Jump to content

Likeretter/regulator til påhengsmotor. Hva leverer disse?


JRK

Recommended Posts

Har en Mercury 20 EFI den kan levere 140W eller ca 10 ampere

Normalt kobles jo denne til ett batteri, som virker som en stor stabliserende kondensator.

 

Hva får man om man dropper batteriet? I og med at man bruker bekrepet likeretter/regulator, så skulle man kunne forventet en makspenning på 14,4 volt. Er det noen som har målt med et multimeter?

Selve generatoren består jo av en permanent magnet rundt 12 spoler etter hverandre. De er ikke koblet i serie. men i en kombinasjon av serie og paralell,  Da kan man jo tenke seg at etter likeretter/regulator ser men en pulserende likespenning som stabliseres av batteriet,

 

Jeg tenker meg da en løsning uten batterie da jeg ikke har starter på motoren, da skulle vel en elektrolytt kondensator gjøre samme nytten , eller?

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker om dette svaret er relevant for det du etterlyser, men forsøker:

Jeg har en Suzuki DT30 på en av båtene på hytta. Motoren har selvstart/ startmotor og er tilkoblet et 12v startbatteri. Spenningen ut fra motor er målt, og varierer mellom 12v-17v avhengig av turtall og ladestatus på batteriet.

Jeg satte inn en Raymarine-plotter i denne båten for et par år siden, og monterte da for sikkerhets skyld en justerbar spenningsregulator mellom batteriet og plotteren for å sikre en stabil maks-spenning inn på plotteren. Spenningsregulatoren ble på forhånd stilt inn på max 13,6 volt. Dette funker helt gull. Disse variable regulatorene får du forøvrig til halve prisen på Ebay, AliExpress, osv.

 

Man skulle kanskje tro at batteriet tar skade av den høye "peak-spenningen" fra en dårlig regulert generator, men det lille Biltema-batteriet i båten har sittet der i ganske mange år, og synes å være rimelig bra enda.

 

Forutsatt at din motor regulerer spenningen like "rått" som denne, vil sikkert en elektrolyttkondensator kunne "dempe" spenningstoppene, men skal du koble til elektronikk eller spenningssensitive forbrukere, ville jeg nok satt inn en spenningsregulator i tillegg.

 

 

Screenshot_20240318_184915_Chrome.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...