Jump to content

Nedslitte dekkplater på Askeladden Commuter 8


Goltajan

Recommended Posts

Dette er mitt første innlegg på forumet. Har fått mange tips her.

Kjøpte en Askeladden Commuter 8, 2008 modell i fjor høst. Dekkplatene er svært nedslitte. Jeg er blitt frarådet å prøve å fjerne dem, og jeg kan ikke lime på eventuelt nye oppå de gamle. Har tenkt å slipe dem ned, slik at de blir ensfarget mørk grå. Har noen erfaring og råd for hvordan dette kan gjøres? Bør jeg etterbehandle dem på noen måte? Der er en mengde skruer i tillegg til Sicaflex. Bør disse fjernes og siden skrues på igjen? Håper noen har en god løsning, for jeg vil ikke ha det slik det er nå. 

Med hilsen Goltajan

Link to post
Share on other sites

Denne har vel fusketaek? Laminat-plater? 
Jeg har det samme på min båt, så et tidsspørsmål før det er utslitt. 
 

Min tanke er at når tiden er kommet for oppfrisking så skal jeg prøve å lime på EVA dekke, på toppen av eksisterende plater, eventuelt slipe ned før montering.
Du har jo en tøff båt, så vil tro det kunne kledd et slikt dekke. Redningsskøyta bruker noe lignende. 
https://www.ebay.co.uk/itm/165363334591?epid=9029042893&itmmeta=01HS8AVPV3VGZ5AV691ACP9P4T&hash=item26806c3dbf:g:nwkAAOSwqQtiHyeL&itmprp=enc%3AAQAIAAAA4Drt%2Bhp%2BDrEs22hLKTL4BcnYkkxbXYi9l3%2FkPdPzltASPUUrjsXWYK9vhScJ1h9PQyeyGPG7DhpNb3xDyUYk8UoucrTGJaGtzh8jHbW6TcSiSI5myVQ%2ByVfWSiMKaFrFpJyYwJYPMcvVCJwviIyORGTOIS9dxYLuTtRLCZ2W3kHuFjegWcAlipin418WpxS3JdvuDXU2MmU1b44lp%2FuyxzCjttTuZ002xmy1hYRTlUWd71ICPyvlWubPDPHwCmAWsDK672sPuEh9DXZrdqszA5hbcUTB8wFQMcmm7WTOOXcM|tkp%3ABFBM4u3uispj

 

Ellers så har Sandøy mulighet å levere form-tilpasset dekk. Men det ville vel krevd at de gamle ble fjernet. En drittjobb… 

https://baatdekk.no/flexiteek-et-alternativ-til-teakdekk/

 

Lykke til, hold oss oppdatert. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hadde kunstig teak på hele dørken på forrige Askeladden, men den holdt seg veldig fin. Nå har jeg lukket båt med akterdekk og glad det ikke er noe utvendig teak, juks eller ekte! Bare å spyle rent! 

Ville vært skeptisk til de skruene over tid! Håper du følger opp denne tråden! Rekner med det er mange i den årsklassen som har samme problemet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei, hyggelig med så rask respons. Har sett noen Commutere med kunstig teakdekk som ser ganske bra ut. Grunnen til at mine plater er så slitt, er at en av eierne nr. 2, brukte båten til å frakte folk ut til fiskeoppdrett. Skulle nesten tro de hadde sandpapir under skoene. Har faktisk vært i kontakt med de som laget platene for Askeladden i sin tid. De er laget av en slags presset "papir". De anbefalte å slipe ned til det mørke laget. Å fjerne platene er en voldsom jobb, med stor fare for å ødelegge gelcoaten. Det finnes nye plater spesiallaget til Commuteren, men de er ganske dyre. Helt sett kommer på ca. 30000,- Jeg har tenkt å bruke vannslipepapir på polermaskinen. Håper det er noen som allerede har gjort noe lignende, som kan gi meg tips. Har bilder av elendigheten, men får ikke lagt det til denne posten?

Link to post
Share on other sites

Vannslipe? Stakkars knær og rygg, kommer til og ta en evighet. Gå på med 240-320 tørr sliping 

 

Hvis ikke du har skikkelig slipemaskin og ikke vil investere i mirka, så har jeg hørt flere skryte fælt av denne, påstår det er som en mirka bare i andre farger til 1/3 av prisen 

https://gasolin.no/hand-verktoy/elektriskverktoy/pusse-slipemaskiner/elektrisk-eksentersliper-6.html

 

Den maskina der, kan du vannslipe med også, hvis du kjøper 

https://www.norbond.no/pad-saver-ø150mm-uten-hull-mirka

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...