Jump to content

Noe spes. jeg bør se etter på en Uttern D77


BårdK

Recommended Posts

Jeg har en slik som jeg har hatt siden 2015. 

Ser du kjøper av forhandler, det kan jo være på godt og vondt. De hevder sikkert at alt er tipp topp, noe det sikkert er, selv om de kanskje ikke vet så mye om båten. 

Disse båtene er blitt levert uten bruksanvisning, så viktig å få en god innføring, forståelse i båtens systemer for bruk. 

2015 så leverte Uttern båter uten drivstoff filter, vannutskiller i båten. Kun de som er under motordekslet, noe som Mercury mente var ok, men i disse tider så er gode filter kjekt, Uttern begynte å montere filter noen år senere. Se at du har. Det blir normalt montert i bakre luke, babord. I lika til ankerlina. Se at du har det, og det ser ut som det har vert bytta.

Det er liten kloakktank på denne, og de fleste DC i denne klassen. Lett og overfylte tank. Så sørg for at du, og dine gjester forstår bruken, ellers så renner det fort over. Den ligger under babord benk. Sjekk den, og at det ikke lukter piss i skummgummien rundt tanken. Sjekk også kjølsvinet. Luke under stikk-køya. Der skal det lukte godt. Lukter det piss på disse plassene så be forhandler vaske, eller gi deg rabatt lik en halv dag på verkstedet. Drittjobb ...

Mens du er i luka under stikk-køya så finner du også fremre lensepumpe. Sjekk den. Den skal virke med hovedstrøm av, når du vrir på liten "bryter" på den ene siden. Den skal også virke når hovedstrøm er på, og bryter er på, som er lokalisert ved førerplassen. 

Det er også ei lensepumpe under lokk akter, foran motor. Sjekk også alle gummipakningen rundt inspeksjonslokk akter. Det er vel fem stykk. Har du ankervinsj, sjekk dens operasjon. Samtidig se til vinsjen babord side. Har den fått noe stell, eller er den full av skitt? 

Som alltid ved båtkjøp sjekk alle lys, også lanterne bak, varmeapparat, kokeapparat,hør at det er lyd i alle høytalere, også de i kabinen, at dusj og alle kraner fungerer normalt. Det har vert problem at pakning i kraner er feilmontert, fører til at det er vanskelig å få på vann i kraner, samt vannet kommer brått. 

Hovedkalesjen har fått en del pepper for at den er stram og vanskelig å sette opp. Med litt teknikk, se til at tak-stykket er sentrert, og at du begynner fremme å sette fast sidepanelene så får det greit. Men se til at det ikke er skader på glidelåser og knapper. Sjekk også havnekalesja, se at glidelåser og knapper er ok. 

Jeg har rekkesekser Mercury. Den er solid, normalt vedlikehold , ellers lite å tenke på. Eneste er å se for synlige skader på propell og undervanshus. 

Den trekker litt strøm av forbruksvatteriet. Dette grunnet styring for digital gir/gass er koblet rett på forbruksvatteriet. Skal vist være slik sier min forhandler. Så viktig at batteriene er koblet fra under vinterlagring, hvis ikke knekker du batterier i løpet av vinteren. Mulig det kobles anderledes nå. Elektrisk anlegg er rotete, og dårlig med tilgjengelig koblingsskjema. 

Ellers god, grei båt, som har gitt meg mye glede. Dårlige senger foresten, få på en overmadrass. 

Lykke til. 

Link to post
Share on other sites

En ting til. 

Det er en sinkanode like bak propellen på bauthrusteren. Se at den er ok, hvis båten er på land, eller dokumentert bytte. Mange glemmer den. Den holder 3-4 år. 

Sjekk også at vindusspyler virker. Tilbakeslagsventil ved pumpe/tank gror igjen. Pumpa mi har også vert bytta. Ting som blir lite brukt går i stykker. 

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev for 11 timer siden:

Tusen takk igjen, @Sørlandet2 Båten så veldig bra ut. Så spørs det om jeg skal slå til nå eller vente litt for se an prisutviklingen. Må skaffe meg båtplass også.

Høres bra ut. Ikke godt å si hvordan prisene utvikler seg. Tror det er litt optimisme i bransjen, men corona og dårlig krone kurs har jo sendt nyprisen opp på historisk nivå. Men det er jo etterspørselen som styrer bruktprisene. Får vi en varm vår så blir det nok fart i salget tror jeg. 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev for 13 timer siden:

Høres bra ut. Ikke godt å si hvordan prisene utvikler seg. Tror det er litt optimisme i bransjen, men corona og dårlig krone kurs har jo sendt nyprisen opp på historisk nivå. Men det er jo etterspørselen som styrer bruktprisene. Får vi en varm vår så blir det nok fart i salget tror jeg. 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...