Jump to content

Hekksvinger til Fishfinder/ekkolodd


Nøtterøy

Recommended Posts

Jeg har tenkt til å montere hekksvinger på min Baltic. Er det mulig å lime denne fast til akterspeilet, eller må den skrues fast?

 

Da jeg skal ha fart og temperatur må den stå i vannet, jeg har allrede et ekkolodd med innvendig svinger, men skal ha en hekksvinger i tillegg!

 

Tenkte på noe vannfast "sikaflex-aktig" lim jeg har brukt før, men ikke husker navnet på...!

Link to post
Share on other sites

Hvis du slett ikke vil borre hull i skroget og skru svingeren fast slik dene er tenkt, kan du prøve med PL 400, denne holder nok skulle jeg tro. PL er hardere enn sikaflex, og egner seg nok bedre på en svinger som ikke bør stå å "skjelve" på akterspeilet. Flern absolut all bunnstoff og primer og matt ned overflaten både på båten og svingeren før du limer, prøv å få størst mulig anleggsflate.

Link to post
Share on other sites

Det vil neppe være mulig å få dette til å holde over tid ved å lime giveren direkte til skroget.

Jeg bruker å støpe fast en glassfiber-kloss som giveren skrues fast i.

Da kan man også få en skarp avslutning som gjør at vannet strømmer mer presist mot giveren.

 

Klossen limes fast med sika, bunnstoff må fjernes helt og flatene rengjøres med aceton.

Mellomrummet fylles med sika (rødt)

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

OK, takk skal du ha!

 

Hadde tenkt å la kabelen gå opp gjennnom badeplatform, inn i dregkassa, som er en integrert del av platformen på Baltic, og så inn i skroget, hvor den så kommer ut i køyebunnen i akterlugaren.

 

Mitt spørsmål da er, i og med at eksos utløpet også er på babord side, vil da det kunne innvirke på ekkoloddets ytelse?(bobler er jo noe disse svingerene ikke liker).

 

På styrbord side av platformen sitter det en anker-winch, men på innsiden er jo badet, og der vil jo da kabelen og hullet bli synlig, så jeg vil helst ikke at svingeren skal sitte på styrbord side.

 

Jeg kunne jo trekke kabelen fra stb. til bb. men.......?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...