mrtiger Startet 29.Mars.2024 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2024 Hei, ungene var ute på første tur med med båten i går. Etter et 40min båttur stoppet plutselig motoren og de fikk ikke start på den igjen. Jeg måtte hente de og taue de tilbake til hytta. Dette et en Yamaha 9.9HE 4takt rundt 2019 mod. Har prøvd å feilsøke litt og dette er symptomene: Først mistenkte jeg vann i bensinen, tømte ut bensinen fra tanken og fylte på ny bensin. Tok ut drenerings skruen på forgasseren og tomte den for bensin og trykket 10-15 ganger på pumpen for å få ut litt bensin. Gjorde dette 2 ganger. startet så motoren og den går kun 20 sekunder. Virker som den stopper når elektriske choken slår ut. Etter dette vil den ikke starte igjen, bare tenner litt og dør ut. venter jeg i 10-15m, så starter den opp igjen i 20-30 sekunder. Prøvde en ting til og det var når den har stått i 10-15 startet jeg den opp og rett etter koblet jeg ut strømkontakten til choken, da gikk motoren til jeg koblet de tilbake. noen forslag på hva som er feil? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 29.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2024 Choken ligger på hele tiden. Sjekk hvordan den funker. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mrtiger Svart 29.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2024 Det kan den el ikke gjøre, da den forandrer seg når jeg kobler vekk ledningene? Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 29.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2024 Lufteskrue på tank åpen ? Sitér dette innlegget Link to post
mrtiger Svart 29.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2024 Captain A skrev for 2 timer siden: Lufteskrue på tank åpen ? Ja, ellers ville den ikke starte når den er kald;) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2024 Hvilken type bensin bruker du? E10</95okt eller E5/98okt? Ble forgasseren drenert etter forrige sesong? Hvis E10/95okt og ikke drenert forgasser vil etanolen i bensinen kunne reagere med aluminiumet i forgasseren. Da kan det dannes et gulaktig og seigt form for salt som hindrer flottøren i å flyte som den skal, i tillegg vil dyser og kanaler i forgasseren tettes av dette saltet. Så selv om det renner noe bensin gjennom forgasseren og ut dreneringsskruen når du pumper, kan innsiden være i dårlig forfatning, dessverre. Heldigvis er det ikke verste jobben å skru av forgasseren og demontere denne for en sjekk og eventuell rens. Venter egentlig bare på at liv skal gå tapt på grunn av denne nye bensinen På sjøen er man i mange sammenhenger mer avhengig av å unngå driftsstans enn på veien. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 29.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2024 mrtiger skrev 31 minutter siden: Ja, ellers ville den ikke starte når den er kald;) 👍 hadde ein sånn 9,9 sport. Var bare og begynne med heilt enkle ting… Sitér dette innlegget Link to post
mrtiger Svart 29.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2024 Ja, har brukt E10/95 og har ikke drenert etter sist sesong. forgasseren var ny i fjor da jeg kjøpte en som var litt større en original. kanskje mulig at den har blitt tett så fort… Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2024 Da ville jeg ha begynt der. Hvis det først skjer en reaksjon mellom etanol og aluminium vil denne pågå hele tiden, så hvis motoren blir stående i ro over tid kan dette gulaktige saltet bli lagt igjen bare i løpet av noen uker. Ikke alle forgassere er like plaget av dette (da det brukes forskjellige legeringer), men for de det gjelder er E10 kritisk om det får stå. Blir spennende å se, legg gjerne ut bilder når du kommer så langt. Sitér dette innlegget Link to post
mrtiger Svart 30.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2024 Da har jeg fått plukket ut forgasseren og demontert den. Rengjorde den grundig og fikk blåst gjennom alle kanaler og dyser. Monterte forgasseren tilbake og startet den opp. Nå gikk den som normalt igjen; Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2024 Kjekt det løste seg Da har du forhåpentligvis stødig gange framover. Ser for øvrig ikke ut som det har foregått reaksjon mellom etanol og aluminium nedi flottørkammeret der, aluminiumen blir som regel mørkere og skjoldete hvis en slik reaksjon har skjedd. Uansett greit å drenere forgasseren om du skal la motoren stå en stund, spesielt med 95 oktan. Ikke like viktig om du skulle bruke 98 oktan, men for vinterlagring helst den også. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 9.April.2024 Link til dette innlegget Svart 9.April.2024 Intet å tjene på å kjøre 95 på en 9,9. Men derimot MYE å tape på forgassertull. Kjør KUN 98 heretter så har du ikke problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.