Jump to content

Hva er original propell til Askeladden C75CC med 300hk? noen med erfaring?


-morten-

Recommended Posts

Hei kjøpte båten i fjor og tror jeg har propell som ikke ble levert med båten. Forrige eier kjørte i moloen og fikk bytta propellhus. Han hadde null peiling på det tekniske men hevdet dette var original proppell.  Leste en tråd her inne og Winrace anbefaler 3x15x21, men jeg har 3x16x21,5.  oppnår ihvertfall ikke 44 knop!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Eika said:

Hvor mye turtall får du a ? Med 2.08 utv og 21" så burde du hatt 44 rett under 6000rpm 

Nei det husker jeg ikke, tror ikke jeg fikk 6000.  Stort sett kjørt mest på masjfart 25-30 knop. tror ikke jeg fikk mere enn 39 med maks uttrimming.  Skroget er tungdrevet så forventer ikke speedbåt, men lurer litt på om det hadde vært mer optimalt med 15x21, enn 16x21,5. har ikke behov for å kjøre 44, og aner ikke filosofien for dette propellvalget. forrige eier hadde null peiling det tekniske.. han sa han brukte å ha trimmen på 18% hehe, det skjøndte jeg på første prøvetur var feil! 

ser prisene ligger på 11-12000!! :rolleyes:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Større propell, gir bedre manøvrering, bedre grep når du skal opp i plan, bedre egenskaper i sjø, bedre egenskaper når du skal bakke eller bremse inn til brygga 

 

En mindre propell, vil kansje gi deg litt mer turtall og fart, men da taper du noen andre egenskaper du sikkert setter pris på. Propell, er alltid ett kompromiss, den perfekte propell finnes ikke 

Link to post
Share on other sites

ja det er enormt drag i den, så manøvrering går veldig greit ja. Da jeg kjørte den til vinterlagring var det 18-20 sekundmeter sør øst, Går normalt ikke i Trondheimsleia over 12! men klarte faktisk å holde den i plan i 16-17 knop og baugen trimmet ned! gikk behagelig selv med skummskavler midt i mot. Så kansje bedre propell for mellomregisteret og manøvrering da!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Eika said:

Jeg vil anta at propellen du har på nå, gir all over mer kjøreglede enn en som kan presse noen få knop til under perfekte forhold, med tanke på båtvalget. 

Ja det er nok filosofien for propellvalget ja. Uansett så går det 91 l/t på max, så kommer uansett å kjøre på masjfart 25-30knop 90% 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

3x15x21 er orginal propellen.

og oppnå 44 knop på denne er nåkk og håpe på mye, jeg hadde selv en c75 men en cruicer og den klarte vi 43-44 på når båten var helt tom nesten flatt hav, lit småbølger. Til vanlig så var vi fornøyd med 40 knop på topp.

På jobb hadde vi en CC og den fik vi max 39 knop på.

Link to post
Share on other sites

54 minutes ago, Lunde14 said:

3x15x21 er orginal propellen.

og oppnå 44 knop på denne er nåkk og håpe på mye, jeg hadde selv en c75 men en cruicer og den klarte vi 43-44 på når båten var helt tom nesten flatt hav, lit småbølger. Til vanlig så var vi fornøyd med 40 knop på topp.

På jobb hadde vi en CC og den fik vi max 39 knop på.

Ja da er det nok propellvalgene som avgjør litt toppfartten. 39-40 holder for meg! men vært morro å prøvd en 15" mulig det blir mer masete og kun optimalt fra 5-6000 omdr. der jeg skjeldent kommer til å ligge

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg testa litt i helga ang fart.  Jeg fikk faktisk 42knop på maks, med flaps i null og motor tiltet ut. Det tror jeg er bra med den propellen!  uansett kommer jeg ikke til å kjøre på max! da går det 91 l/t    Jeg får ca 28-29 knop på 3950omdr. og det er en veldig grei masjfart, fint forbruk og fint støybilde. med lukket båt blir det veldig komfortabelt når døra er igjen.

Kommer til å beholde den propellen, virker som et fornuftig valg, da toppfart ikke er så viktig for meg. mindre propell blir sikkert mer masete i de fartsområdene jeg oftes går i. Når man ikke er undermotorisert så slipper man å slite på motor om man har litt større propell. Synes båt/motor virker harmonisk.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...