OleSunds Startet 29.Mars Del på Facebook Startet 29.Mars Hei, er på utkikk etter et par seilstøvler, liker å ha utstyr av god kvalitet, og da lurer jeg på hvilke erfaringer folk har med forskjellige merker og typer støvel. Noen forskjellige støvler jeg har tenkt på er Musto sin ocean racing boot, Zhik sin Seaboot 900, og to av Dubarry sine modeller, crosshaven og Ultima, synes ultima er veldig fin å se på men crosshaven har kanskje litt bedre på funksjonalitet. Med gamasje eller uten? Foret eller ikke? En størrelse for stor for plass til ekstra lag med sokker eller ikke? Noen tanker? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Gule seilerstøvler. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lazyjack Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Hulda skrev for 2 timer siden: Gummistøvler? Nei, erru gææern🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Jeg har brukt flere par Musto opp gjennom årene, men ingen av dem har holdt tett over tid. Nå har jeg rett nok brukt dem i båter hvor det kan komme mye vann i cockpiten. Foret nei takk, gamasjer tja. Ikke foret fordi de "aldri" tørker. Gamasjer kan være bra, men har en tendes til å glide ned omkring støvlen. Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Mitt tips til seilerklær er å alltid se på hva fiskere bruker. De vet best. Så angående støvler ville jeg sett på noe sånt: https://fjordsupply.no/products/vernestovel-xas9p-5562y-steplitex-stormgrip-s5 https://www.garnbua.no/products/dunlop-thermostovler Ikke se på seglersossen som bare segler i indre Oslofjord Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Tore d Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Hva med disse?: boatboot.com Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars enslagsgjest skrev 53 minutter siden: å angående støvler ville jeg sett på noe sånt: https://fjordsupply.no/products/vernestovel-xas9p-5562y-steplitex-stormgrip-s5 Til bruk i turbåt så disse jo knall ut :-) (jeg har brukt neoprene støvler til turseiling de siste årene) Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Har i mange år brukt en modell fra Gill, er lett foret med en kombinasjon av lær og carbon. Har vært potte tett, inpregnerer de en gang i året. Burde nok gått opp en størrelse, de er også litt trange i lesten. Skulle jeg kjøpt nye i dag har det blitt Mustoen, tror også den leveres med bred lest, også minst et nummer opp i størrelse. Til seilas godt uten for sommer brukes mye varmere skotøy. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.Mars Del på Facebook Svart 30.Mars enslagsgjest skrev for 10 timer siden: Mitt tips til seilerklær er å alltid se på hva fiskere bruker. De vet best. De vet nok best hva som er bra for dem ja, men det er et litt annet bruksmønster. For eksempel jobber fiskere mye av tiden på dekk stående, mens seilere sitter mer. Gjerne med beina på utsiden av skroget, hvis det er snakk om regatta. Det stiller større krav til tetning mellom støvel og buksebein, og mellom jakke og bukse. Fiskere har også ofte mulighet for å tørke klær og sko etter endt vakt, noe som gjør at de ikke har så stort behov for pustende klær som transporterer ut fuktighet. Dessuten har de behov for klær og støvler som enkelt kan spyles reine for fiskeblod mm. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars Del på Facebook Svart 30.Mars Jeg har også fine seilstøvler, mulig Musto. Etter få år var sålene, ikke mulig å se slitasje, så beinglatte at de er farlig å bruke. Lyse, fine plastsåler som herder. De har imidlertid holdt tett. Nå bruker jeg gummistøvler som sitter på dekket, er dønn tette og koster en fraksjon av disse jålestøvlene. De er vedlikeholdsfrie. Oppi støvlene brukes raggsokker av ull. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Mars Del på Facebook Svart 30.Mars Zhik har gode støvler. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Morten_L Svart 30.Mars Del på Facebook Svart 30.Mars Er godt fornøyd med mine nesten 20 år gamle Henry Loyd seilerstøvler i lær. Aldri blitt våt i dem og behagelige å ha på, dvs har forsøkt å bruke dem på luftetur med bikkja en regnværsdag på en holme med skog. Det egnet de seg IKKE til Mine er akkurat på størrelsen så de sitter godt. Av nye typer må jeg si Zhink sine frister Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars Del på Facebook Svart 30.Mars Mitt krav til seilstøvler: Sitter som støpt på dekket: Ja Umulig å vrikke ankelen: Viktig Tette: Ja Vakre: Nei Plukke stein og grus: Nei, kan ødelegge finishen på båten Fóret og varme: Ja Skal kunne brukes om vinteren: Ja Jålete: Gir blaffen Merkevare: Veldig viktig Pris: Max NOK 500 Svar: Spirale, Italia Passer ikke jålebein. Sitér dette innlegget Link to post
skagenekspressen Svart 31.Mars Del på Facebook Svart 31.Mars 20 hours ago, Hulda said: Jeg har også fine seilstøvler, mulig Musto. Etter få år var sålene, ikke mulig å se slitasje, så beinglatte at de er farlig å bruke. Lyse, fine plastsåler som herder. De har imidlertid holdt tett. Nå bruker jeg gummistøvler som sitter på dekket, er dønn tette og koster en fraksjon av disse jålestøvlene. De er vedlikeholdsfrie. Oppi støvlene brukes raggsokker av ull. Sitér dette innlegget Link to post
skagenekspressen Svart 31.Mars Del på Facebook Svart 31.Mars 2 minutes ago, skagenekspressen said: Gummi og plast stivner over tid og mister grepet. Moses (?) og Fred Olsen sa de er 7 års sykler - tror det også gjelder støvler og seilsko Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mars Del på Facebook Svart 31.Mars skagenekspressen skrev for 3 timer siden: Gummi og plast stivner over tid og mister grepet. Moses (?) og Fred Olsen sa de er 7 års sykler - tror det også gjelder støvler og seilsko Den kjøper jeg! Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Mars Del på Facebook Svart 31.Mars skagenekspressen skrev for 5 timer siden: Gummi og plast stivner over tid og mister grepet. Det er litt avhengig av materialet. Gummi og endel plastmaterialer er tilsatt mykner som bl.a. påvirkes av UV. Så det er viktig at støvlene oppbevares slik at sålene ikke eksponeres for UV lys, fuktighet og høy temperatur, Bildekk er jo tilsatt karbon bl.a. for å hindre UV nedbryting, men det setter som kjent merker. Endel såler blir betydelig bedre hvis det ytterste laget slipes bort. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 31.Mars Del på Facebook Svart 31.Mars @Hulda Gummistøvler er ok for meg. Hvor kjøpte du de du har avbildet lengre opp i tråden? Men er de sånn at de kan sette merker i gelcoaten dersom man sparker borti noe når man trasker rundt på dekk? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 31.Mars Del på Facebook Svart 31.Mars En av fordelene er at de tar ikke med seg et lass sand om bord og de setter ikke merker. Jeg kjøpte støvlene på et utsalg i Vestby. Sa til Armiralen at dette er bare noe italiensk dritt. Faktum er at det ene paret kaver jeg rundt i skauen med, det andre paret er stasjonert på Hulda. Mine Musto seilstøvler til et par tusen spenn går i søpla, når jeg finner dem. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.April Del på Facebook Svart 1.April enslagsgjest skrev On 29.3.2024 at 21.38: Mitt tips til seilerklær er å alltid se på hva fiskere bruker. De vet best. Bare noen få. Vi er en gjeng som leier en seter med båt fiskerett type 14 fot åpne båter med el motorer. Alle kameratene mine har jålete klær og de alle har til felles att de blir våte og i varierende grad kalde hvis det regner time etter time. Jeg kjører på med oljehyre eller uhyre som de andre kaller det men er alltid tør og varm. Greit nok att pusteegenskapene ikke er der men sitter man musestille på en tofte dagen lang så er det ikke noe problem. Dette tekniske tøyet som de bruker går jo i fra ikke så veldig bra til full lekkasje og problemer etter noe få år. HH uhyret med viking gummistøvler er vel 30 år snart og like tett men bruker det bare den ene gangen i året Har også kjøpt en sydvest i samme stoff til å ha på hue For meg kan det bare regne hadde det ikke vært for att ølen blir utvannet. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 1.April Del på Facebook Svart 1.April Jeg har lekre, blå-svarte Viking retro gummistøvler med blomster på skaftene. Støvlene har plass til tykke sokker, har godt grep og gjør det de er designet for å gjøre (=holde beina tørre). De høye skaftene og regntøy utenpå støvlene gjør at jeg aldri har fått vann i støvlene. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.