Jump to content

Påhengsmotor på Sjømann


Orka

Recommended Posts

Orka skrev for 19 timer siden:

Har en Sjømann 22. Tenker og sette på en reserve påhenger/dorge motor. Noen anbefalinger her kor mange hesters motor jeg burde kjøpt.

Kanskje et bilde av båten vville gitt et lite hint om utformmingen og effektbehovet?

 

Ellers kan du jo få et hint ved å tenke over hvor mange hk du har nå og hvor stor andel av disse du trenger for å opprettholde litt fart mot vinden.

 

Selv har jeg en 19 fots Skibsplast Familyship på ca et tonn hvor jeg har en 6 hk på brakett på siden og da får 3-4 knop.

 

Men mitt inntrykk er at småmotorer ikke er laget for å gå like mange timer som store motorer.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 10 minutter siden:

Kanskje et bilde av båten vville gitt et lite hint om utformmingen og effektbehovet?

 

Ellers kan du jo få et hint ved å tenke over hvor mange hk du har nå og hvor stor andel av disse du trenger for å opprettholde litt fart mot vinden.

 

Selv har jeg en 19 fots Skibsplast Familyship på ca et tonn hvor jeg har en 6 hk på brakett på siden og da får 3-4 knop.

 

Men mitt inntrykk er at småmotorer ikke er laget for å gå like mange timer som store motorer.

 

Sjømann 22 må da være en av de båtene det er laget flest av i hele Norge ? Så bilde bilde ikke være nødvendigt 

 

Men jeg ville hatt en liten 9.9/15 4takt bakpå der, da kan du dorje lydløst i 2 knop 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev On 23.3.2024 at 15.08:

Sjømann 22 må da være en av de båtene det er laget flest av i hele Norge ? Så bilde bilde ikke være nødvendigt 

 

Når jeg ser bildet så ser jeg jo at jeg har sett mange sånne, men felles for dem er at det ikke står Sjømann 22 på dem, så da ser man bare ei snekke uten å ane merke eller modell (annet enn at det godt kan hende det inneholder et tall rundt 20+ som kan angi antall fot).

 

Til sammenligning så har vel de fleste av oss sett mange Brenderup-tilhengere, og fordi det står med store bokstaver så vet vi hva vi har sett, og at vi ser dem ofte.

Men hva om Brenderup konsekvent hadde droppet å merke hengerne sine med navn, da hadde folk flest ikke ant hvordan en Brenderup-henger ser ut, eller at de stadig har sett dem.

 

En annen ting er at et navn ofte kan dekke mange ulike varianter med veldig ulikt utseende.

Hvis du og jeg skal fortelle detaljert om hvordan en VW Golf er så kan det godt hende svarene blir veldig ulike da vi tenker på ulike årsmodeller og utstyrsvarianter så feks en av oss beskriver forhjulsdrevet 85-mod med forhjulstrekk, mens en annen beskriver en firehjulsdrevet 5-dørs stasjonsvogn av mye nyere årsmodell.

 

Så bilde er i veldig mange situasjoner nyttig for at man skal få med seg hva slags båt (eller noe annet) det er snakk om.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 26 minutter siden:

Når jeg ser bildet så ser jeg jo at jeg har sett mange sånne, men felles for dem er at det ikke står Sjømann 22 på dem, så da ser man bare ei snekke uten å ane merke eller modell (annet enn at det godt kan hende det inneholder et tall rundt 20+ som kan angi antall fot).

 

Til sammenligning så har vel de fleste av oss sett mange Brenderup-tilhengere, og fordi det står med store bokstaver så vet vi hva vi har sett, og at vi ser dem ofte.

Men hva om Brenderup konsekvent hadde droppet å merke hengerne sine med navn, da hadde folk flest ikke ant hvordan en Brenderup-henger ser ut, eller at de stadig har sett dem.

 

En annen ting er at et navn ofte kan dekke mange ulike varianter med veldig ulikt utseende.

Hvis du og jeg skal fortelle detaljert om hvordan en VW Golf er så kan det godt hende svarene blir veldig ulike da vi tenker på ulike årsmodeller og utstyrsvarianter så feks en av oss beskriver forhjulsdrevet 85-mod med forhjulstrekk, mens en annen beskriver en firehjulsdrevet 5-dørs stasjonsvogn av mye nyere årsmodell.

 

Så bilde er i veldig mange situasjoner nyttig for at man skal få med seg hva slags båt (eller noe annet) det er snakk om.

Du kunne gjerne også funnet den på nett om du orket. 

Link to post
Share on other sites

Som @Traale nevnte et par kommentarer opp i tråden går en Myra 21 ca. 7 knop med en 15 HK 4 takter bakpå. Sjømann 22 er også en gammel snekke, så da har du allerede en pekepinn på fartspotensialet. 5-7 knop er vel det disse båtene orginalt er designet for med tanke på kjøl og vannlinje lengde.
Har sett en litt mindre plastsnekke/sjark der de lagte en laget en liten brønn innvendig nesten helt bakerst på dekk der de hang en 10 eller 15 hesters påhenger. Den går i fin snekke fart (5-7 knop).
Så min mening er at som ekstra(nød?) motor/dorgemotor burde 6-10 hesters påhenger holde med god margin.

Link to post
Share on other sites

For å dorge er 2hk mer enn tilstrekkelig.

Utfordringen er jo at tomgangshastigheten på hovedmotoren gir for stor hastighet for dorging. 

 

Men en 2hk bensinpåhenger bråker sikkert mer enn originalmotoren.

 

En El-påhenger og 12v batteri kan være et bra alternativ, om du ikke skal trolle hele dagen.

Det kan monteres på badeleideren med klemmer og en enkel brakett.

Eller i baugen med fjernkontroll, som de har testet her.

Eller 1 på hver side, og enestående manøvreringskontroll.

 

I denne testen klarer den minste Biltema varianten (500w) å få en 26 fot/ 2,2tonn seilbåt opp i ca 3knop.

800w varianten over bør klare 3,5knop. Det bør ikke være så langt unna hva man han forvente på en 22fots snekkeskrog heller. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...