Jump to content

Mistet en ventil hette ned i bunnpanne på Yanmar 3QM30.


rojoh

Recommended Posts

Ved demontering av topp på en Yanmar 3QM30 forsvant en av ventil hettene. Jeg har mistanke om at den kan ha havnet ned i bunnpannen. Gjør det noe om den ligger der.

Eller må den ut igjen. Er du mulig å fiske den opp med en magnet.

Link to post
Share on other sites

Den kan jo ikke komme inn i oljepumpa og videre men er såpass liten og lett at den vil kunne bli kastet rundt i bunnpanna under gange. Jeg tror jeg ville gå med konstant angst for at den for eksempel kunne komme i klem mellom råde og skinke eller lignende. Mulig det ikke vil kunne skje men jeg ville ikke like tanken. 3QM30 er jo ikke verdens største motor å ta ut. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 11 timer siden:

Hva er en ventilhette i denne sammenhengen? 

Er det en liten dings av jern, så hadde jeg latt den bli liggende i bunnpannen. Det er værre om dingsen ligger et annet sted. 

En liten kapsel i stål som ligger på ventiltopp og danner kontaktflate mot vippearm på noen (små) motorer. Du har sikkert vært borti dem 😀

Link to post
Share on other sites

Ja, det har jeg. Jeg var ikke sikker på om det var den kapselen TS mente. Igjen, har den med sikkerhet ramlet ned i bunnpannen, la den ligge. Husker ikke hvordan den motoren ser ut nedi der. Har den ramlet ned på siden av støtstangen, og den kan ligge ved siden av kamakslingen og rote, så kan det være en tikkende bombe for fremtidig motorras.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :smiley: Toppen er allerede demontert. Mulig jeg kan prøve med en lang magnet stav med litt flaks så henger den seg på. Verste er at jeg ikke vet  om det er der jeg mistet den. Kanskje den fulgte med toppen  ut av båten ved demonteirng :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...