Eddie87 Startet 26.Mars Del på Facebook Startet 26.Mars Hei, Jeg har over tid vært klar over at det kommer saltvann i oljen på mitt Yanmar SD20 seildrev, men ved slippsetting så jeg at ved utskifting av giroljen lekker det ut girolje i det lille firkantede hullet helt foran under på drevet.(se bilde, området er markert med rød firkant). Ved oppstart kan det komme noen dråper girolje ut med eksosen(antar det er girolje da det lukter "fisk") Såvidt jeg forstår trekker SD20 inn kjølevann både fra det tydelige inntaker over propellen, men også fra dette firkantete hullet. Hvis det stmmer er det tydelig at det er en lekkasje inne i drevet mellom kjølevannet og giroljen. Mitt håp er at noen her inne kjenner drevet godt, og kan peke meg i retning av hvilke pakninger som evt. må erstattes, hvis det i det hele tatt er løsbart. Selvom dette ikke utelukker en lekkasje i simmerringene, så virker det som problemet er lokalisert et annet sted da det ikke bør ha påvirkning på kjølevannet om simmerringene lekker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 26.Mars Del på Facebook Svart 26.Mars kan se ut som det lekker på innsiden ja, lenge siden du har bytta belg så er det vel like greit få det gjort før noe går skikkelig til helvete. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 26.Mars Del på Facebook Svart 26.Mars Hei. På båten har me to SD 20-drev, og me har hatt båten i 20 åt. Eg har skifta pakningene på akslingen nokre gangar. Det stemmer at det firkanta holet er ein kjølevasskanal. Eg hadde byrja med å ta ut "klumpen" propellakslingen går gjennom. Det er to boltar. Ver varsam om du brukar eit skrujern eller liknande for å løsna "klumpen" frå sjølve drevet. Når den er ute kan du sjå om det er eit lite hol i nedre del av drevet. Dette utelkkar ikkje at det er eit hol lengre oppe, der du ikkje ser. Dersom drevet er tett kan det lønna seg å skifta pakningar i begge endar av drevet, når du først har det ute. Om eit inspeksjonskamera opp kjølevasskanalen vil gjera deg klokare veit eg ikkje. Kanskje det er mogeleg å teykktesta drevet? Lykke til, og fortell oss korleis det går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eddie87 Svart 4.April Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April Ask skrev On 26.3.2024 at 19.37: Hei. På båten har me to SD 20-drev, og me har hatt båten i 20 åt. Eg har skifta pakningene på akslingen nokre gangar. Det stemmer at det firkanta holet er ein kjølevasskanal. Eg hadde byrja med å ta ut "klumpen" propellakslingen går gjennom. Det er to boltar. Ver varsam om du brukar eit skrujern eller liknande for å løsna "klumpen" frå sjølve drevet. Når den er ute kan du sjå om det er eit lite hol i nedre del av drevet. Dette utelkkar ikkje at det er eit hol lengre oppe, der du ikkje ser. Dersom drevet er tett kan det lønna seg å skifta pakningar i begge endar av drevet, når du først har det ute. Om eit inspeksjonskamera opp kjølevasskanalen vil gjera deg klokare veit eg ikkje. Kanskje det er mogeleg å teykktesta drevet? Lykke til, og fortell oss korleis det går. Foreløpig konklusjon er at det er en lekkasje mellom kjølevann og drev på et sted som krever at motor fjernes, drev taes ut og åpnes for å evt. kunne reparere lekkasjen. Både drevet og motoren er 20år, så det kan rett og slett ikke betale seg. Men, det er ikke tegn til skader på drevet som fungerer utmerket, og motoren går fortsatt som en klokke. Billigløsningen jeg ser på nå er derfor å isolere drevet helt fra kjølevannet: 1. Ta inn kjølvann til motor fra en ubrukt skroggjennomføring 2. Plombere drevet i kjølevannsinntakene og uttaket inne båten 3. Tømme drevet for olje 4. Bytte pakningene/simmerringene for å eliminere lekasjer her 5. Fylle drevet med ny girolje, det som evt. lekker ut i "kjølevannet" blir da liggende i de stengte kjølevannsrommene i drevet Første innskytelse er å sveise igjen inntakene. Jeg kan ingenting om sveising, type metall i drevet osv. Noen her som har noen gode råd? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.