Jump to content

Innredningsjobb på yrkesskole?


Morten_L

Recommended Posts

S/Y Stormfugl skal som kjent få ny innredning etter brannen. Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for ikke å gjøre dette selv da jeg har kjøpt et gammelt hus med mye arbeid og fritiden ikke helt strekker til for alle tingene jeg ville/burde gjøre så båten har stått på stedet hvil ei god stund nå.

 

Så da kom tanken på om jeg kunne få en yrkesskole med møbelsnekrerlinje til å ta jobben for meg. Tangen vgs her i Kristiansand har møbelsnekrerlinje. Noen som vet om de kan være interessert i gjøre en så omfattende jobb, og pris, kvalitet eller andre tanker om å la en skole innrede båten.

 

Morten (som endelig har internett etter 2mnd venting)

 

:newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Eg har gått snekkerlinje ved ein yrkeskule sjølv for mange år sidan, og då gjekk eg i klasse med mange eg ikkje ville hatt til å innreia båten min. Det har noko med at når ein er under opplæring er det framleis ein del feil ein skal få gjort før ein er utlærd... Som Bitteliten seier- du får det du betaler for.

Redigert av Nils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har noko med at når ein er under opplæring er det framleis ein del feil ein skal få gjort før ein er utlærd... S

Nils da den dagen du er utlært er du ferdig. ingen blir utlært :wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nok ikke betenkt meg å benytte en yrkesskole til slik jobb, jeg er ganske overbevist om at resultatet blir bra og elevene følges jo opp av en lærer.

 

Det er klart det finnes "sorte får" blant elevene som det også finnes blant håndverkerne, det handler jo om at selv følger opp jobben.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ville vel heller ikke vært så betenkt ved å bruke en yrkesskole, for de får nøye oppfølging av lærer (går selv nå GK trearbeidsfag). Spørsmålet ville jeg tro, er om skolen er interssert i å gjøre en sånn jobb, med tanke på den lærerplanen som følges.

 

Men det er jo bare å ringe til skolen og høre det!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

S/Y Stormfugl skal som kjent få ny innredning etter brannen. Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for ikke å gjøre dette selv da jeg har kjøpt et gammelt hus med mye arbeid og fritiden ikke helt strekker til for alle tingene jeg ville/burde gjøre så båten har stått på stedet hvil ei god stund nå.

 

Så da kom tanken på om jeg kunne få en yrkesskole med møbelsnekrerlinje til å ta jobben for meg. Tangen vgs her i Kristiansand har møbelsnekrerlinje. Noen som vet om de kan være interessert i gjøre en så omfattende jobb, og pris, kvalitet eller andre tanker om å la en skole innrede båten.

 

Morten (som endelig har internett etter 2mnd venting)

 

:newyearsign:

Problemet er at etter reform 94, har det blitt et mye større almenfagelig pensum man skal igjennom på trearbeidslinjer, og de har også et pensum og følge på skolen. Jeg driver i bransjen, og får ny lærling hvert år, som i og grunn ikke har lært mye på skolen desverre. De hadde nok lært mye av en slik jobb, men du må nok påberegne deg mange år om du skulle klare og få en skole til å ta på seg en slik oppgave. Men du kan jo prøve..

Lykke til

Henboe.

Link to post
Share on other sites

Nils da den dagen du er utlært er du ferdig. ingen blir utlært :wink:

Takk- eg veit det. I dag har eg for eksempel lært at papirkopi av alle lønnsutbetalingar er fint å ha, men at sikkerhetskopi av lønnssystemet er betre :headbang:

 

Når eg leiger handtverkarar er det fint om dei har gjort dei grøvste feila hos nokon andre :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk- eg veit det. I dag har eg for eksempel lært at papirkopi av alle lønnsutbetalingar er fint å ha, men at sikkerhetskopi av lønnssystemet er betre :headbang:

Og det er du sikker på ? Så fremt ikke hele lønnssystemet er gått helt i stå/krasjet fullstendig, så har du kopi. Såvidt meg bekjent finnes der ikke noen lønnssystemer som ikke foretar automatisk backup ved periodeslutt. Undersøk med programleverandøren du....

 

(om hele systemet er krasjet, har du uansett logg i op.systemet i basen).

 

Beklager veldig OT, men nå er ihvertfall tipset overlevert.....

Link to post
Share on other sites

Og det er du sikker på ?

Heilt sikker. Eg hadde systemkrasj, Ghosta disken, formaterte og la inn nytt operativsystem frå ein tidleg sikkerhetskopi ved hjelp av Ghost. Glad og lykkeleg heilt til eg fann ut at disken eg Ghosta var ikkje disken med dei ferske filene på, men ein frå juni. Ein stad, under ei formatering ligg kanskje nokre lause filfragment. Det er alt. Det er med dette lyst ut skuddpremie på programvareleverandørar som legg datafilene i Programfiler-mappa på systemdisken, og legg standard sikkerhetskopimappe til same stad. Og vidare i denne tråden håper eg at Morten_L får gode råd om bruk av yrkeskule til innreiing av båten, og at båten hans til slutt blir fin, og at han tilgjer meg at tråden hans fekk eit sidesprang!
Link to post
Share on other sites

Dere er tilgitt for utskeiing av teme i tråden :lol:

 

Snakka med Tangen vgs som er den skolen i distriktet med VK1 snekkerfag og de måtte desverre si nei, de påtok seg kun arbeid "i verkstedet" så en båt hvor de må ut av verkstedet for å gjøre deler av jobben var ikke interessant. De kunne lage løse deler hvis jeg kom med mål og tegninger det var alt :sad:

 

Så nå vet jeg sandelig ikke helt hva jeg skal gjøre med båten.......... har ikke råd til å sette vekk hele jobben (hus, dårlig betalt jobb mm) har ikke tid (eller mot) til å gjøre hele jobben selv igjen SÅ GODE RÅD MOTTAS MED STOR TAKK :smiley: og belønnes med :cheers:

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg vet ikke hvor omfattende jobb dette er, men jeg regner med at timetallet passerer firesifret for å få den helt ferdig...? Det andre som må taes med i beregningen er hvor kjapt du vil/må ha den på vannet. Noen mulig løsninger (siden jeg forstår at gode råd er dyre..) kan være å gjøre ferdig det mest prekære...dørk, sitteplass osv så lenge. Så kan du ta resten når du føler at du har råd. Dette bør jo kunne minske en båtbygger/interiørsnekker-regning betraktelig. Hvor lite kan du klare deg med? Da kan du jo sette bort det som kan settes bort (laging av pantry etter mål f.eks.) til snekkerlinja. Det er stor forskjell på om du har 10 000 eller 80 000 å bruke på prosjektet liksom... En annen mulighet kan være om du kjenner noen "gamle sjø/snekker-ulker" som kunne hatt interesse av å gjøre dette for hobby og trivsels skyld. Skulle tro at det fantes folk som hadde interesse av dette, så lenge det var rikelig tilgang på kaffe og småkaker... :lol: Da bør du jo kanskje kjenne til dem, og vite at de har de evnene og kvalifikasjonene som trengs. Som en symøteklubb for "gamle helter", hvis du skjønner hva jeg mener... Jeg vet ikke om disse løsningene er fornuftige i det hele tatt, men det kan kanskje hjelpe til å tenke i litt nye baner.

 

Trulte

Link to post
Share on other sites

Trulte kom meg i forkjøpet. Jeg var inne på akkurat de samme tankene. Se etter en arbeidsledig/pensjonist/entusiast som kan gjøre en del for en billig penge. Evt. bytte i andre tjenester, hvis du har mulighet til det. Gjør litt selv i ledige stunder. Utnytte yrkesskolen for alt det er verdt når det gjelder å få laget ting. Et alternativ jeg selv har vurdert, er å se meg om etter en polakk med bra referanser som evt. kunne hjulpet meg å fått unna en del for en ikke altfor dyr penge. Med erfaring fra familien til søsteren min, vet jeg at det fremdeles finnes polakker i Norge som både gjør bra arbeide og dette til en veldig lav timepris. Og så styrer du disse ressursene mot å ta det aller mest nødvendige for å få båten operativ så du får den på vannet. Og så tar du'n fra der og fortsetter på samme måte etter at den er operativ.

 

Lagt til: Er det ikke noe forskringsoppgjør ute og går i forbindelse med skaden? I tilfelle undrer det meg litt at ikke selskapet sørger for istandsetting, alternativt at du har fått et oppgjør som kan dekke noe av påkostningene.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg vet ikke hvor omfattende jobb dette er, men jeg regner med at timetallet passerer firesifret for å få den helt ferdig...? Det andre som må taes med i beregningen er hvor kjapt du vil/må ha den på vannet. Noen mulig løsninger (siden jeg forstår at gode råd er dyre..) kan være å gjøre ferdig det mest prekære...dørk, sitteplass osv så lenge. Så kan du ta resten når du føler at du har råd. Dette bør jo kunne minske en båtbygger/interiørsnekker-regning betraktelig. Hvor lite kan du klare deg med? Da kan du jo sette bort det som kan settes bort (laging av pantry etter mål f.eks.) til snekkerlinja. Det er stor forskjell på om du har 10 000 eller 80 000 å bruke på prosjektet liksom... En annen mulighet kan være om du kjenner noen "gamle sjø/snekker-ulker" som kunne hatt interesse av å gjøre dette for hobby og trivsels skyld. Skulle tro at det fantes folk som hadde interesse av dette, så lenge det var rikelig tilgang på kaffe og småkaker... :lol: Da bør du jo kanskje kjenne til dem, og vite at de har de evnene og kvalifikasjonene som trengs. Som en symøteklubb for "gamle helter", hvis du skjønner hva jeg mener... Jeg vet ikke om disse løsningene er fornuftige i det hele tatt, men det kan kanskje hjelpe til å tenke i litt nye baner.

 

Trulte

Det er nok MANGE timer ja, benker/køyer, skott og dørk er på plass. Av trearbei er det i hovesak:

-takplater

-plater langs hyttesiden innvendig

-skap/skuffer i hele båten

-Nytt kartbord

-Plater mot skuteside der den er synlig

-Ny bysse (kan midlertidig brukes som den er)

-Toalett (kan midlertidig brukes som det er)

-Hele akterkabinen (kan utsettes)

-Noe arbeid i forpiggen

-+++

SÅ jeg vil nok anta at det fort blir 500-1000timer

Ja det ville nok være en god løsning om jeg kunne få noen til å ta det "på kveldstid", kjenner en som kanskje kunne være interessert, men han har som de fleste mye å gjøre for tiden.

Et alternativ er å sette en møbelsnekrer i gang og la han jobbe til pengene er slutt.

 

Trulte kom meg i forkjøpet. Jeg var inne på akkurat de samme tankene. Se etter en arbeidsledig/pensjonist/entusiast som kan gjøre en del for en billig penge. Evt. bytte i andre tjenester, hvis du har mulighet til det. Gjør litt selv i ledige stunder. Utnytte yrkesskolen for alt det er verdt når det gjelder å få laget ting. Et alternativ jeg selv har vurdert, er å se meg om etter en polakk med bra referanser som evt. kunne hjulpet meg å fått unna en del for en ikke altfor dyr penge. Med erfaring fra familien til søsteren min, vet jeg at det fremdeles finnes polakker i Norge som både gjør bra arbeide og dette til en veldig lav timepris. Og så styrer du disse ressursene mot å ta det aller mest nødvendige for å få båten operativ så du får den på vannet. Og så tar du'n fra der og fortsetter på samme måte etter at den er operativ.

 

Lagt til: Er det ikke noe forskringsoppgjør ute og går i forbindelse med skaden? I tilfelle undrer det meg litt at ikke selskapet sørger for istandsetting, alternativt at du har fått et oppgjør som kan dekke noe av påkostningene.

Hadde en polakk oppe fra Polen til å se på jobben, men han beregnet så inmari mange timer at han faktisk ble dyrere en en norman. Og båten er forresten på vannet og kjørbar/seilbar sånn rent teknisk, det er kun invendig problemet er.

 

Forsikringsoppgjøret er ferdig, jeg valgte kontantoppgjør og kjøpte båten tilbake så selskapet har ikke noe mer med båten å gjøre. Men jeg fikk ikke nok penger til å gjøre den ferdig og i mellomtiden har jeg cachet ut båtlånet egenandel til huskjøp så det er minket enda mer :nonod:

. Men jeg har fremdeles en slump penger igjen, men hvis en skal betale noen 450kr/t +matrialer til en møbelsnekrer går hundretusenene fort :headbang:

 

Hovedproblemet mot å gjøre mye selv er at motivasjonen svikter for alvor, det er ikke lett å manne seg opp til å gå løs på samme jobben for 2.gang! Så det er mer en en gang jeg har tengt på å selge hele båten, men så ser jeg på bildene fra diverse seilturer og tenker på hvor fornøyd jeg var med båten...........

 

Men takk for tipsene!

Redigert av Morten_L (see edit history)
Link to post
Share on other sites

, men hvis en skal betale noen 450kr/t +matrialer til en møbelsnekrer går hundretusenene fort :headbang:

Bare husk på at om du skaffer en entusiast/pensjonist eller lignende, bruker kanskje de 3 timer i forhold til en møbelsnekker som bruker 1 time på samme oppgave......

 

Hmmm, skulle gjerne hatt bedre tid, kunne vært morro å prøve seg :lol:

Link to post
Share on other sites

Bare husk på at om du skaffer en entusiast/pensjonist eller lignende, bruker kanskje de 3 timer i forhold til en møbelsnekker som bruker 1 time på samme oppgave......

Mye sant i det ja, godt ingen skal betale meg timelønn når jeg har holdt på selv ja, tviler ikke på at en proff kunne gjort samme (eller bedre) jobben på en brøkdel av tiden.

 

Hmmm, skulle gjerne hatt bedre tid, kunne vært morro å prøve seg :lol:

Ja, du får se på den hvis du er en tur til Kristiansand, det arbeidet du har vist på Baatplassen er det ingenting å si på :smash::smiley:

 

Morten

Redigert av Morten_L (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har sikkert tenkt tanken selv også, men jeg sier det likevel: Hvis det er så at du ikke ønsker å gjøre jobben selv(Noe jeg forstår godt siden du har gjort samme jobben en gang før etter hva jeg forstår), og synes det blir for dyrt å leie fagfolk til arbeidet ( kostnaden står sikkert ikke i forhold til verdiøkningen) så er det kanskje et bedre alternativ å selge båten og heller kjøpe en annen for det du får for den samt forsikringssummen? Jeg vil tro at om du selger den til en som vil fikse den opp selv så vil dette være bedre butikk for deg enn å først få fagfolk til å fikse den opp for deretter å selge den.

 

Folk pleier ikke å regne inn mange hundre kroner timen for egeninnsatsen, så du burde ha muligheter til å få en etter forholdene bra pris for den slik den er nå. Med mindre det er akkurat denne båten du har lyst på da, og ingen andre. I så fall så er det bare å bite tennene sammen og sette i gang med oppussingen...

 

Noe å tenke på kanskje?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hva med å ta kontakt med Sollerudstranda skole ved Lysaker utenfor Oslo? Der driver elevene først og fremst med eldre trebåter, men jeg vil tro at lærerne har god peiling på om det finnes andre skoler som kunne være interesserte, eventuelt om dette kunne vøre et fritidsprosjekt for noen av elevene...?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...