Jump to content

Spesial girolje, greas, tennpluggar og meir.


Sinten

Recommended Posts

Eg har to påhengsmotorar, ein Mariner 5hk og ein Suzuki 9,9. Desse motorane har kvar si bruksanvisning( :rolleyes: ). I bruksanvisninga til Marineren står det at Mariner-motorer berre skal ha mariner si "spesialolje", og det samme står det i bruksavisninga til Suzukien. Men før eg leste dette så hadde eg kjøpt to tuber med girolje på biltema :blush: .

 

Så spørsmålet mitt er:

 

Er det nødvendigt å ha Mariner si spesial olje og Suzuki si spesial olje, er det så stor forskjell på dei to påhengsmotorene at dei ikkje "tåler" kvarandre si girolje?

 

...og eit til

 

Korleis er girolja til biltema, er det noko å ambefale?

 

...og enda eit

 

Eg lurer på det samme når det gjeldt greas til dei to motorane. Er det så viktig med "spesial greas". Eller går det ann å bruke den som dei sel på bensinstasjonar.

 

...og enda eit igjen

 

Det samme som over berre angåande tennpluggar

:flag:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke hvilken som helst gearolje dersom den oppfyller spesifikasjonene til Mariner og Suzuki. Specen finner du i motorenes håndbok. Dersom Biltemaoljen har denne specen så kan du bruke den.

 

På min Yamaha motor bruker jeg olje som er produsert av Mercury, denne oljen holder specen til Yamaha.

 

Er du usikker ikke bruk denne oljen.

 

Når det gjelder greas så er det ikke så viktig med denne specen, bare det er greas som er vannfast og er beregnet til marine bruk.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Litt avsporing. I Norge sier de at kun Saab olje må brukes på deres dieslmotorer. I Sverige ler de av det og anbefaler Texaco ?Gjelder 93 modellen ihvertfall.

Og fra troverdig hold(for meg) så sies det at på VP skal en kun bruke VP frostvæske for å unngå tæringsproblemer pga metallene i kjøere osv. Antagelig så er enhver salig i sin tro ?

Link to post
Share on other sites

Saab olje må brukes på deres dieslmotorer. 93 modellen

Huh?

I 93 satt H-motoren på langs i bilene bygget i Uusikaupunki, og på tvers i bilene bygget i Trollhättan. Den fenomenale femsylindrede dieselen kom vel i -98? Eller er jeg på jordet?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det om tennpluggane er det ingen som har svart på enda. Er det ikkje nok å ha "Bosch nr"

Du kan velge det plugmerket som du liker best , alle ( hvis ikke, finn en ny forhandler ) forhandlere av pluger har en overgangstabel .

Bare pass på at det er en direkt overgang , ikke en som er "nesten" lik .

 

Men du bør sjekke merkeverksted om det har kommet noen service oppdatteringer på din motor , hender de bytter plugger pga eventuelle problemer med modellen .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Skal forsøke på nytt med et seriøst svar.

 

Grease:

Dersom du bruker vanlig grease som er ment brukt på bil eller landdbruk så er denne lett å vaske bort med vann. Dersom du bruker denne på din motor som opererer i vann så forstår mann at greasen vaskes fort ut av lagrene/foringene. Derfor sal vannfast grease brukes, altså grease som er ment brukt til marine miljø.

 

Tennplugger:

Plugger har forskjellige varmeverdig og ikke minst støydemping. Derfor må du ha en plugg som er tilpasset din motor. Jeg har prøvd uorginale tennplugger på flere av mine motorer og det kan jeg si har vært bortkastet penger. Enten gikk motoren dårlig pga feil varmeverdig eller så startet ikke motoren i det heletatt pga at pluggene forstyrret styringsenheten. Endte opp tilslutt med original pluggene og motorene gikk som de skulle.

 

Men som kunklusjon, du kan kjøpe uorginale oljer, plugger, grease osv dersom dette produktet oppfyller spesifikasjonene til motorprodusenten.

 

Var det mere.....?

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...