T-trim Startet 28.Mars Del på Facebook Startet 28.Mars Hei. Er nå kommet til et punkt der jeg er i tvil om det er rett å påkoste mere på optimaxen fra 2006. Den starter lett. Går ok. Men i det siste har den tullet med vanntrykk sensoren. Ny sensorkitt ble kjøpt inn. Men den nye sensoren viser ikke noe trykk. (Ok stråle ut av blokka der slangen går inn) samt at den nå gir meg litt hodebry med høy temp om jeg ligger rundt 1500-2500 rpm.. termostat og pop ventil bytter i 2023.. dette er en 115hk. Ser at for en ny 115hk så er man vel rundt 150tusen? Er dette noe man burde bruke på en båt fra 2006? Båten er altså godt holdt. Bra utstyrt. Og alt virker.. Har vært innom tanken på og prøve og selge denne. Og heller legge på 200-300tusen i en nyere båt.. er jeg gærn som tenker sånn? Takk. God påske Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mars Del på Facebook Svart 28.Mars En båt varer bortimot evig med rett pleie, så båtens alder er jo ikke til hinder for å kjøpe ny motor. Så lenge båten ellers dekker behovet. Ser flere slike båter til salgs med bortimot helt ny motor, som f.eks. her https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=345697936 Mercury F115 Command Thrust er vel det beste valget vil jeg tro. Har selv en 9 år gammel Mercury F115 med vanlig girhus (på en relativt lettdrevet 18 foter, toppfart 44 knop). Den gangen i 2014/2015 var prisnivået et helt annet, men sånn er livet Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ballistic Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Støtter Teerex angående valg av motor. Siden båten bare er godkjent for 115 HK så vil en motor med command thrust være fordelaktig mtp mulighet for propell med større diameter. Sitér dette innlegget Link to post
T-trim Svart 29.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars Takk sålangt. dumt at denne båten bare er godkjent for 115hk. Tror den hadde kledd en 140-150hk bedre.. får bruke resten av påska til litt vurdering. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Hvis prisforskjellen opp til F150 ikke er helt uoverkommelig så hadde jeg kanskje vurdert det også. Ja det blir på en måte overmotorisering Men skyvet blir jo formidabelt med nesten 50% større sylindervolum uten at vektforskjellen er altfor stor. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars ballistic skrev for 10 timer siden: Støtter Teerex angående valg av motor. Siden båten bare er godkjent for 115 HK så vil en motor med command thrust være fordelaktig mtp mulighet for propell med større diameter. En kan også gå for Suzuki for å få større propell. Suzuki er de eneste som tilbyr elektronisk gir og gass i denne klassen, DF115BG og DF140BG. Jeg oppgrarte til ny Suzuki med elektronisk gir og gass på min 2006 Antares 650 for to år siden. Jeg vurderte ikke engang å oppgradere uten å få elektronisk gir og gass, kjøpte denne motoren med en gang den kom på markedet. Hvis du vurderer 150 må du sjekke at det er plass i motorbrønnen til å tilte den opp. Det er det ikke plass til med DF150 på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Nyeste 150 hk er ikke mye over vekta til 115 hk. 650 er jo relativt bred i baugen så hadde vært bra med det ekstra momentet som ligger i 150 hk. Har samme båt selv med Yamaha/Mercury 115 hk. Opplever at min slipper lett(Turning Point express 13 3/4 x 15) vurdert 4 blads. Suzuki er bra motorer, har også en DF 100 på en annen båt jeg har. 140 hk vil jeg tro passer best på en lettere båt pga manglende sylindervolum. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars abbor skrev 56 minutter siden: En kan også gå for Suzuki for å få større propell. Suzuki er de eneste som tilbyr elektronisk gir og gass i denne klassen, DF115BG og DF140BG. Såvidt jeg husker er det standard 4,25" girhus på Suzuki DF115 og DF140. I motsetning til Mercury F115 Command Thrust og F150 (samt naturligvis f.eks. Suzuki DF150 og andre motorer i den klassen) som har det større 4,75" girhuset og større propelldiameter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Er vel ikke bare størrelsen på girhuset som bestemmer hvor stor propell en kan bruke. Standard F115 har 2,07:1 i utveksling, F115 Command Thrust har 2,38:1, DF115 har 2,59:1. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars abbor skrev 55 minutter siden: Er vel ikke bare størrelsen på girhuset som bestemmer hvor stor propell en kan bruke. Standard F115 har 2,07:1 i utveksling, F115 Command Thrust har 2,38:1, DF115 har 2,59:1. Nei forsåvidt ikke, men det må jo være plass til større propell også. Og propeller til stort girhus har jo større diameter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
T-trim Svart 29.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars Ja har tenkt litt på overmotorisering.. er ikke ute etter max aks. Eller ligge og presse max fart. Har et ønske om en motor som gir meg en ok marsjfart (23-26) uten for høyt turtall og forbruk. Vil tro at brønnen tar en 150hk. Den er ganske stor. Tilter optimaxen helt opp og det er enda greit med plass.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Teerex skrev for 3 timer siden: Nei forsåvidt ikke, men det må jo være plass til større propell også. Og propeller til stort girhus har jo større diameter. Std propelldiameter på suzuki df115/140 er vel 14" , min yamaha f115 har rundt 13" alt etter stigning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ballistic Svart 30.Mars Del på Facebook Svart 30.Mars Vurderer å prøve en Spitfire propeller 13,4x15. Tenker at den kan fungere bra i marsjfart. Får så vidt 29 knop med ren båt, men båten trives jo best rundt 22-25 knop. Suzuki benytter større diameter på propeller pga høyere utveksling. Er enig med trådstarter i at en 150 hk vil jobbe uanstrengt og gå økonomisk på marsjfart Sitér dette innlegget Link to post
T-trim Svart 1.April Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April Har fått tilbud om en 2019 Evinrude e-tec 150HO G2? Eller noe sånt. Noen som har erfaring med denne typen motor? Står den har ferdig hyd styring. Og el styring gass/gear. Den veier 240kg... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.April Del på Facebook Svart 1.April Det må være et veldig godt tilbud i såfall. En råsterk V6-motor, men garantien går vel ut i år og Evinrude la ned produksjonen av utenbordsmotorer for 4 år siden. Så her må du ha god kontakt med noen som kan disse motorene, hvis du har tenkt å ha den lenge. Syns vel den kanskje er litt i overkant tung, men styring og alt er jo innebygd ja. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
T-trim Svart 1.April Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April Den var billig.. men dropper den.. Sitér dette innlegget Link to post
T-trim Svart 1.April Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April Mest pga at brp ikke produserer dem lengre.. Sitér dette innlegget Link to post
T-trim Svart 10.April Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April Hei. Da har jeg kommet over en pent brukt yamaha f150. Vil denne motoren rive av hekken på båten? Har også fått pris på ny 115hk.. men som jeg nevnte. Har lyst på en ok marsjfart med minst mulig rpm å styr... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.April Del på Facebook Svart 10.April Går sikkert fint det, bare det er rett stammelengde. Husker jo ikke i farten om det er L eller XL men det har du vel kontroll på. Men den er jo ikke kjempelett. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
T-trim Svart 10.April Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April L stamme på denne. Sitér dette innlegget Link to post
762mm Svart 10.April Del på Facebook Svart 10.April blir vel ikke mye mer skuddsikkert enn Yamaha F150 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.April Del på Facebook Svart 10.April 762mm skrev 13 minutter siden: blir vel ikke mye mer skuddsikkert enn Yamaha F150 Ja, bare man ikke glemmer å sjekke registerreima innimellom Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
762mm Svart 10.April Del på Facebook Svart 10.April Teerex skrev 2 minutter siden: Ja, bare man ikke glemmer å sjekke registerreima innimellom Ja til og med yamahaen må på service Sitér dette innlegget Link to post
T-trim Svart 10.April Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April Den er demokjørt 3timer..kunden gikk for en større motor. El gass og gear. Sitér dette innlegget Link to post
762mm Svart 10.April Del på Facebook Svart 10.April T-trim skrev 10 minutter siden: Den er demokjørt 3timer..kunden gikk for en større motor. El gass og gear. Får du en god pris er det ihvertfall noe du seriøst burde vurdere, har ingen direkte erfaring selv men har lest at Yamaha F115 støyer en del, F150 er superpopulær Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.