Jump to content

Må bytte dynamo på Volvo Penta MD5B


Beachbuggy

Recommended Posts

Båtelektrisk: Trenger bistand...... har forsøkt å fikse den dynamoen som står i båten, funker ikke, ladelampe lyser.  Leverer 12,2v det er nok vel lite.  Dynamo som står i har følgende poler (som ledninger er tilsluttet) B+, B-, D+ og W.  Ser det finnes mange dynamoer å velge i, bl.a Biltema (?!)  Det de har til felles er at de har B+, D+ og W.  

 

Er det så enkelt at jeg bare kan koble ledning B- til motorblokka? eller er det annen løsning for B-?

 

Vil tro det er liten jubel for Biltema, men dette er en 40 år gammel seilbåt, like gammel motor, representerer ikke noe veldig høy verdi

IMG_4664.jpeg

Link to post
Share on other sites

Start med å skru av laderegulatoren å skjekk børstene,den nederste på bildet.kjøper du ny og ikke kan flytte over reimskive må du nok ha ny reim . Orginalt har dynamo mye større reimskive enn på de nye .B- trenger du ikke.

Link to post
Share on other sites

Har byttet regulator (inkl børster) ingen forbedret lading….

Trenger ikke B- betyr at - allerede ledes i blokka? 


Skal sjekke reimskiva…
 

Biltema lager neppe, men kjøper billig og selger billig… 40 år gml seilbåt. Slukker ladelampa og lades batteriene bli jeg happy. Seilbåt, motor brukes faktisk nesten ikke…

Link to post
Share on other sites

Beachbuggy skrev for 10 timer siden:

Vil tro det er liten jubel for Biltema

Det ville jeg ikke tro.
BT er premium sjappa for mange her inne.

Dog er mitt råd å holde seg unna BT i dette tilfelle fordi de ikke har en dynamo som passer og en som passer kan kjøpes andre steder for godt under 3 båtpenger.
Men klart har man det i hendene og har en tom bankkonto kan man sikkert finne en billig bil dynamo på BT som man bruker noen timer på å tilpasse fester til.
Jo mindre tekniske evner man fikk utdelt jo mer vil jeg fraråde en slik løsning men lett nok for de som fikk mest evner.
 

Den likeste dynamoen du vil finne i bil verden er dynamoer til 80 talls Volvo 240 som er like med marine dynamoen bortsett i fra att de er endel breiere i bunnfeste.
Disse kan kuttes og slipes til.
Til dette kreves det dog endel mindre "enginering" kunnskaper og kan være noen også for de med bare tom lommebok og vanlig bondevett

Link to post
Share on other sites

Innfesting av BT dynamo 63-630 til 1149 kr er identisk med orginal iskra og Marshal som sitter på md5 eneste forskjellen er som jeg nevnte diameter på reimskive ,BT oppgir ikke Aksel diameter til reimskive,den som sitter på md5 er 17 mm

17114398059433015897443698439360.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...