Jump to content

Magnetventil som ikke stenger og åpner som den skal til ett 230v ferskvannstoalett


Svein Egil Sørla

Recommended Posts

Hei!

 

Har 230v ferskvanns-toalett i båten. Har hatt problemer med at vannet ikke alltid stenger etter at vi trykker på "spyleknapp".

 

Har skiftet innløsventil og magnetventil, men det løste ikke problemet. Med den nye magnetventilen/innløspventilen stopper fortsatt ikke vannet. Det vil si at magnetventilen stenger ikke før jeg drar ut stikkontakten. Da er det stopp.

 

Bryter er ikke elktrisk bryter, men vakuum (slange ned til en kontrollboks).

 

Forstår ikke hva som er feil og trenger gode råd. Har sjekket filter for sand/smuss, men alt ser rent ut.

 

Den gamle magnetventilen til høyre (se bilde)

20240317_170700480_iOS.jpg

Redigert av Svein Egil Sørla
Oppdatert opplysninger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis den alltid stenger når du drar ut støpselet så ville jeg sett etter fukt e.l. i bryteren, evt. målt spenning på magnetspolen når den skal være av/stengt. Er der mer enn 0 V så kan det få ventilen til å henge åpen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sjekket opp mot toalett nummer 2 i båten, og det ser ikke ut til at det er magnetventil som er problemet.

 

På toalett som virker kuttes strøm til magnetventil til null etter noen sekunder etter å ha trykket på spyleknapp, mens det strøm er stabil på 230v på det som er problematisk- Så da er det ett timer-rele som ser ut til å være problemet.

 

Men takk til deg Sveinha som fikk meg til å forstå det enkle prinsippet at det er strøm inn til magnetventil som åpner den, og lukker når det er strømløst.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har endelig løst problemet. Det var defekt tidsrele.

 

Tidsrele som skulle sette strøm på magnetventil i de nødvendige sekunder, slippe vann inmn i skålen og så stenge ved å kutte strøm til ventl - var defekt. Så når jeg endelig fikk tak i riktig tidsrele for å erstatte det gamle som var mer enn 20 år gammelt så var alt i orden.

 

Det er nok ikke mange som vil få tilsvarende problemer her inn på tråden. Er nok ikke så vanlig med 230v toaletter i lystbåter her på bjerget :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...