Jump to content

Yamaha 9.9 4t stopper etter 20 sekunder


mrtiger

Recommended Posts

Hei,

ungene var ute på første tur med med båten i går.

Etter et 40min båttur stoppet plutselig motoren og de fikk ikke start på den igjen.

Jeg måtte hente de og taue de tilbake til hytta.

 

Dette et en Yamaha 9.9HE 4takt rundt 2019 mod.

Har prøvd å feilsøke litt og dette er symptomene:

Først mistenkte jeg vann i bensinen, tømte ut bensinen fra tanken og fylte på ny bensin. 
Tok ut drenerings skruen på forgasseren og tomte den for bensin og trykket 10-15 ganger på pumpen for å få ut litt bensin. Gjorde dette 2 ganger.

startet så motoren og den går kun 20 sekunder. Virker som den stopper når elektriske choken slår ut. Etter dette vil den ikke starte igjen, bare tenner litt og dør ut.

venter jeg i 10-15m, så starter den opp igjen i 20-30 sekunder.

 

Prøvde en ting til og det var når den har stått i 10-15 startet jeg den opp og rett etter koblet jeg ut strømkontakten til choken, da gikk motoren til jeg koblet de tilbake.

 

noen forslag på hva som er feil?

 

IMG_7576.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hvilken type bensin bruker du? E10</95okt eller E5/98okt? Ble forgasseren drenert etter forrige sesong?

 

Hvis E10/95okt og ikke drenert forgasser vil etanolen i bensinen kunne reagere med aluminiumet i forgasseren. Da kan det dannes et gulaktig og seigt form for salt som hindrer flottøren i å flyte som den skal, i tillegg vil dyser og kanaler i forgasseren tettes av dette saltet. Så selv om det renner noe bensin gjennom forgasseren og ut dreneringsskruen når du pumper, kan innsiden være i dårlig forfatning, dessverre. Heldigvis er det ikke verste jobben å skru av forgasseren og demontere denne for en sjekk og eventuell rens.

 

Venter egentlig bare på at liv skal gå tapt på grunn av denne nye bensinen:worry: På sjøen er man i mange sammenhenger mer avhengig av å unngå driftsstans enn på veien.

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg ha begynt der. Hvis det først skjer en reaksjon mellom etanol og aluminium vil denne pågå hele tiden, så hvis motoren blir stående i ro over tid kan dette gulaktige saltet bli lagt igjen bare i løpet av noen uker. Ikke alle forgassere er like plaget av dette (da det brukes forskjellige legeringer), men for de det gjelder er E10 kritisk om det får stå. Blir spennende å se, legg gjerne ut bilder når du kommer så langt.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått plukket ut forgasseren og demontert den. Rengjorde den grundig og fikk blåst gjennom alle kanaler og dyser.

Monterte forgasseren tilbake og startet den opp. Nå gikk den som normalt igjen;

 

 

IMG_7585.jpeg

Link to post
Share on other sites

Kjekt det løste seg:thumbsup: Da har du forhåpentligvis stødig gange framover.

 

Ser for øvrig ikke ut som det har foregått reaksjon mellom etanol og aluminium nedi flottørkammeret der, aluminiumen blir som regel mørkere og skjoldete hvis en slik reaksjon har skjedd. Uansett greit å drenere forgasseren om du skal la motoren stå en stund, spesielt med 95 oktan. Ikke like viktig om du skulle bruke 98 oktan, men for vinterlagring helst den også. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...