Jump to content

Innenbords bensintank under vann


svolp

Recommended Posts

Hei. 

 

Kjøpte en ny båt i fjor høst, så ble den stående. Helt til nå av ulike årsaker.

 

Når jeg kom i dag ser jeg at dobbel bunn akter er full i vann. En kombinasjon av utett dørk og en del nedbør og litt feil vinkel på båt antar jeg.

 

Uansett. Hele bensintanken var like under vannlinjen når jeg startet og lense så det betyr at hele bensintanken har vært under vann på ubestemt tid.

 

Er det sannsynlig at det har kommet vann i bensintanken? Er det utett i topp av tank ved påfylling og lufting? Har ikke startet motoren ennå, ser også ut som om det er utvendig bensinfilter/vannutskiller.

 

Tar i mot råd for å ikke gjøre vondt værre før jeg starter motoren. Kanskje jeg skal få ut litt bensin først og fremst og se hvordan den ser ut?

 

Mvh Kenneth 

IMG_20240324_163516845.jpg

IMG_20240324_164348926_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

svolp skrev 36 minutter siden:

Er det sannsynlig at det har kommet vann i bensintanken?

 

Er ikke synsk.

Ser du har en jobb og gjøre  med tank og filterhus.

Virker tankmåleren?

Jeg hadde rengjort tanken utvendig og demontert  tankmåleren og tatt bunnprøver.

Mulig tømme tanken og rengjøre den i samme slengen, så vet du at den er på stell. 

image.png.199079c0a4fe2341a25224479cee9e57.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 16 minutter siden:

 

Er ikke synsk.

Ser du har en jobb og gjøre  med tank og filterhus.

Virker tankmåleren?

Jeg hadde rengjort tanken utvendig og demontert  tankmåleren og tatt bunnprøver.

Mulig tømme tanken og rengjøre den i samme slengen, så vet du at den er på stell. 

image.png.199079c0a4fe2341a25224479cee9e57.png

 

Takk for svar. Da rengjør jeg tanken utvendig og demontere den du har lagt pil på. Det er tankmåleren formoder jeg? Må jeg ha noen ny pakning der eller er det bare å skru av og skru på?

 

Har en sånn ex sikker oljepumpe, den gjør gjerne susen for å få opp en halvliter i bunn, fordi det er vell der vannet legger seg hvis det er?

 

Når du skriver filterhus, så mener du den hvite som er i motorbrønnen? Dette byttes i sin helhet, litt som et oljefilter på en motor?

 

Angående tankmåler så husker jeg ikke om den virker. Hadde en prøvetur i september, kjøpte den, kjørte den hjem så har den stått på tilhengeren siden..

 

Mvh Kenneth 

Link to post
Share on other sites

svolp skrev for 3 timer siden:

Når du skriver filterhus, så mener du den hvite som er i motorbrønnen? Dette byttes i sin helhet, litt som et oljefilter på en motor?

Trenger ikke kjøpe ny, en stålbørste av  messing og litt grunning gjør susen. 

Og nytt filter.

image.png.bf4627e5d3def0efdf9b9136f493ae2e.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

svolp skrev for 6 timer siden:

Er det sannsynlig at det har kommet vann i bensintanken? Er det utett i topp av tank ved påfylling og lufting?

Selve forbindelsen til påfylling og lufting bør vel være tett, ellers ville det vel blitt mye søl i bølger. Men sjekk at begge to er over det som var vann-nivå.

Link to post
Share on other sites

svolp skrev for 12 timer siden:

Hei. 

 

Kjøpte en ny båt i fjor høst, så ble den stående. Helt til nå av ulike årsaker.

 

 

Når du skriver en ny båt, var det en helt ny båt altså?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 9 timer siden:

Trenger ikke kjøpe ny, en stålbørste av  messing og litt grunning gjør susen. 

Og nytt filter.

image.png.bf4627e5d3def0efdf9b9136f493ae2e.png

Hei og takk for svar. Jeg mente og bytte det hvite filteret og om det byttes på lik linje som et oljefilter på bil? Forstår deg også at jeg bør pusse ned det som er irret og grunne/male toppen?

 

Teerex skrev 1 time siden:

 

Når du skriver en ny båt, var det en helt ny båt altså?

Hei. Nei, en 20 år gammel Utteren s52 men ny for meg :)

 

Ask skrev for 10 timer siden:

Hei.

 

Eg hadde byrja med å kopla til ein ekstern bensintank og starta motoren. Den gamle bensinen hadde eg resirkulert. 

 

 

Takk for tips men spørr av uvitenhet, hvorfor skal jeg koble på ekstern bensintank nå? Er det ikke like hensiktsmessig å få sjekket bensin på tank og evt bare bytte den ut først som sist hvis jeg ser det er kommet vann i den?

 

19 fot skrev for 7 timer siden:

Selve forbindelsen til påfylling og lufting bør vel være tett, ellers ville det vel blitt mye søl i bølger. Men sjekk at begge to er over det som var vann-nivå.

 

Hvis du ser på bildet av tanken i første innlegg var vannet over begge slangene på tanken. Så hele tanken har på et tidspunkt vært under vann (ferskvann).

 

Takk for gode tips folkens.

Mvh Kenneth 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 8 minutter siden:

Svært mange båter "som synker på land"

 

Lærdommen nå er at bunnproppen, den skrur man ut og legger baki brønnen 

Godt tips. Jeg er ikke noen sjøulk så lærdommen kommer på den harde måten 😅

Link to post
Share on other sites

Vannet ligger i bunn ja, og er du heldig kan du bruke pakningen på nytt. Men skader ikke å bytte, da den ser noe gammel ut. Bensindamp i båten er ikke helsekost🤭

filteret ser også ut til å være overmodent for utskifting. Det er som du sier bare å skru av som et oljefilter. Sjekk også bensinslangene for små sprekker. Ser ut som de også er noen år. Lykke til med båtlivet og læringen👍😀

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev for 7 timer siden:

Vannet ligger i bunn ja, og er du heldig kan du bruke pakningen på nytt. Men skader ikke å bytte, da den ser noe gammel ut. Bensindamp i båten er ikke helsekost🤭

filteret ser også ut til å være overmodent for utskifting. Det er som du sier bare å skru av som et oljefilter. Sjekk også bensinslangene for små sprekker. Ser ut som de også er noen år. Lykke til med båtlivet og læringen👍😀

Takk for svar. Da skrur jeg av bensinmåleren, stikke nedi slangen med den oljepumpen jeg har og får opp en halvliter eller to med bensin.

 

Da vil jeg vell fort de om det er kommet vann i tanken eller ikke.

 

Takk for gode råd 

 

Mvh Kenneth 

Link to post
Share on other sites

Hei. Desom du startar motoren med fersk bensin frå ein ekstern bensintank får du eliminert alle andre årsaker enn dårleg bensinen i hovudtanken.

 

Dersom motoren stoppa pga. dårleg bensin har motoren ikkje akkurat vondt av å bli starta, og gå ei stund.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...