Jump to content

Ladealarm ved kjøring Volvo Penta D2


Feffe

Recommended Posts

Hei. Jeg har i dag kjørt båten (Bavaria 38 med Volvo Penta D2) fra vinterplass mot sommerplass. Etter ca en time gikk «ladealarmen». Jeg fortøyde båten på en plass vi fikk låne, og startet feilsøkingen. Etter et par timer konstaterer jeg at alt tilsynelatende er som det skal. Alarmen går når spenningen på batteriene overstiger ca 14.2, og da synker spenningen til ca 13,7 igjen. Etter å ha lest litt skjønner jeg det slik at dette kan forekomme nå batteriene er «helt fulle»? Båten har ligget på landstrøm i vinter. Båten har 2 lithiumbatterier (scanbatt 125Ah)og to «syre»batterier. Mellom dynamoen (Balmar) og batteribanken ser det ut som regulatorer, skilledioder o.l virker som det skal. Noen som har opplevd det samme, eventuelt har noen andre tips? 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 1 time siden:

Vil nokk løse problemet om du flytter sens ledningen fra dynamoen fra forbruksbatteriene og til startbatteriet.

Takk for tilbakemelding. Hva kan være utfordringen med å ha det slik som det er i dag, og ignorere alarmen? Skjønner selvfølgelig at dette er dumt den dagen det virkelig er noe «feil». Men litt ulv-ulv får jeg heller leve med :-)

Link to post
Share on other sites

Vel jeg opplevde det samme etter og ha montert et solcellepanel på båttaket. Det ladet forbruksbatteriene. Når disse ble fulle oppfattet dynamoen det og sluttet og lade. Dermed falt spenninga på startbatteriet og jeg fikk alarm på laddinga. Dette vil jo i praksis medføre at startbatteriet ikke får ladding selv om de måtte ha behov for det. Etter og ha flyttet senskabelen til dynamoen fra forbruksbatteriene og til startbatteriet har ikke dette lengre vært noe problem. Husk også på at den ladealarmer faktisk indikerer mer en bare selve laddinga. Om reima ryker og du ignorerer ladealarmer kjører du motoren så fort varm at du risikerer at toppen slår seg før temperaturalarmen går da sirkulasjonen på ferskvannssiden er borte. 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 7 minutter siden:

Vel jeg opplevde det samme etter og ha montert et solcellepanel på båttaket. Det ladet forbruksbatteriene. Når disse ble fulle oppfattet dynamoen det og sluttet og lade. Dermed falt spenninga på startbatteriet og jeg fikk alarm på laddinga. Dette vil jo i praksis medføre at startbatteriet ikke får ladding selv om de måtte ha behov for det. Etter og ha flyttet senskabelen til dynamoen fra forbruksbatteriene og til startbatteriet har ikke dette lengre vært noe problem. Husk også på at den ladealarmer faktisk indikerer mer en bare selve laddinga. Om reima ryker og du ignorerer ladealarmer kjører du motoren så fort varm at du risikerer at toppen slår seg før temperaturalarmen går da sirkulasjonen på ferskvannssiden er borte. 

Flyttes :-) Igjen takk for hjelpen! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...