar før, men fant noe interessant info her. Også litt mer om bruk av AI for slike kameraer. (Alt fro dyrt men greit å vite no om.)

 

Det er i alle fall ganske enkelt å komme i gang med å teste ut prinsippene rundt "elektronisk vindu rettet framover" ved at man ikke behøver noe mer utstyr enn den mobiltelefonen og den PC'en man allerede har fra før av. 

 

 

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Arne2 said:

Det er i alle fall ganske enkelt å komme i gang med å teste ut prinsippene rundt "elektronisk vindu rettet framover" ved at man ikke behøver noe mer utstyr enn den mobiltelefonen og den PC'en man allerede har fra før av. 

 

 

Helt klart! Greit å teste ut konseptet, så ser man hva som funker og ikke :) 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er akkurat det. Mobiltelefoner i dag, har jo veldig gode kameraer, og PC som går på batteri og som har innebygd wifi, det har man jo allerede funnet opp.  Man skal vel sannsynligvis ha noe som ligner på Raymarin sitt kamera, hvis dette skal fungere bra, men det er vel heller ikke helt uoverkommelig.

 

Edit:
Testet akkurat ut pro-utgaven av Iriin. Pris kr 65,- og det er jo en investering man kan klare.

Det dukket nå opp muligheter for å velge hvilket av telefonens 3 kameraer man ønsker å bruke, digital zoom, lysfølsomhet, osv. All konfigurering ellers helt automatisk. Anbefales for den som ønsker å teste ut med mobiltelefon som IP kamera.

Link to post
Share on other sites

Er nok litt off-topic, men når det gjelder samfunnets overvåking, så skal vi ikke glemme Tesla, en av de mest solgte bilene i Norge. De står overalt med "sentry mode" og tar veldig mye video :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne pakken i sjarken min. Trenger bare å tilkoble strøm og koble opp via wifi. Det er også mulig å koble den opp med kablet nettverk. Har ett kamera på dekk og ett i maskinrommet og sitter hjemme på Sunnmøre og følger med på sjarken når den ligger i Vesterålen. Du får også varsel om det kommer ubudne gjester ombord. Planen er også å montere et motorisert kamera i mastra i samme serie slik at jeg har mulighet å se rundt hele båten. 

Legger ved en sjermdump som jeg tok akkurat nå. Det finnes ikke lys rundt båten der den ligger, men nattlysmodusen fungerer veldig bra.

 

Screenshot_2024-03-17-00-43-32-59_c8ce049e2765335b474bc4d710ac1b2a.jpg.44ed54372fa2f0a4f474cdae0f6d65ef.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Jens_P said:

Hva du ser eller tar opp er ikke problemet, men hvordan du bruker denne informasjonen i ettertid.

 

Noe av poenget med et slikt system, slik som jeg ønsker at det skal fungere, det er at det finnes ingen opptak og ingen ettertid. Det er jo en av flere grunner til at noe av spesifikasjonen er "skal kunne fungere uten å være tilkoblet internett". Man kan jo godt legge til "skal ikke lagre noen data", hvis man synes det er nødvendig.

 

For svært avanserte og kostbare systemer, som kan detektere flytende gjenstander i sjøen, isfjell og lignende, og når man bruker kunstig intelligens til å analysere situasjonen rundt båten, så blir det nok litt likt Tesla, og da vil man nok i noen grad måtte lagre data for å bygge opp innhold og funksjonalitet for den kunstige intelligensen, men dette vil man jo ikke ha med, med mindre man er veldig rik og kravstor.

 

Poenget er bare å ha et framovervendt "elektronisk vindu" på seilbåten det er jo bare at "utsikt" skal fungere noenlunde likt med det man finner på de fleste motorbåter og cabincruisere. Med de tekniske mulighetene som finnes i dag, så kan man jo oppnå både bedre nattsyn og også å se lengre med et "elektronisk øye" enn det man klarer "manuelt", hvis man ønsker det.

 

Et vanlig vindu går jo ikke rundt og husker hva som har blitt sett gjennom vinduet, slik at man kan spole tilbake de turene man har vært på. Et "elektronisk vindu" eller en "utkikk" kan godt fungere på samme måten. Man trekker fra gardinet forran vinduet ved å slå på kameraet. Så trykker man på av-knappen og alt er borte. 

 

Enkleste og billigste måte å prøve ut dette er som sagt ved hjelp av den mobiltelefon og den PC som man har fra før, og en programvare til 69,- kr. Det er godt mulig at man også kan ta opp, men hvorfor skal man det?

 

Har ikke testet ut ombord i båten enda, men vil gjøre det snart.

 

Jeg ville ellers aldri ha hatt en bil eller en båt som laster data opp til Internett. (Men man kommer jo allikevel ikke bort i fra at alle mobiltelefoner laster opp posisjonsdata fortløpende, hvis man bruker dem til navigasjon og har 4G/5G Internett aktivisert.)

 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, bellen said:

Jeg har denne pakken i sjarken min. Trenger bare å tilkoble strøm og koble opp via wifi.

 

Ja se der ja. Dette er litt i den gata som jeg er på jakt etter. Var og kikket hos Kjell og Co for å se hva de hadde av kameraer, men ekspeditøren mente at de alle sammen hadde det til felles at de måtte være koblet til Internett. (Men det behøver jo ikke å være rett av den grunn.)

 

Et par av grunnene til at jeg ikke ønsker Internett, det er jo at Internett kanskje ikke finnes, der man er. En annen grunn er båndbredde, altså hvor hurtig man kan overføre data. Når alt sammen skjer over LAN og ingen ting over Internett, og ingen ting heller skal lagres, så kan man overføre video med den max kapasitet som finnes hos det trådløse lokalnettet.

 

Edit:

 

Det kan se ut som at man kan få til en viss funksjonalitet, men ikke full funksjonalitet, ved bruk av denne typen kamera, uten Internett. Første oppsett må være med Internett.

 

https://community.tp-link.com/en/smart-home/forum/topic/539338

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
On 3/17/2024 at 12:51 AM, bellen said:

Jeg har denne pakken i sjarken min.

 

Jeg kjøpte en helt makan pakke, for den var jo så billig, bare ca 450 kr pr kamera. Har sittet på hytta og eksperimentert litt med denne kameratypen, og det ser da ut som at den kan gjøre det som man ønsker at den skal gjøre, enten det er via Internett eller via lokalnett.

 

Først så fikk jeg den til å fungere via Tapo appen, men den kjører jo bare via mobiltelefon og ved bruk av Internett.

 

Så var det å eksperimentere litt med å få den til å kjøre lokalnett, og det var litt vanskeligere, men det funket etter litt knoting. Det første var jo å få satt opp en lokal brukerkonto på kameraet, og det som da viste seg det var at man måtte reboote kameraet før denne kontoen for direkte pålogging ville fungere.

 

Fabrikkens metode på å koble seg til via PC fungerte heller dårlig, og faktisk ikke i det hele tatt. 

 

Fant så fram til et program på Internett som var forholdsvis enkelt å sette opp. Det heter Anycam.io Denne fungerte ganske bra, med ganske hurtig oppdatering av bildet.

 

Etter ennå litt mer knoting så fikk jeg også VLC til å fungere med direkte streaming av bildet. Brukte da denne guiden på Youtube.

 

Har inntrykk av at streaming med VLC gir litt skarpere billedkvalitet, men litt saktere oppdatering. 

 

Tror faktisk at kombinasjonen av Tapo C310 og VLC for streaming og en litt stor PC skjerm, gir akkurat det ekstra vindu for seilbåten med utsikt framover, eller den retningen som man måtte ønske.

 

Har man først en PC i gang, så kan man jo også kombinere med en Samsung mobiltelefon og Samsung Dex, slik at man også får opp "kartplotter" (Skippo), GPS, Kompass, barometer, værmelding, osv.   

 

Kameraet skal ha 9V og ikke 12V, men antar at denne spenningsomformeren skal kunne fungere. Alternativt så før dette batteriet kunne brukes.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har nå kommet så langt at jeg har fått gjort første testen ombord i båten. Noterer litt i tråden, slik at det både er mulig å finne til opplysninene selv pluss at andre kan bruke dem og at man kanskje kan få inn noen flere ideer og forslag.

 

Selve prinsippet med å bruke et kamera ombord i en seilbåt, slik at man for eksempel kan ha sikt forover fra navigasjonsplass, det ser da ut til å fungere "knirkefritt". Ved å sende bildet over Wifi, så behøves det heller ingen kabel. 

 

Hadde ikke med meg min Samsung telefon eller nytt innkjøpt wifi kamera, men denne gang en Motorola telefon, og det viste seg at dette ser ut til å fungere helt ok, bortsett fra at det kanskje ikke er optimalt å ha en mobiltelefon i masta. Det bør vel være et værbestandig kamera.

 

Lastet ned en Windows app som heter Lenvo Ready For (tilsvarende Samsung Dex). Brukte webcam funksjonen, men fikk bare opp et lite skjermbilde. Startet så opp den kameraappen som er bygd inn i Windows og fikk så bildet i fullscreen. Man kan velge hvilken linse man ønsker å bruke på telefonen, pluss at man har digital zoom, slik at man har "fullscreen" pluss vidvinkel og zoom-funksjon. Bildet blir hurtig oppdatert og det hele ser ut til å fungere helt OK. Tester litt senere med vanntett wifi web kamera.

 

utsikt.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...