bellen Startet 16.Mars Del på Facebook Startet 16.Mars Prøver å koble Olexen til autopiloten, men får ikke koblet dem sammen. Kjøpte en Actisense NGW-1-ISO og en 9-pins kontakt for å koble opp mellom olex-pc og Nmea2000-nettverket. Men ingenting skjer. Jeg ser i datatrafikkvinduet at noe blir sendt fra olexen, men det blir merket som "søppel". Hva gjør jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 16.Mars Del på Facebook Svart 16.Mars Olex leser nok bare Rs422, det ser ut til at du har en Rs232 converter? Da mangler du spenning på comporten for at Olex skal lese signalet. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.Mars Del på Facebook Svart 16.Mars NGW-1 har også RS422 for NMEA 183. Antar du har AC70, hvis dette stemmer så trenger du ikke NGW-1 siden AC70 har NMEA 183. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars abbor skrev 14 minutter siden: Antar du har AC70, hvis dette stemmer så trenger du ikke NGW-1 siden AC70 har NMEA 183. Ja, det er AC70. Den har en Nmea0183-utgang. Men i følge en skipselektrikker jeg snakket med, så fungerer den ikke mot Olex, for en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars abbor skrev 19 minutter siden: NGW-1 har også RS422 for NMEA 183. Må jeg programmere den for å få RS422? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.Mars Del på Facebook Svart 16.Mars Nei, den har RS422 som standard. Er heller ikke noe problem å koble sammen RS232 og RS422. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars abbor skrev 1 time siden: Nei, den har RS422 som standard. Er heller ikke noe problem å koble sammen RS232 og RS422. Ok.. men har du en formening om hvorfor jeg da ikke får kommunikasjon mellom olex og autopilot? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.Mars Del på Facebook Svart 16.Mars Enten har du koblet feil eller så er det noen innstillinger som mangler. Hvis du poster informasjon om Olex sine NMEA 183 tilkoblinger så kan jeg fortelle hvordan det skal kobles. Hva er det du prøver å oppnå? Skal autopiloten styre etter data fra Olex? I såfall må Olex (her blir det Actisense) settes som kilde for navigasjon på AP60. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars Ja, poenget er at autopiloten skal styre etter Olexen. Jeg får ikke opp Olex som kilde, så autpiloten ser ikke olexen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.Mars Del på Facebook Svart 16.Mars Olex har vanlig Serieport, RS232, ikke RS422. Skal se på koblingen senere i kveld. Har du etablert et nytt NMEA 2000 nettverk for dette, eller bruker du et eksisterende? Hvis du ser på utstyrslisten på AP60, ser du Actisense NGW-1? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars Bruker eksisterende Nmea2000 nettverk. Det er hovedsaklig autopiloten (og sensorene som autopiloten trenger) som er tilkoblet Nmea2000. Nei, ser ikke Actisens'en på utstyrslisten. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.Mars Del på Facebook Svart 16.Mars Rimelig sikker på at NGW-1 skal vises på utstyrsliste uavhengig av om den har NMEA 183 forbindelse eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.Mars Del på Facebook Svart 16.Mars Hvordan koble NGW-1 til en PC serieport (som jo er det du skal gjøre for å få kontakt med Olex) er vist i NGW-1 manualen. I samme manual er det vist funksjonen til de to status LEDene. Disse LEDene bør fortelle deg det meste. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars Som du ser i bildet i det første innlegget mitt, så ser du hvordan jeg har koblet det. Slik jeg ser det, så skal det være likt med det som står i manualen. Jeg mener på at begge lysene blinker hvert 10.sekund, men skal sjekke senere i kveld når jeg skal ombord. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.Mars Del på Facebook Svart 16.Mars Hvis det blinker hvert 10. sekund på NMEA 2000 siden så prøv å flytte NGW-1 til der hvor kompasset eller en annen sensor er koblet inn for å sjekke at ikke NMEA 2000 T-koblingen og kablene skaper problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 16.Mars Del på Facebook Svart 16.Mars Har du restartet olexen? Hender seg den ikke tar inn ny info uten en restart. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars Da har jeg sjekket litt. Det viser seg at det er en NGT-1-ISO jeg har fått og ikke en NGW. Det gjør vel saken annerledes? Den vises i utstyrslisten på autopiloten som "NMEA-0", men olexen ser ikke ut som den klarer å sende noe. Den prøver å sende på 9600 baud, men det går kun ut som "søppel". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.