Jump to content

Båt med V-bunn (Nordkapp 16.5 Sport), mye krenging i sving


Nordkapp16.5

Recommended Posts

Hei, sesongen som var endte heldigvis godt - vi kjøpte "ny" brukt motor og fikk båten på vannet innen fellesferien.

Båten er en Nordkapp 16.5 Sport. V-bunn - jeg er ikke sikker på hvor mange grader.

For meg som er mest vant med ikke-planende båter og små with-joller er det uvant at båten krenger så mye i sving. Er dette en spesiell karakterestikk ved denne båten, er det slik alle v-bunnbåter er, eller har det å gjøre med oppsettet? Motoren står kanskje litt lavt - kavitasjonsplata er 1-2 cm opp fra kjøl-linja på båten hvis jeg husker riktig - vil båten krenge mindre om motoren løftes mer? Bør jeg vurdere smart tabs? Jeg har 90 hester på den og det er ikke noe problem å få den i plan selv med mange om bord.

Link to post
Share on other sites

mer eller mindre alle båter med litt markert b-bunn oppfører seg slik.    Og jeg syns det føles myye tryggere med en båt som legger seg inn og "biter seg fast" om man svinger litt krapt i fart enn noe som ligger flatt.   

 

En båt som ligger flatt vil ha lettere for å skrense, for så å brått hugge tak.    Noe som kan hive folk på havet :diving:

V-bunnsbåter kan også oppføre seg slik, om man provoserer de nok (høy fart/feil trim feks)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Eika said:

Ivar da, båter som ligger flatt eller som krenger motsatt av vbunnere er morro :) 

 

Litt uvant med cattene når de krenger ned på ytterkant, men når man først får opp farta, så ligger de gjerne flatt, på sladd :p 

Da jeg var i marinen og mønstret på MTB kom det som et lite sjokk da den lente seg motsatt! Veldig grundt skrog i forhold til størrelsen og ikke planende, men fantastiske sjøegenskaper når man venner seg til det! men veldig uvant i begynnelsen da jeg har vært vant med V-Bunnsbåter som lener seg inn

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Nordkappen legger seg godt over i svingene. Når man leker godt med folk i tube eller på vannski så hender det man nesten har fenderlisten i vannet. Med smarttabs så løfter den seg mye mindre før den går i plan og holder seg på plan mye lengre. Stor forbedring med tabs altså. Men den krenger like mye.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...