Jump to content

Koble Olex til AP60 autopilot


bellen

Recommended Posts

Prøver å koble Olexen til autopiloten, men får ikke koblet dem sammen. Kjøpte en Actisense NGW-1-ISO og en 9-pins kontakt for å koble opp mellom olex-pc og Nmea2000-nettverket. Men ingenting skjer. Jeg ser i datatrafikkvinduet at noe blir sendt fra olexen, men det blir merket som "søppel". Hva gjør jeg feil?

 

Screenshot_2024-03-14-18-41-37-63_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948.jpg.ca43077ce913f248402691e4db186899.jpg

IMG20240314184156.jpg.118418b07b8597e23274ceb644bf3e1e.jpg

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 14 minutter siden:

Antar du har AC70, hvis dette stemmer så trenger du ikke NGW-1 siden AC70 har NMEA 183. 

Ja, det er AC70. Den har en Nmea0183-utgang. Men i følge en skipselektrikker jeg snakket med, så fungerer den ikke mot Olex, for en eller annen grunn. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 1 time siden:

Nei, den har RS422 som standard. Er heller ikke noe problem å koble sammen RS232 og RS422. 

Ok.. men har du en formening om hvorfor jeg da ikke får kommunikasjon mellom olex og autopilot?

Link to post
Share on other sites

Enten har du koblet feil eller så er det noen innstillinger som mangler. 

 

Hvis du poster informasjon om Olex sine NMEA 183 tilkoblinger så kan jeg fortelle hvordan det skal kobles. 

 

Hva er det du prøver å oppnå?  Skal autopiloten styre etter data fra Olex? I såfall må Olex (her blir det Actisense) settes som kilde for navigasjon på AP60. 

Link to post
Share on other sites

Olex har vanlig Serieport, RS232, ikke RS422. Skal se på koblingen senere i kveld. 

 

Har du etablert et nytt NMEA 2000 nettverk for dette, eller bruker du et eksisterende? 

 

Hvis du ser på utstyrslisten på AP60, ser du Actisense NGW-1? 

Link to post
Share on other sites

Hvordan koble NGW-1 til en PC serieport (som jo er det du skal gjøre for å få kontakt med Olex) er vist i NGW-1 manualen. I samme manual er det vist funksjonen til de to status LEDene. Disse LEDene bør fortelle deg det meste. 

 

 

Screenshot_20240316_204556_Microsoft 365 (Office).jpg

Screenshot_20240316_204718_Microsoft 365 (Office).jpg

Link to post
Share on other sites

Som du ser i bildet i det første innlegget mitt, så ser du hvordan jeg har koblet det. Slik jeg ser det, så skal det være likt med det som står i manualen. Jeg mener på at begge lysene blinker hvert 10.sekund, men skal sjekke senere i kveld når jeg skal ombord.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sjekket litt. Det viser seg at det er en NGT-1-ISO jeg har fått og ikke en NGW. Det gjør vel saken annerledes? 

Den vises i utstyrslisten på autopiloten som "NMEA-0", men olexen ser ikke ut som den klarer å sende noe. Den prøver å sende på 9600 baud, men det går kun ut som "søppel".

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...