Jump to content

Tips til kjøp av ekkolodd


ReneNorge

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg ønsker å oppgradere ekkoloddet i var pioner 14. I dag er det montert en Hook2 4X GPS med bullet transducer. 
 

Jeg ønsker et ekkolodd med kartvisning og bedre svinger. Fisker hovedsaklig mellom 10-100 meter dyp (mest rundt 50 meter). Har sett på følgende 2 ekkolodd:

 

Garmin echomap UHD 72SV met Gt24 svinger 

 

Lowrance Elite FS7 met 3 i 1 AI svinger

 

lowrance er litt dyrere men har til gjengjeld sidescan i tillegg til downscan. 
 

Noen som har erfaring med begge? 

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal bunnfiske så anbefaler jeg Elite-7 FS med 50/200 kHz HDI svinger. Hvis du hovedsakelig fisker etter fisk i vannsøyla så er 3 in 1 Active Imaging et bra svinger valg. 

 

GT24 egner seg ikke for de dypene du skal fiske på. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 14 timer siden:

Hvis du skal bunnfiske så anbefaler jeg Elite-7 FS med 50/200 kHz HDI svinger. Hvis du hovedsakelig fisker etter fisk i vannsøyla så er 3 in 1 Active Imaging et bra svinger valg. 

 

GT24 egner seg ikke for de dypene du skal fiske på. 


Takk for svar. Vi fikser mest etter sei/lyr (barna) og Lysing/torsk (jeg). Om sommeren kanskje litt makrell. 
 

av og til fisker jeg etter bunnfisk (Lange/Brosme) men sjelden dypere enn 50-70 meter.  
 

Har akkurat bestilt en FS7 med 3 i 1 AI svinger. Den var på tilbud på litt under 10.000 (noe som egentlig er litt over budsjett men det får gå). Håper den kommer til å bidra mrd økt fangst (selv om vi enn så lenge har fått fisk hver eneste tur)!

 

(Årets mål er å fange en lysing over 10 kilo ;))

Link to post
Share on other sites

2 spørsmål til. Jeg ønsker å ha muligheten til å ta opp giver etter hver tur (den som er montert nå ser ikke ut). 

 

Pioner har en bracket til svinger som de skal ha nesten 2500kr for. Har noen erfaring med den her?

 

Seanox Sliding Transducer Bracket 330 mm Silver | Waveinn (tradeinn.com)

 

Lurer også på om det er anbefalt med skermbeskyttelse på Elite FS. Skjermen til min Hook 4X har mange hairlines etter rengjøring, og det er ikke engang et touchskjerm. Jeg leser derimot at Elite FS sin skjerm er i glass?

 

Muligens du kan si noe om det @abbor :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har et justerbart svingerfeste på alu.jolla mi. Jeg tror det er fra Linder. For min del handler det om at jolla er mye av og på henger og trekkes mye opp på strender osv. Så formålet med feste er å kunne beskytte giveren. Giveren min er ikke helt ut av vannet på øverste punkt, og jeg tror du skal slite med å finne et feste som både går dypt nok til at du får giveren i høyde med bunn, men samtidig høyt nok til å gå klar av vannet når båten ligger stille. Men dette har jeg ikke forsket mye på. Det finnes bunnstoff for givere om det er nedgroing du vil unngå. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...