Jump to content

Baugspyd til seilbåt (Bavaria 42 Vision) som allerede har ankerrulle og anker forut. Hvordan velge?


dennrick

Recommended Posts

Hei:flag_bp:

 

Litt dårlig bilde som ikke var tiltenkt oppdraget jeg bruker til nå. Men saken er den at vi har ankervinsj og anker akterut også, og har funnet ut at vi ønsker oss et baugspyd. Det er litt ugreit å gå på den installasjonen vi har forut nå uten. Vi ønsker oss også en stige som kan smettes inn under baugspydet. I tillegg må vi ha tilgang til den lille bøyle der andre seil kan monteres. Ankeret må selvsagt også kunne fires :smiley: Slik det er nå, så er ankerrullen forskjøvet litt mot styrbord side av båten. Forstaget og den lille bøylen er midtskips.

 

Bavaria Norge visste ikke helt hva som ville passe, men de anbefalte "Båtsystem" sine varianter. Jeg har navigert litt på internett, men har ikke blitt klokere siden det er så mange varianter å velge mellom.

 

Noen som vet hva som kan være brukbart og se pent ut?

 

image.jpeg.022082637598be7d486523c12782a45e.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ja, ikke langt unna det der, men jeg er jo selvsagt ute etter noe som passer båten min. Her er en løsning jeg har sett på tilsvarende båt som min. Men jeg vet ikke hva kapteinen har brukt her.

May be an image of boat and text that says 'DELTA'

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

20210617_0929192.jpg.e7682e418fc080f4caf0f4cd992d043d.jpgMener dette er det største baugspydet til Båtsystem, PB150, men med avtagbar baugtrapp hvor nederste del av trappa kan foldes/vippes opp. Trappa går derfor et stykke ned, noe som er greit på lave brygger og svaberg. Skroget er relativt likt din båt, så dette burde passe.

Foto er forøvrig tatt en tidlig vår et par år tilbake i havna i Grimstad, hvor det skimtes en annen kjent BP-båt med blått skrog i bakgrunnen.

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev for 4 timer siden:

PB 150 med ankerrulle og 4 stegs kassettstige blir du nok fornøyd med.

Er det plass til både ankerrulle og kassettstige?

 

Jeg har et slikt med avtagbar stige. Den blir sjelden brukt. Ofte holder det å slippe ut ankeret litt, for et ekstra "trinn". Mitt Rocna med bøyle fungerer veldig bra for det.

 

Løsningen @Akvanauten viser er jeg litt skeptisk til. Både anker og kjetting kan skade skråstaget. 

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Seatronic fører jo Båtsystem sine - ganske stor forskjell i pris på PB150 (44k) og PB140 (32k).

 

Et spørsmål: Er det slik at et baugspyd fra Båtsystem er ment å erstatte ankerrullen jeg har påmontert idag, ref bildet over? Jeg tenkte kanskje at det fantes et baugspyd jeg kunne påmontere omkring / på ankerrullen jeg allerede har. Men har kanskje tenkt feil her? Isåfall må jeg finn en der jeg kan få på Code 0 seilet vi har.

 

Samtidig fikk jeg en link på en FB gruppe for de med sånn båt som jeg har. Det var til Anchorlift. Er dog usikker på om det selskapet er aktivt? Fant ut at det ligger en tilsvarende båt som min på opplagsplassen med Anchorlift baugspyd. Skulle få lov til å ta en titt på det.

http://www.anchorlifttechnic.com/bow sprits.html?fbclid=IwAR3qG-15bRyLvCHfhrnr3omNmlv-LNMtCJktf9gpX96ZgyGX-FPuoBD-nrE_aem_AX_yRMV6rZAqxg-uZP98xq0Ep6gR7v4dbm8LmGoJkkI1hoPJ5mJKRbiDreVQn-GFNO_RFsMy-ckQYpk1k7Oc4A2m

 

Ikke helt lett å se om dette systemet også er tenkt til å erstatte ankerrullen jeg allerede har.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Et alternativ kan kanskje være å få laget et. Jeg fikk dette laget til min Dufour 425. Ønsket flush avslutning mot skroget på sidene i stedet for beslag og et langt baugspyd med ankerrulle så det er plass til skipshunden (Golden Retriever) der fremme når jeg løfter hun i land og ombord.

 

Ser jeg ikke har dratt ankeret helt opp på bildet, lurer også på å bytte til Vulcan anker.

 

Neste prosjekt er å få sveiset om pulpit så det er åpning helt til dekk fremme og fjerne den andre ankerrulla

 

Screenshot_20240328_105717_Gallery.jpg.da40a0ed2a83de2f529c8855de816565.jpg

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 2 timer siden:

Et spørsmål: Er det slik at et baugspyd fra Båtsystem er ment å erstatte ankerrullen jeg har påmontert idag, ref bildet over?

@Morten_L viser jo en løsning hvor eksisterende rulle er beholdt, men en ekstra er montert i baugsprydet. Det kan være en grei løsning.  En ser også her problemet jeg nevnte med kassettstige. Den må evt. plasseres foran ankerrullen (edit: men kan overlappe noe, ref løsningen til @Lars Hansen) Det krever gjerne en spesialløsning. Og gjør at ankeret kommer nærmere skråstaget. Et slikt Rocna anker ligger også best hvis bøylen kommer foran baugsprydet. Men det finnes jo mange andre anker som går greit innunder. 

image.png.140ed903915a7db21739934ec8ae579d.png

 

Her på min båt er det gamle festet for baugrullen beholdt, men selve rullen er tatt bort.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 2 timer siden:

Takk for innspill. Seatronic fører jo Båtsystem sine - ganske stor forskjell i pris på PB150 (44k) og PB140 (32k).

 

Et spørsmål: Er det slik at et baugspyd fra Båtsystem er ment å erstatte ankerrullen jeg har påmontert idag, ref bildet over? Jeg tenkte kanskje at det fantes et baugspyd jeg kunne påmontere omkring / på ankerrullen jeg allerede har. Men har kanskje tenkt feil her? Isåfall må jeg finn en der jeg kan få på Code 0 seilet vi har.

 

Samtidig fikk jeg en link på en FB gruppe for de med sånn båt som jeg har. Det var til Anchorlift. Er dog usikker på om det selskapet er aktivt? Fant ut at det ligger en tilsvarende båt som min på opplagsplassen med Anchorlift baugspyd. Skulle få lov til å ta en titt på det.

http://www.anchorlifttechnic.com/bow sprits.html?fbclid=IwAR3qG-15bRyLvCHfhrnr3omNmlv-LNMtCJktf9gpX96ZgyGX-FPuoBD-nrE_aem_AX_yRMV6rZAqxg-uZP98xq0Ep6gR7v4dbm8LmGoJkkI1hoPJ5mJKRbiDreVQn-GFNO_RFsMy-ckQYpk1k7Oc4A2m

 

Ikke helt lett å se om dette systemet også er tenkt til å erstatte ankerrullen jeg allerede har.

PB150 er vel tykkere rør, 50mm.

Det er beregnet for å sette Code-seilet i tuppen av spydet, vet ikke hvordan du skjøter det i dag, men gennaker kan du jibbe på innsiden dersom du har langt baugspyd.

Nå har ikke jeg så kraftig baugspyd, men jeg har gennakerspyd på min 42Match. Mye lettere båt enn din, snaue 8 tonn.

Jeg har kuttet vekk originalrulla, den blir bare i veien når du skal passere.

Passet veldig fint med Spade ankeret👍😊

PXL_20240328_121040746.MP.jpg

PXL_20240328_121104686.MP.jpg

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 3 timer siden:

Er det plass til både ankerrulle og kassettstige?

 

Jeg har et slikt med avtagbar stige. Den blir sjelden brukt. Ofte holder det å slippe ut ankeret litt, for et ekstra "trinn". Mitt Rocna med bøyle fungerer veldig bra for det.

 

Løsningen @Akvanauten viser er jeg litt skeptisk til. Både anker og kjetting kan skade skråstaget. 

Ja, det går fint med både ankerrulle og kassettstige. Perfekt med Spade-anker, sikkert med de fleste uten bøyle.

Se bilde jeg la inn i sta...

Link to post
Share on other sites

Code 0 festes i den lille bøylen på selve ankerrullen, og så har jeg et skjøte på hver side som går "utvendig" til hver sin blokk ganske langt akterut. Derfra inn til vinsj (dersom det var det du spurte om?). Jeg tror jeg må ut i båten og få tatt et bedre bilde en av dagene. Jeg tror nemlig at ankerrullen og festet til forstaget er en integrert del som er boltet fast i skroget. Da blir vel dette noe mer omfattende enn "bare et baugspyd", vil jeg tro?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 22 minutter siden:

Da blir vel dette noe mer omfattende enn "bare et baugspyd", vil jeg tro?

Det bør gå greit å legge baugsprydplattformen oppunder eksisterene feste, og evt lage en utsparing for rullen. Så kan du velge å demontere selve rullen, slik jeg har gjort, eller beholde den. Det er litt avhengig av hvordan det blir med vinkler og høyder. Jeg tror ikke den blir så i veien. Det er plass til å gå på den andre siden av forstaget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...