Lenasmartin20 Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 Hei! Syntes det er litt vanskelig å tolke hvilken motorolje jeg kan bruke på min 2015 Suzuki DF 200 I følge boka kan jeg bruke dette Så antar jeg kan bruke både 10w 40 og 10w 30, men API klassene, kan jeg bruke SM, SL, SJ, SH og SG Vet ikke alle liker Biltema, men så lenge den er spekket API SL, så kan jeg vel bruke den!? Quote Link to post
Hulda Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 Du kan bruke hele alfabetet, så det går bra. Quote Link to post
abbor Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 Anbefaler denne som har NMMA FC-W sertifisering. FC-W olje er optimalisert for utenbordsmotorer og har bedre korrosjonbeskyttelse og er tilpasset at utenbordsmotorer har lavere driftstemperaturer enn bilmotorer. Jeg har brukt denne i over 10 år på en DF175. https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/4-takts-utenbordsolje-10w-30-4-l-2000053417 Quote Link to post
abbor Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 Ser nå at oljen du viser til også har NMMA FC-W sertifisering så da kan du like godt bruke denne. Tidligere hadde Biltema bare FC-W olje i 10w-30, men husker nå at jeg i høst så at de også hadde fått FC-W olje i 10w-40. Quote Link to post
Teerex Posted March 17, 2024 Share Posted March 17, 2024 abbor skrev for 2 timer siden: Ser nå at oljen du viser til også har NMMA FC-W sertifisering så da kan du like godt bruke denne. Tidligere hadde Biltema bare FC-W olje i 10w-30, men husker nå at jeg i høst så at de også hadde fått FC-W olje i 10w-40. Framover blir det altså omvendt. Biltemas 10W-40 olje erstatter 10W-30 olja av en eller annen grunn. Den utgår såvidt jeg kan se. Er riktignok fortsatt på lager enkelte steder (Vinstra har mange kanner ). Min Mercury 2015-modell skal ha 10W-30 olje. Går sikkert fint på 10W-40 også men usikker på om jeg vil prøve. Har heldigvis noen liter 10W-30 stående for årets oljeskift. 10W-40 er jo i utgangspunktet tykkere, og en utenbordsmotor blir ikke spesielt varm her i våre arktiske strøk. Når impeller og termostat funker som de skal iallefall. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kweelhouse Posted March 25, 2024 Share Posted March 25, 2024 On 3/17/2024 at 9:27 PM, abbor said: Anbefaler denne som har NMMA FC-W sertifisering. FC-W olje er optimalisert for utenbordsmotorer og har bedre korrosjonbeskyttelse og er tilpasset at utenbordsmotorer har lavere driftstemperaturer enn bilmotorer. Jeg har brukt denne i over 10 år på en DF175. https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/4-takts-utenbordsolje-10w-30-4-l-2000053417 Bruker samme oljen på min DF175 også Quote Link to post
abbor Posted March 25, 2024 Share Posted March 25, 2024 Teerex skrev On 17.3.2024 at 23.35: Framover blir det altså omvendt. Biltemas 10W-40 olje erstatter 10W-30 olja av en eller annen grunn. Den utgår såvidt jeg kan se. Er riktignok fortsatt på lager enkelte steder (Vinstra har mange kanner ). Jeg er nå på hytta nøyaktig 50km fra Biltema Vinstra i følge Google Maps, men Jeg kan vel like gjerne bruke 10W-40. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.