Jump to content

Hvilken type redningsvest bruker dere til barn (12-14 år)?


Janne Backe

Recommended Posts

Vi har vært gjennom noen klassiske seilervester og oppblåsbar vest. 13-åringen bruker seilervest med delte frontpaneler (bedre komfort), mens 17-åringen veksler mellom seilervest og oppblåsbar vest (oppblåsbar for jollekjøring langs land, seilervest utpå).

 

Mener det er denne modellen vi har:

https://webshop.nettbaat.no/products/baltic-joy-redningsvestseilervest

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker oppblåsbare fra Spinlock på både 11- og 14-åringen. De er svømmedyktige begge to. Ulempen er jo vedlikehold mht patroner og slikt, men fordelen ift en flytevest er at man blir snudd rundt på ryggen selv om man er bevisstløs.

Link to post
Share on other sites

(Snart) 13 åringene ombord er på sin tredje Baltic Offshore! https://www.flak.no/produkter/sikkerhetsutstyr/redningsvester-flytevester/baltic-offshore-flytevest-m-harness-pH1040130

H1040130_XL.jpg.163aa015b2872bc1afff9d296a14d7dc.jpg

 

Denne er en av få seilervester med skrittstropp. Om du er i tvil angående skrittstropp, prøv å hopp uti med en litt løstsittende vest :giggle:

 

Offshore vesten er behagelig å ha på, har godkjent D-ring for sikkerhetsline, vi har seilbåt og om en av oss skal på dekk utaskjærs brukes det sele.

 

Den er imidlertid uforskammet dyr :worry:

 

Uansett velg en vest som er behagelig å ha på slik at den faktisk blir brukt! Hjelper lite med en trygg og sikker vest som ikke blir brukt!

 

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev for 2 timer siden:

 Hjelper lite med en trygg og sikker vest som ikke blir brukt!

 

 

Og derfor bruker jeg flytejakke, den blir faktisk brukt. Har vel faktisk redda meg 2 ganger siden 2016. Den ene gangen var i mars og jeg falt av vannscooteren etter litt satsing og måtte svømme flere hundre meter etter den dumme scooteren som dreiv med strøm og vind. Men når jeg datt i vannet en januar morgen på vei til jobb, så vet jeg ikke om jeg hadde klart å svømt i den tynne skarpe isen, bort til badestigen, uten den jakka 

 

https://www.maritim.no/regatta-horizon-coral-860-jakke-marine

 

Link to post
Share on other sites

Har brukt diverse ift svømmedyktighet, om vi var underveis eller for anker/lek, om de var ute eller inne etc. Når de ble skikkelig svømmedyktige fikk de oppblåsbare (med hammar som også varer lenger før de må byttes).

Men dette kommer jo veldig an på hva slags båt man har; man trenger ikke vest inne på Kielfergen, men man trenger en god vest hele tiden når man seiler en Wasp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...