Jump to content

Mercruiser 4.2 / 200 LD: Diesel lekkasje ved injektor


Silverton

Recommended Posts

Hei 

 

Fikk satt inn en overhalt byttemotor i båten i fjor og sliter med å få turtall over 2800 (max skal være 3600).

Etter 1-2 minutters gange i 2800 reduserer den gradvis nedover til ca 2000, hvor den kan ligge helt fint og stabilt.

 

Når jeg kjørte den på WOT en liten stund idag (varm og god motor) ser jeg at den lekker diesel fra i hvertfall 1 av injektorene.

Når jeg skrudde av klaven som holder injektoren ligger det mye diesel nedi "hullet" rundt injektoren.

De fremse dysene er tørre og fine, men de bakerste 2-3 dysene har rester av diesel rundt seg. 

 

Kan det være "glemt" å sette på noen o-ringer eller pakninger under montering her? 

Kan dette være årsaken til at jeg ikke får maks turtall ved belastning?

(Den får fint max turtall i fri)

 

Skjermbilde 2024-03-17 kl. 17.42.33.png

Link to post
Share on other sites

Om det er diesel som ligger rundt dysen så er det nok mest sannsynlig at det lekker fra trykkrøret. Det vil også kunne gi effekt tap grunnet for lavt trykk på dysen ved høy belastning. Alternativt kan det være retur koblingen som lekker men da vil du ikke miste effekt. 

Link to post
Share on other sites

Ikke driv og rus motoren til fult turtall i fri. Det kan føre til havari, og sier uansett ikke noe om motorens tilstand. 

 

Jeg ville ha sjekket dyserørene her, det er inen grunn til at det skal komme ren diesel opp fra sylindrene. Siden du mister turtall kan det også være lurt å sjekke dieseltilførslen, både filter/rør og matepumpens tilstand. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...