Jump to content

Beste seilstøvler?


OleSunds

Recommended Posts

Hei, er på utkikk etter et par seilstøvler, liker å ha utstyr av god kvalitet, og da lurer jeg på hvilke erfaringer folk har med forskjellige merker og typer støvel. 
 

Noen forskjellige støvler jeg har tenkt på er Musto sin ocean racing boot, Zhik sin Seaboot 900, og to av Dubarry sine modeller, crosshaven og Ultima, synes ultima er veldig fin å se på men crosshaven har kanskje litt bedre på funksjonalitet. 
 

Med gamasje eller uten? Foret eller ikke? En størrelse for stor for plass til ekstra lag med sokker eller ikke?
 

Noen tanker? 

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt flere par Musto opp gjennom årene, men ingen av dem har holdt tett over tid. Nå har jeg rett nok brukt dem i båter hvor det kan komme mye vann i cockpiten. Foret nei takk, gamasjer tja. Ikke foret fordi de "aldri" tørker. Gamasjer kan være bra, men har en tendes til å glide ned omkring støvlen.

 

Bjørkski

Link to post
Share on other sites

Mitt tips til seilerklær er å alltid se på  hva fiskere bruker. De vet best. 

 

Så angående støvler ville jeg sett på noe sånt:

https://fjordsupply.no/products/vernestovel-xas9p-5562y-steplitex-stormgrip-s5

 

https://www.garnbua.no/products/dunlop-thermostovler

 

Ikke se på seglersossen som bare segler i indre Oslofjord :giggle:

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Har i mange år brukt en modell fra Gill, er lett foret med en kombinasjon av lær og carbon. Har vært potte tett, inpregnerer de en gang i året. Burde nok gått opp en størrelse, de er også litt trange i lesten. 

Skulle jeg kjøpt nye i dag har det blitt Mustoen, tror også den leveres med bred lest, også minst et nummer opp i størrelse. Til seilas godt uten for sommer brukes mye varmere skotøy.

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 10 timer siden:

Mitt tips til seilerklær er å alltid se på  hva fiskere bruker. De vet best. :giggle:

De vet nok best hva som er bra for dem ja, men det er et litt annet bruksmønster. For eksempel jobber fiskere mye av tiden på dekk stående, mens seilere sitter mer.  Gjerne med beina på utsiden av skroget, hvis det er snakk om regatta. Det stiller større krav til tetning mellom støvel og buksebein, og mellom jakke og bukse.   Fiskere har også ofte mulighet for å tørke klær og sko etter endt vakt, noe som gjør at de ikke har så stort behov for pustende klær som transporterer ut fuktighet. Dessuten har de behov for klær og støvler som enkelt kan spyles reine for fiskeblod mm.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også fine seilstøvler, mulig Musto. Etter få år var sålene, ikke mulig å se slitasje, så beinglatte at de er farlig å bruke. Lyse, fine plastsåler som herder. De har imidlertid holdt tett. Nå bruker jeg gummistøvler som sitter på dekket, er dønn tette og koster en fraksjon av disse jålestøvlene. De er vedlikeholdsfrie. Oppi støvlene brukes raggsokker av ull. 

Link to post
Share on other sites

Er godt fornøyd med mine nesten 20 år gamle Henry Loyd seilerstøvler i lær. 

Aldri blitt våt i dem og behagelige å ha på, dvs har forsøkt å bruke dem på luftetur med bikkja en regnværsdag på en holme med skog. Det egnet de seg IKKE til :giggle:

 

Mine er akkurat på størrelsen så de sitter godt. 

 

Av nye typer må jeg si Zhink sine frister

Link to post
Share on other sites

Mitt krav til seilstøvler:

 

Sitter som støpt på dekket: Ja

Umulig å vrikke ankelen: Viktig

Tette: Ja

Vakre: Nei

Plukke stein og grus: Nei, kan ødelegge finishen på båten

Fóret og varme: Ja

Skal kunne brukes om vinteren: Ja

Jålete: Gir blaffen

Merkevare: Veldig viktig

Pris: Max NOK 500

Svar: Spirale, Italia

 

20240330_105245.jpg.60629da7d0ee803141d10ced648e386a.jpg

 

Passer ikke jålebein. 

 

 

Link to post
Share on other sites

20 hours ago, Hulda said:

Jeg har også fine seilstøvler, mulig Musto. Etter få år var sålene, ikke mulig å se slitasje, så beinglatte at de er farlig å bruke. Lyse, fine plastsåler som herder. De har imidlertid holdt tett. Nå bruker jeg gummistøvler som sitter på dekket, er dønn tette og koster en fraksjon av disse jålestøvlene. De er vedlikeholdsfrie. Oppi støvlene brukes raggsokker av ull. 

 

Link to post
Share on other sites

skagenekspressen skrev for 5 timer siden:

Gummi og plast stivner over tid og mister grepet. 

Det er litt avhengig av materialet. Gummi og endel plastmaterialer er tilsatt mykner som bl.a. påvirkes av UV.  Så det er viktig at støvlene oppbevares slik at sålene ikke eksponeres for UV lys, fuktighet og høy temperatur,  Bildekk er jo tilsatt karbon bl.a. for å hindre UV nedbryting, men det setter som kjent merker.  Endel såler blir betydelig bedre hvis det ytterste laget slipes bort.

Link to post
Share on other sites

@Hulda Gummistøvler er ok for meg. Hvor kjøpte du de du har avbildet lengre opp i tråden? Men er de sånn at de kan sette merker i gelcoaten dersom man sparker borti noe når man trasker rundt på dekk?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

En av fordelene er at de tar ikke med seg et lass sand om bord og de setter ikke merker. Jeg kjøpte støvlene på et utsalg i Vestby. Sa til Armiralen at dette er bare noe italiensk dritt. Faktum er at det ene paret kaver jeg rundt i skauen med, det andre paret er stasjonert på Hulda. Mine Musto seilstøvler til et par tusen spenn går i søpla, når jeg finner dem.

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev On 29.3.2024 at 21.38:

Mitt tips til seilerklær er å alltid se på  hva fiskere bruker. De vet best. 

Bare noen få.
Vi er en gjeng som leier en seter med båt fiskerett type 14 fot åpne båter med el motorer.
Alle kameratene mine har jålete klær og de alle har til felles att de blir våte og i varierende grad kalde hvis det regner time etter time.
Jeg kjører på med oljehyre eller uhyre som de andre kaller det men er alltid tør og varm.
Greit nok att pusteegenskapene ikke er der men sitter man musestille på en tofte dagen lang så er det ikke noe problem.
Dette tekniske tøyet som de bruker går jo i fra ikke så veldig bra til full lekkasje og problemer etter noe få år.
HH uhyret med viking gummistøvler er vel 30 år snart og like tett men bruker det bare den ene gangen i året
Har også kjøpt en sydvest i samme stoff til å ha på hue
For meg kan det bare regne hadde det ikke vært for att ølen blir utvannet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lekre, blå-svarte Viking retro gummistøvler med blomster på skaftene. Støvlene har plass til tykke sokker, har godt grep og gjør det de er designet for å gjøre (=holde beina tørre). De høye skaftene og regntøy utenpå støvlene gjør at jeg aldri har fått vann i støvlene.

 

IMG_5123.jpeg.5cee12e327726d159f30d8d9851d69c0.jpeg

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...