Jump to content

Ny utenbordsmotor på quicksilver 650weekend? Eller salg?


T-trim

Recommended Posts

Hei. Er nå kommet til et punkt der jeg er i tvil om det er rett å påkoste mere på optimaxen fra 2006. Den starter lett. Går ok. Men i det siste har den tullet med vanntrykk sensoren. Ny sensorkitt ble kjøpt inn. Men den nye sensoren viser ikke noe trykk. (Ok stråle ut av blokka der slangen går inn) samt at den nå gir meg litt hodebry med høy temp om jeg ligger rundt 1500-2500 rpm.. termostat og pop ventil bytter i 2023.. dette er en 115hk. Ser at for en ny 115hk så er man vel rundt 150tusen? Er dette noe man burde bruke på en båt fra 2006? Båten er altså godt holdt. Bra utstyrt. Og alt virker.. Har vært innom tanken på og prøve og selge denne. Og heller legge på 200-300tusen i en nyere båt.. er jeg gærn som tenker sånn? 

 

Takk. God påske

Link to post
Share on other sites

En båt varer bortimot evig med rett pleie, så båtens alder er jo ikke til hinder for å kjøpe ny motor.

Så lenge båten ellers dekker behovet. 

 

Ser flere slike båter til salgs med bortimot helt ny motor, som f.eks. her https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=345697936

 

Mercury F115 Command Thrust er vel det beste valget vil jeg tro. 

Har selv en 9 år gammel Mercury F115 med vanlig girhus (på en relativt lettdrevet 18 foter, toppfart 44 knop).

Den gangen i 2014/2015 var prisnivået et helt annet, men sånn er livet :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis prisforskjellen opp til F150 ikke er helt uoverkommelig så hadde jeg kanskje vurdert det også.

Ja det blir på en måte overmotorisering :saint: 

Men skyvet blir jo formidabelt med nesten 50% større sylindervolum uten at vektforskjellen er altfor stor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ballistic skrev for 10 timer siden:

Støtter Teerex angående valg av motor. Siden båten bare er godkjent for 115 HK så vil en motor med command thrust være fordelaktig mtp mulighet for propell med større diameter.

 

En kan også gå for Suzuki for å få større propell. Suzuki er de eneste som tilbyr elektronisk gir og gass i denne klassen, DF115BG og DF140BG. 

 

Jeg oppgrarte til ny Suzuki med elektronisk gir og gass på min 2006 Antares 650 for to år siden. Jeg vurderte ikke engang å oppgradere uten å få elektronisk gir og gass, kjøpte denne motoren med en gang den kom på markedet. 

 

Hvis du vurderer 150 må du sjekke at det er plass i motorbrønnen til å tilte den opp. Det er det ikke plass til med DF150 på min båt. 

Link to post
Share on other sites

Nyeste 150 hk er ikke mye over vekta til 115 hk. 650 er jo relativt bred i baugen så hadde vært bra med det ekstra momentet som ligger i 150 hk. Har samme båt selv med Yamaha/Mercury 115 hk. Opplever at min slipper lett(Turning Point express 13 3/4 x 15) vurdert 4 blads. Suzuki er bra motorer, har også en DF 100 på en annen båt jeg har. 140 hk vil jeg tro passer best på en lettere båt pga manglende sylindervolum.

 

 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 56 minutter siden:

En kan også gå for Suzuki for å få større propell. Suzuki er de eneste som tilbyr elektronisk gir og gass i denne klassen, DF115BG og DF140BG.

 

Såvidt jeg husker er det standard 4,25" girhus på Suzuki DF115 og DF140.

I motsetning til Mercury F115 Command Thrust og F150 (samt naturligvis f.eks. Suzuki DF150 og andre motorer i den klassen) som har det større 4,75" girhuset og større propelldiameter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 55 minutter siden:

Er vel ikke bare størrelsen på girhuset som bestemmer hvor stor propell en kan bruke. Standard F115 har 2,07:1 i utveksling, F115 Command Thrust har 2,38:1, DF115 har 2,59:1. 

 

Nei forsåvidt ikke, men det må jo være plass til større propell også. Og propeller til stort girhus har jo større diameter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja har tenkt litt på overmotorisering.. er ikke ute etter max aks. Eller ligge og presse max fart. Har et ønske om en motor som gir meg en ok marsjfart (23-26) uten for høyt turtall og forbruk. Vil tro at brønnen tar en 150hk. Den er ganske stor. Tilter optimaxen helt opp og det er enda greit med plass..

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 3 timer siden:

 

Nei forsåvidt ikke, men det må jo være plass til større propell også. Og propeller til stort girhus har jo større diameter.

Std propelldiameter på suzuki df115/140 er vel 14"  , min yamaha f115 har rundt 13" alt etter stigning

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vurderer å prøve en Spitfire propeller 13,4x15. Tenker at den kan fungere bra i marsjfart. Får så vidt 29 knop med ren båt, men båten trives jo best rundt 22-25 knop. Suzuki benytter større diameter på propeller pga høyere utveksling. Er enig med trådstarter i at en 150 hk vil jobbe uanstrengt og gå økonomisk på marsjfart

 

Link to post
Share on other sites

Det må være et veldig godt tilbud i såfall.

En råsterk V6-motor, men garantien går vel ut i år og Evinrude la ned produksjonen av utenbordsmotorer for 4 år siden.

Så her må du ha god kontakt med noen som kan disse motorene, hvis du har tenkt å ha den lenge.

Syns vel den kanskje er litt i overkant tung, men styring og alt er jo innebygd ja.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. Da har jeg kommet over en pent brukt yamaha f150. Vil denne motoren rive av hekken på båten? Har også fått pris på ny 115hk.. men som jeg nevnte. Har lyst på en ok marsjfart med minst mulig rpm å styr... 

Link to post
Share on other sites

Går sikkert fint det, bare det er rett stammelengde. Husker jo ikke i farten om det er L eller XL men det har du vel kontroll på. Men den er jo ikke kjempelett. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

762mm skrev 13 minutter siden:

blir vel ikke mye mer skuddsikkert enn Yamaha F150

 

Ja, bare man ikke glemmer å sjekke registerreima innimellom :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

T-trim skrev 10 minutter siden:

Den er demokjørt 3timer..kunden gikk for en større motor. El gass og gear.

Får du en god pris  er det ihvertfall noe du seriøst burde vurdere, har ingen direkte erfaring selv men har lest at Yamaha F115 støyer en del, F150 er superpopulær

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...